Misschepsels van Meh: de schemerling – J.J. Miro

0
135

Hannah is een meisje met een eigen willetje die, tegen de wens van haar ouders, ver het bos ingaat om een vlinder te vangen. Deze vlinder is echter niet zomaar een vlinder, maar een sterrevlinder, genaamd de Schemerling. Een hersenspinner met slechte bedoelingen, genaamd Lillya, haalt Hannah over om de vlinder aan te raken, waardoor ze in een diepe slaap raakt. Op het begin droomt ze prachtige dromen over een kermis, maar hoe langer het duurt, hoe enger de dromen worden… Ze is gevangen in een illusie.

In het echte leven neemt Lillya de vlinder mee en sluit deze op, waardoor het in Meh altijd donker is. In de volgende jaren vangen Lillya en haar broer Jonos steeds meer mensen, maar na 4 jaar is iedereen verdwenen of gevangen. Voor Jonos valt er geen lol meer te beleven, dus besluit hij op zoek te gaan naar een manier op de vlinder te bevrijden. Hij zorgt ervoor dat de moerastrol Flok, die al jaren Hannah in zijn bezit heeft en haar ziet als zijn vrouwtje, hem bij dit plan helpt. Gaat het deze twee lukken om de vlinder te bevrijden en Hannah wakker te maken?

Een  explosie aan personages

Ik had al veel gehoord over dit verhaal, aangezien dit van tevoren een theatervoorstelling was. Helaas heb ik deze nooit gezien, maar ik heb genoeg gehoord om te weten dat dit helemaal in mijn straatje paste. Op het begin denk je dat het verhaal over de vlinder en Hannah dé verhalen zijn, maar dan komen er ineens nog een heel stel verhaallijnen bij. Over bijvoorbeeld de Josje de heks, de Monarch en zijn perfecte paradijs genaamd Remini, over de Zonnevorst, de elfjes en de Öngebögenen. Soms duurde het wel 5 hoofdstukken tot je weer verder ging met een bepaalde verhaallijn waar je helemaal in zat, maar na die hoofdstukken niks meer vanaf wist. Een paar van deze verhaallijnen waren ook niet echt een hele belangrijke toevoeging en hadden weggehaald kunnen worden, om ervoor te zorgen dat bepaalde verhaallijnen beter uitkwamen.

Goed beschreven personages en sterke worldbuilding

Hoewel het op momenten wat overweldigend was, maakte dit het verhaal niet minder goed. Elk personage heeft een volledig eigen karakter en je kan ze makkelijk uit elkaar houden. De beslissingen die de personages maken zijn logisch en passend bij hun karakter, waardoor het heel fijn lezen is. Daarnaast is de wereld ontzettend groot in dit boek, maar wordt alles zo goed uitgelegd dat je het helemaal voor je ziet. Vooral in de kermis scenes op het begin dat het van heel leuk en gezellig langzaamaan steeds onaangenamer wordt voor Hannah is fantastisch beschreven. Het is op momenten heel bizar, maar toch heel logisch, dit maakt het echt een avontuur om dit te lezen. Fans van Alice in Wonderland zullen deze bizarre scenes echt genieten vinden.

Het is jammer dat er toch wel wat spelfouten in te vinden zijn in het boek. Dit kan natuurlijk gebeuren en heeft geen effect op het verhaal, maar als je er helemaal in zit en er komt een zin voorbij dit niet klopt, dat is dat voor mij toch een reden om even uit het verhaal te raken. Gelukkig kwam dit niet heel vaak voor.

Het verhaal komt goed samen voor een passend einde.

Hoewel de vele verhaallijnen op het begin bijna niet bij te houden zijn, komen deze wel perfect samen. Op het begin had ik er soms moeite mee om lange stukken achter elkaar te lezen, maar toen de personages steeds meer samen kwamen, zorgde dat ervoor dat ik veel meer achter elkaar ging lezen. Bij de laatste hoofdstukken wilde ik überhaupt het boek niet neerleggen. Het verhaal wordt ook op de juiste manier afgesloten, waardoor je het boek tevreden neerlegt. Alle eindjes worden aan elkaar vastgeknoopt, zelfs de titel van het boek.

Heel eerlijk: toen ik voor de eerste keer hoorde dat de titel misschepsels van Meh ging heten, was ik geen fan. Maar om de uitleg hiervan terug te zien in het boek, maakt het veel beter.

De hoeveelheid personages paste waarschijnlijk beter in de voorstelling dan als boek. Toch was het een ontzettend goed en uniek verhaal, met vele leuke personages en hele goede worldbuilding. De duistere ondertoon die het op momenten had vond ik erg passend en toen alle verhaallijnen samenkwamen was dit dan ook ontzettend interessant. Er zitten nog wel wat verbeterpunten aan, maar voor een debuutboek is dit echt een aanrader. We kunnen toch wel stellen dat dit boek allesbehalve ‘meh’ was.

Misschepsels van Meh - De schemerling Boek omslag Misschepsels van Meh - De schemerling
J.J. Miro
9789463081382