Kronieken van de Drenai: Vergeten helden – David Gemmell

0
54

Omslag Kronieken van de Drenai: Vergeten helden

Het rijk van de Drenai is gevallen en het zijn de bloeddorstige Nadir die overheersen. Tijdens een overval van een groep Nadirse slavenhandelaren worden alle vrouwen uit het dorp van Kiall ontvoerd. Onder deze groep vrouwen is Ravenna, de vrouw van Kiall z’n dromen. Wanneer de wanhopige jongen nul op het rekest krijgt als hij de graaf om hulp vraagt, trekt hij de stoute schoenen aan en gaat zelf achter de slavenhandelaren aan om Ravenna terug te krijgen. Op deze persoonlijke queeste krijgt hij hulp van de helden van Bel-Azar: Chareos de Zwaardmeester, Beltzer de bijlvechter en de boogschutters Finn en Maggrig. Wat begon als een persoonlijke queeste, mondt uit in een onmogelijke opdracht die invloed zal hebben op het rijk van zowel de Nadir als de Drenai. Ravenna blijkt namelijk door niemand minder dan Jungir Khan, de zoon van de legendarische Tenaka Khan en koning van de Nadir, te zijn gekocht en blijkt bovendien zwanger van hem te zijn.

Thema
Vergeten Helden draait net als alle andere delen van de Kronieken van de Drenai om doorzettingsvermogen, vriendschap en trouw. David Gemmell heeft zijn personages dan ook het nodige van deze eigenschappen meegegeven. De hoofdpersonen zijn niet de typische helden die alles goed voor elkaar hebben en zich daadwerkelijk gedragen als een held. Gemmell laat ook in dit boek weer zien dat een held niet geboren, maar gemaakt wordt. Alles wat je doet lijkt zo vanzelfsprekend maar kan grote gevolgen hebben, zowel op kleine als op grote schaal.

De personages die Gemmell neerzet zijn, zoals eerder gezegd, allemaal verre van perfect. Iedereen heeft zijn eigen tekortkomingen en gebreken. Deze spelen allemaal mee en houden het verhaal interessant. Chareos snakt naar de dood, maar de dood komt hem maar niet halen. Beltzer krijgt te maken met de gebreken van zijn oude lichaam, maar wil dit niet toegeven. Finn wil alleen maar rust en niks te maken hebben met de mensheid, maar gaat toch mee door de aanwezigheid van Maggrig. Deze laatste verlangt naar menselijk contact en de stad, maar koos toch voor de vriendschap van Finn en bleef bij hem in een blokhut in het woud. Wat Gemmell siert is dat alle personages niet uit de lucht komen vallen, maar echt een geschiedenis hebben waar je gaande weg het verhaal achter komt. Hoe meer je te weten komt over de geschiedenis van deze hoofdpersonen, hoe meer sympathie je voor hen krijgt. Je kunt je op deze manier ook goed inleven in de personages.

Schrijfstijl
De personages die David Gemmell neerzet lopen niet weg voor een gevecht, ook al verkeren ze regelmatig in de minderheid. Hierdoor staat het boek vol met gevechten, zowel kleine kroeggevechten als grote veldslagen. De gevechten worden altijd duidelijk, uitgebreid en levendig beschreven. Als lezer heb je maar weinig fantasie nodig om het gevecht daadwerkelijk voor je te zien. Gemmell heeft ook een zeer vlotte schrijfstijl waardoor er altijd voldoende actie is.

Vergeten Helden is een typisch boek van David Gemmell en mag, ondanks dat de grote hoofdpersonen uit de Kronieken van de Drenai (grotendeels) ontbreken, zich meten met de rest van zijn oeuvre. Als lezer wordt je in het verhaal gesleurd en beleef je daadwerkelijk het verhaal. Toch is het niet het beste boek wat Gemmell geschreven heeft.

[product_page sku=”9789022534854″]

Kronieken van de Drenai: Vergeten helden Boek omslag Kronieken van de Drenai: Vergeten helden
Kronieken van de Drenai