Mollie krijgt een staart – Tanneke Wigersma

0
36

Omslag Mollie krijgt een staart

Mollie heeft een prima leven, vindt ze zelf. Ze woont helemaal alleen, hoeft zich niet druk te maken om anderen en werkt het liefst rustig in haar moestuintje. Maar haar rust wordt de laatste tijd steeds vaker verstoord door haar buurjongen Finn, die zijn voetbal bijna elke dag bij Mollie in de tuin trapt. Bovendien jaagt Finns oude kat de vogeltjes weg uit Mollies tuin. Mollie vindt Finn en zijn kat maar niets en ze vindt het raar dat Finn zoveel van zijn kat houdt. Maar dan gebeurt er iets vreemds: tijdens een stormachtige nacht verandert Mollie zelf in een poes!

Het duurt niet lang voordat Mollie begint te wennen aan het poes-zijn. Ze krijgt trek in vogeltjes en muizen, petst snuiten van honden met haar scherpe nageltjes en likt haar hele vacht met haar ruwe tongetje. Maar een zwerfkat wil ze absoluut niet zijn! Finn vindt Mollie wel lief, maar daar wil Mollie helemaal niets van weten. Ze wil er alleen maar achter komen hoe ze zo snel mogelijk weer terug kan veranderen in een mens. Maar hoe langer Mollie poes blijft, hoe meer ze begint te vergeten van haar vorige leven…

Grappig poezenboek
Mollie krijgt een staart is een mooi boek dat goed laat zien hoe het is om een poes te zijn. Poezen bekijken de wereld namelijk heel anders dan mensen, en daar komt Mollie al snel achter. Haar zintuigen zijn superscherp: ze ruikt, hoort en ziet alles veel sneller dan mensen. En ook haar spieren zijn veel soepeler geworden. Mollie vindt het heerlijk om rondjes te rennen in haar nieuwe kattenlichaam, want dat ging vroeger niet zo gemakkelijk. Maar er zitten natuurlijk ook minder leuke kanten aan haar nieuwe leven als poes. Mensen willen haar aaien en optillen, andere katten willen haar wegjagen van hun terrein en het ergste vindt Mollie nog wel dat ze haar eigen achterwerk moet likken met haar tong! Langzaam maar zeker leer je samen met Mollie het leven van de poes steeds beter kennen. En ook al vindt Mollie het in het begin verschrikkelijk, haar avonturen zijn erg grappig en spannend!

Vriendschap en eenzaamheid
Ook al denkt Mollie dat ze een prima leventje leidt, in het boek blijkt toch dat ze wel wat mist. Ze heeft geen familie en vrienden die haar missen nu ze weg is. En toen ze nog mens was, was ze altijd erg nors en chagrijnig. De buren vonden haar een beetje vreemd, maar daar trok Mollie zich nooit wat van aan. ‘Niet zeuren,’ zei haar moeder altijd. Als kat merkt ze echter toch dat gezelschap helemaal niet zo slecht is. Buurjongen Finn is de enige die haar kan helpen, dus moet ze hem wel toelaten in haar leven. Daarbij is Finn heel lief en kan hij heel goed aaien. Zal het Mollie lukken om vriendschap te sluiten met Finn?

Voor jong en oud
Mollie krijgt een staart is een boek voor poezenliefhebbers van alle leeftijden. Het verhaal is goed zelf te lezen door kinderen vanaf een jaar of zeven, maar is ook leuk om voor te lezen aan kinderen die iets jonger zijn. Er zitten weinig moeilijke woorden in en alles wordt goed en duidelijk uitgelegd. Samen met de mooie zwart-wit illustraties van Philip Hopman zorgt dit ervoor dat Mollie krijgt een staart een lief en makkelijk leesbaar verhaal is, waar de liefde voor katten vanaf straalt.

Mollie krijgt een staart is een grappig en spannend boekje, dat goed laat zien hoe de wereld eruit ziet vanuit de ogen van een poes. Het verhaal leest lekker weg en heeft mooie illustraties die goed bij het verhaal passen. Al met al is Mollie krijgt een staart een lief en leuk verhaal met een mooie boodschap, dat leuk is voor kinderen vanaf een jaar of 6, maar eigenlijk gewoon een mooi verhaal is voor iedereen die dol is op poezen.

Vorig artikelDe Weg van de Schaduw – Alexey Pehov
Volgend artikelFantasyWerelds Favoriete Fantasywereld