Lux 1: Obsidian – Jennifer L. Armentrout

0
284

Boekblogger Katy en haar moeder verhuizen van het warme Florida naar het koude West Virginia. Hoewel Katy hier allesbehalve enthousiast over is, besluit ze er toch zo veel mogelijk het beste van te maken voor haar moeder. Op zoek naar contact in deze nieuwe omgeving, besluit ze aan te bellen bij de buren, niet wetende dat dit haar leven zal veranderen. De norse, maar knappe Daemon doet de deur open en lijkt meteen al niet onder de indruk van haar. Zijn zus Dee daarentegen, net zo adembenemend als haar broer, probeert juist wel toenadering te zoeken naar Katy. Maar hoe meer tijd ze samen besteden, hoe meer vreemde dingen Katy ontdekt over zowel Dee als Daemon. En al snel vraagt ze zich niet meer af wie ze zijn, maar wat.

Twilight met een erg dun linkje verf

Het verhaal van schrijfster Jennifer Armentrout (verder bekend van onder andere de Dark Elements serie) heeft een overduidelijk Twilight sausje over zich heen. Meisje dat naar koudere plek verhuist vanwege familielid? Check. Knappe jongen die gemeen tegen haar doet, maar waar ze nog steeds gevoelens voor heeft? Check. Zus van de knappe jongen die juist wel aardig tegen haar is? Check. Net zulke adembenemende vrienden die allemaal typische Twilight-karaktertrekken hebben, zoals jaloerse soort-van vriendin, macho mannetje en gevoelige jongen? Check, check, dubbelcheck. Op originaliteit qua verhaalopbouw worden er totnogtoe nog niet veel punten gescoord.

De wezens die worden geïntroduceerd waren daarentegen wel interessant. Je ontdekt ongeveer in het midden van het boek wat ze precies inhouden en er zit ook een goed achtergrondverhaal achter. De lux, oftewel lichtwezens, kunnen zich helemaal veranderen in licht. Ze zijn gedwongen gedweest naar deze planeet te komen nadat hun eigen planeet was verwoest. Nu proberen ze te leven als normale mensen, maar hun vijand maakt dit moeilijk. De Arum, oftewel wezens van het donker, doen er alles aan om de Lux te vernietigen. En natuurlijk is Katy dé schakel in dit verhaal, aangezien zij licht geeft doordat Daemon zo vaak zijn krachten in haar buurt gebruikt. Dit kunnen normale mensen niet zien, maar de Lux en Arum wel. Wat natuurlijk betekent dat Daemon in haar buurt moet blijven om haar te beschermen. Wat ontzettend onverwachts.

Cliché in menselijke vorm

De personages zitten redelijk clichématig in elkaar. Katy is de zielige, maar onzelfzuchtige hoofdpersoon die verhuist omdat haar moeder dat wil. Ze is boekblogger, maar dit komt heel weinig voor in het boek. Ze gaat een keer naar de bibliotheek en draagt een shirt met de tekst ‘mijn blog is beter dan jouw vlog’, maar daar blijft het wel een beetje bij. Ook wordt ze constant slecht behandeld door Daemon en doet ze wel nors terug, maar je kunt bijna letterlijk de kwijl in het boek aflezen als ze voor de zoveelste keer zijn buikspieren ziet. Daemon daarentegen is een typisch hoofdpersonage die gekweld is, een muur om zich heen heeft gebouwd en liever boos doet dan een fatsoenlijk gesprek houdt. Maar toch staat hij elke keer weer klaar om Katy te redden, om daarna wéér nors tegen haar te doen. Man, maak een keuze. Alle andere personages, behalve zijn zus Dee, krijgen nog weinig diepgang. Misschien dat dit in komende delen wel meer naar voren komt.

Op naar Nieuwe Maan! Ehh, Onyx

Twilight was vroeger een echte hit, dus het is zeker niet vreemd dat dit boek dat ook is. Toch is het jammer dat er weinig origineels in staat, terwijl dat het meest interessant is. De hele achtergrond van de Lux is echt interessant en maakt dat je meer wil lezen, maar een paar pagina’s later kom je weer in de zoveelste Twilight scene terecht. Het einde was daarentegen wel erg goed en ik ben zeer benieuwd naar de keuzes die Katy gaat maken in de volgende delen. Toch zal het niet heel verbazingwekkend zijn als Katy uiteindelijk toch in Daemon’s armen terecht komt.

Hoewel het boek haast cliché in papiervorm is, betekent dit niet dat dit geen heerlijk boek is om te lezen. Het ziet eruit als een flink dik boek, maar je hebt hem binnen een paar dagen uit. Het herkenbare verhaal maakt het erg grappig en geeft het gevoel van ‘verstand op nul, en lekker genieten van deze guilty pleasure’. Het ideale boek voor lekker op vakantie in de zon. De schrijfstijl is aangenaam en de foute momenten wanneer Katy en Daemon voor de zoveelste keer ruzie aan het maken zijn, terwijl zij stiekem alleen maar aan zijn buikspieren kan denken, maakt het echt grappig. Het is geen boek dat je serieus moet nemen, maar gewoon lekker met een korreltje zout.

Lux 1: Obsidian Boek omslag Lux 1: Obsidian
Lux
Jennifer L. Armentrout