Magisterum 1: De IJzerproef – Cassandra Black

0
85

Omslag Magisterum 1: De IJzerproef

Callum Hunt moet deelnemen aan de IJzerproef. Als hij alle tests haalt zal hij worden toegelaten tot een ondergrondse school voor tovenarij genaamd het Magisterum om zijn magie te leren beheersen. Voor alle kinderen die meedoen aan de proef klinkt dit als een droom. Callum heeft echter van zijn vader geleerd dat de test iets is waar je koste wat het kost voor moet zakken. De school zou niks dan gevaar met zich meebrengen. Hij doet er dan ook alles aan om de opdrachten zo goed mogelijk te verpesten en is er heel zeker van dat hij al zijn kansen vergooid heeft. De leraren van het Magisterum denken daar echter anders over…

Ondanks zijn slechte testresultaten wordt Callum, tot grote ergernis van velen, toch toegelaten. Er zit voor hem dus niks anders op dan naar het Magisterum te gaan en les te krijgen in magie. Al snel sluit hij vriendschap met de twee kinderen uit zijn mentorgroep, Aaron en Tamara. Samen moeten ze de vreselijke zandlessen van hun leermeester ondergaan. In de eerste instantie lijkt het jaar dus niet zo veel spannends met zich mee te brengen. Dit verandert echter als de toverwereld bedreigd wordt en de drie vrienden in steeds meer gevaarlijke situaties terecht komen. Alles lijkt te maken te hebben met Callums verleden, heden en toekomst. Had zijn vader dan toch gelijk?

Harry Potter?
Een school voor toverkunsten, twee jongens en een meisje die in de gevaarlijkste situaties terecht komen en een slechterik die de gehele magische bevolking bedreigt? Velen zullen direct aan Harry Potter denken wanneer ze over dit verhaal horen. Ben je nu hevig aan het knikken? Sta je al klaar met het boek in je handen geklemd om ‘m in het donkerste hoekje van je boekenkast te duwen? Wacht dan heel even! De IJzerproef heeft namelijk meer te bieden dan de drie dingen die hierboven genoemd worden.

Het Magisterum

‘Move over, Harry Potter. Here comes the bad boy!’

Dit is misschien niet de beste tekst die de uitgeverij erbij had kunnen zetten. Harry Potter is een serie die voor veel mensen bijzonder is. De IJzerproef is op zichzelf bovendien zo’n hartstikke leuk boek dat het de vergelijking met Harry Potter helemaal niet nodig heeft. De karakters zitten bijvoorbeeld erg goed in elkaar. Callum is een grappig hoofdpersonage en is niet vies van wat sarcasme.  Het boek bevat kleine illustraties aan het begin van elk hoofdstuk. Deze dragen misschien niet erg veel bij aan het verhaal maar zijn wel mooi. Verder is de verhaallijn spannend, je wilt eigenlijk de hele tijd doorlezen omdat er altijd wel iets gebeurd.

Eerst is er de proef waarbij je steeds wilt weten wat de opdracht zal zijn en later de activiteiten op school. De magische wereld is goed uitgewerkt en de ondergrondse school erg bijzonder. Afgezien van het feit dat het allebei toverscholen zijn hebben Zweinstein en het Magisterum niet zo veel gemeen. In dit boek wordt verder gebruik gemaakt van elementmagie en zijn de leerlingen verdeeld over leermeesters in plaats van huizen. Toch blijft er nog wel wat ruimte over om wat meer te weten te komen over de magische wereld. Je komt nog niet erg veel te weten over de magiërs buiten de school. Hopelijk wordt dit opgepakt in de latere delen. Ook het einde zullen sommige mensen enigszins voelen aankomen, wat jammer is.

Beter dan Harry Potter? Nu in ieder geval nog niet en de uitgeverij doet er misschien beter aan om dit soort dingen er ook niet bij te zetten. Toch is De IJzerproef een erg leuk begin van een nieuwe serie. De karakters zijn goed uitgewerkt en ook de wereld zou nog wel eens een bijzonder decor kunnen zijn voor de latere delen. Dus als je houdt van verhalen over magie is De IJzerproef een aanrader.

Het Magisterium 1: De IJzerproef

Cassandra Clare en Holly Black | Uitgeverij Moon | 2014
Originele titel: The Magisterium 1: The Iron Trial
Vertaling: Merel Leene

De meeste kinderen zouden er alles voor overhebben om mee te doen aan de IJzerproef. Maar Callum Hunt niet. Al zijn hele leven heeft zijn vader hem gewaarschuwd om uit de buurt van magie te blijven. Maar het Magisterium ziet in Callum een machtige tovenaar. Voor hij het weet wordt hij meegezogen in de sinistere wereld van het Magisterium, dat niet alleen een duistere connectie met zijn verleden blijkt te hebben, maar ook zijn toekomst compleet verandert.