Matilda – Roald Dahl

0
200

Omslag Matilda

De kleine Matilda is superslim. Toen ze één jaar was kon ze al praten als een volwassene, toen ze drie was leerde ze zichzelf lezen en met vier jaar en drie maanden had ze de hele kinderboekenafdeling van de bibliotheek versleten. Ze is dan ook door het dolle heen wanneer ze eindelijk naar school mag. School blijkt alleen minder leuk te zijn dan verwacht. Het schoolhoofd, de strenge juffrouw Bulstronk, vindt het namelijk geen probleem om meisjes als straf aan hun vlechten het hek over te slingeren. En ook thuis heeft Matilda het niet bepaald goed: haar ouders zijn haar liever kwijt dan rijk. Maar gelukkig is de lieve juffrouw Engel er nog, en ook Matilda zelf blijkt een verborgen gave te hebben die haar nog wel eens heel wat plezier zou kunnen bezorgen…

Klassieker
Matilda is misschien wel het bekendste en meest succesvolle boek van de Britse kinderboekenschrijver Roald Dahl. Het werd voor het eerst gepubliceerd in 1988 en in Nederland zijn er ondertussen al 67 edities van het boek verschenen, waardoor Matilda met recht een klassieker te noemen is. Speciaal voor de afgelopen Kinderboekenweek heeft uitgeverij De Fontein het verhaal over de briljante Matilda met haar magische bruine ogen in een nieuw jasje gestopt en opnieuw uitgegeven, speciaal voor iedereen die nog geen kennis heeft gemaakt met het bijzondere meisje of gewoon geen genoeg kan krijgen van haar.

Matilda is een echte klassieker die eigenlijk niet in je boekenkast mag ontbreken.

Het verhaal van Matilda blijft tijdloos. Het boek mag dan alweer 27 jaar oud zijn, maar daar is verder niets van te merken. Door de vele grappige gebeurtenissen, het originele verhaal en de levendige personages zullen kinderen van tegenwoordig nog net zo veel van het verhaal kunnen genieten als hun ouders jaren daarvoor waarschijnlijk hebben gedaan. En ook voor volwassenen is het nog steeds een erg leuk boek om te lezen, want er zit wat subtiele humor in het boek verborgen die door veel kinderen misschien nog niet opgepikt wordt. Ook staan er af en toe behoorlijk lastige woorden en beschrijvingen in het boek (veel kinderen zullen immers vast niet begrijpen wat Matilda aan het doen is als ze plannen maakt ‘als de veldheer Wellington voor de slag bij Waterloo’). Dit maakt het verhaal soms nog wel vrij lastig om te lezen voor jonge kinderen, maar de vrolijke tekeningen van Quentin Blake zorgen ervoor dat het niet te moeilijk is om het echte verhaal te blijven volgen.

Film
Veel mensen zullen Matilda waarschijnlijk kennen door de succesvolle verfilming uit 1996, met de superschattige Mara Wilson in de hoofdrol (die ondertussen ook alweer 27 is!). Vooral het eerste deel van het boek loopt vrijwel gelijk aan de film, waardoor het een en al herkenning is en het absoluut niet moeilijk is om je voor te stellen wat er allemaal gebeurt als je de film al kent. Na een tijdje merk je echter dat de makers van de film iets meer vrijheid hebben genomen en behoorlijk wat aan het verhaal hebben toegevoegd. Toch maakt dit het lezen van Matilda absoluut niet minder leuk, want het blijft een geweldig op zichzelf staand verhaal dat minstens net zo leuk is als de film.

Matilda is een vrolijk, origineel en grappig verhaal dat waarschijnlijk nooit zal gaan vervelen. De hilarische gebeurtenissen, de vrolijke tekeningen en de bijzondere personages zorgen ervoor dat kinderen er tegenwoordig nog net zo veel van zullen genieten als hun ouders jaren daarvoor hebben gedaan. Matilda is een echte klassieker die eigenlijk niet in je boekenkast mag ontbreken. Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten!

[product_page sku=”9789026136504″]

Matilda Boek omslag Matilda
Roald Dahl