BoekenBoekrecensiesMooie sfeer in Het Hart van de Adelaar van Emmelie Arents

Mooie sfeer in Het Hart van de Adelaar van Emmelie Arents

-

Joanna Sky lijkt op het eerste gezicht een gewone jonge vrouw die zich als heler ontwikkelt. Wat de meesten echter niet weten is dat ze in staat is om wensen uit te spreken, een gevreesde gave in heel Tuvalon. Wanneer haar gave toch ontdekt wordt en ze veroordeeld wordt voor een Hartbewerking die ze niet uitvoerde, lijkt haar lot bezegeld.

Tot koning Damon over haar gave hoort. Joanna beseft al snel dat haar leven niet zomaar werd gespaard en dat de koning heel andere plannen heeft met haar gave. Ze wordt opgeleid tot het perfecte wapen tegen de rebellengroep de Adelaars. Maar kan ze wel overleven zonder er zelf aan ten onder te gaan?

Edelstenen

Het allereerste dat opvalt aan Het hart van de adelaar van Emmelie Arents is wel de cover. Deze is gewoonweg adembenemend. De adelaar op de voorkant springt echt in het oog en trekt de aandacht. Gezien de titel van het boek en het belang dat de rebellengroepering de Adelaars speelt in het verhaal is deze opmaak echt perfect gekozen. Ook omdat de veren van de adelaar lijken op de schakeringen en facetten van edelstenen en laten die nu net erg belangrijk zijn voor de wensen die Joanna kan uitspreken. Voor elke wens is er namelijk een bepaald soort edelsteen nodig om de wens te geleiden.

In Het hart van de adelaar ontdek je een wereld vol edelstenen en wensen waar liefde en tragiek dicht bij elkaar liggen.

De band tussen edelstenen en magie is een begrip dat al wel bekend was. Arents geeft er echter een eigen draai aan door drie soorten edelstenen te nemen die ieder voor een ander soort Wens ingezet kunnen worden door een Bewerker. De stenen die ze gekozen heeft zijn: rozenkwarts voor het hart, onyx voor de gedachten en amethist voor het lichaam. De stenen kunnen ook maar één keer gebruikt worden, dus het opladen van edelstenen is voor de wensstenen niet aan de orde. Voor Joanna is vooral amethist van belang omdat zij het lichaam kan bewerken met haar wensen. Het is een goed bedacht en uitgewerkt aspect van het gebruik van edelstenen. De opleiding die Joanna ontvangt op het paleis is ook voor de lezer het moment om meer te leren over de verschillende aspecten van het gebruik van wensstenen en de effecten ervan op de Bewerker.

Driehoeksverhouding

Natuurlijk is er wel meer aan het verhaal dan enkel wat edelstenen en de opleiding van Joanna. Naast haar opleiding leert ze ook verschillende hovelingen kennen nadat ze gered werd van haar veroordeling, onder wie de kroonprins en zijn halfbroer, en omdat ze uit een klein dorpje komt, is het soms voor haar wel verwarrend om alles goed te interpreteren aan het hof. Ze is misschien net een tikkeltje té naïef en hoewel Joanna’s gevoelens wel aanwezig zijn, is het niet zo dat de verwarring en het verlies de lezer echt helemaal omvat. Soms gaat Arents wat minder diep in op die gevoelens, wat niet per se afbreuk doet aan het verhaal, maar het geheel wel heel wat luchtiger maakt. Door andere elementen in het verhaal gaat ze ook wat sneller heen, terwijl deze eigenlijk echt wel meer aandacht hadden mogen krijgen. Zeker naar het einde toe was het fijner geweest als het wat diepgaander was uitgewerkt.

De sfeer is erg typerend voor een Young Adult en dat in combinatie met het luchtigere maakt dat het vlot leest. Zeker doordat Joanna met beide zonen van de koning regelmatig te maken heeft, wat verderop in het verhaal toch leidt tot een soort driehoeksverhouding, waarin Joanna zich niet helemaal thuis voelt. Die relationele spanning geeft het verhaal een romantisch Young Adult-sfeer. Combineer dat met de rebellen waar Joanna steeds meer over leert en waar ze veel verwantschap mee voelt, en dan heb je een verhaal dat je lekker laat ontspannen met voldoende vaart om je te doen verder lezen.

In Het hart van de adelaar ontdek je een wereld vol edelstenen en wensen waar liefde en tragiek dicht bij elkaar liggen. Sommige elementen mochten iets meer diepgang en uitwerking hebben, maar dat neemt niet weg dat het verhaal lekker vlot wegleest.

Het hart van de adelaar Boek omslag Het hart van de adelaar
Emmelie Arents
9789463967242