Serafina en de kronkelstaf – Robert Beatty

0
274

Na alle spannende avonturen in Serafina en de zwarte mantel heeft de twaalfjarige Serafina ontdekt dat ze half kat en half meisje is. Hierdoor begrijpt ze ineens een stuk beter waar haar gele ogen en haar bijzondere lichaamsbouw vandaan komen, maar tegelijkertijd voelt ze zich niet helemaal meer thuis in het landhuis Huize Biltmore, waar ze al haar hele leven met haar vader woont. Ze is liever onder de dieren, in het grote bos rondom het landgoed, maar ook dat is niet écht haar thuis. Zal Serafina ooit haar eigen plekje weten te vinden?

Alsof dat nog niet genoeg is om zich druk over te maken, dient zich ook weer een nieuw gevaar aan op Huize Biltmore. De vorige keer was het de mysterieuze zwarte mantel, deze keer komt er een angstaanjagend rijtuig langs met een bezoeker met een geheimzinnige kronkelstaf. Tegelijkertijd beginnen alle dieren op het landgoed vreemd te doen en merkt Serafina dat er iets grondig mis is in het bos. Maar het kwaad dat zich roert in Huize Biltmore is veel te sterk voor Serafina. Als ze het voor eens en voor altijd wil verslaan, zal ze samen moeten werken met anderen. Maar wie is te vertrouwen en wie niet?

Vervolg vol spanning, fantasie en geschiedenis
Na het lezen van Serafina en de zwarte mantel kon ik eigenlijk niet wachten op het vervolg: Serafina en de kronkelstaf. Deze serie is namelijk een heerlijke mengelmoes van geschiedenis en fantasie, twee elementen waar ik persoonlijk dol op ben. Dit vervolg gaat verder waar het eerste deel is geëindigd, en aangezien de hele familie Vanderbilt inmiddels weet van Serafina’s bestaan, wordt ze zo nu en dan ook boven uitgenodigd, bij de elite, in plaats van beneden te moeten blijven bij haar vader, die een soort technicus is. Zo leer je samen met Serafina steeds meer over hoe het leven eraan toe gaat bij een belangrijke familie als de Vanderbilts in het Amerika van 1899.

Ook zit het verhaal, net zoals het eerste deel, weer boordevol spannende avonturen. Serafina en Braeden, het neefje van de heer des huizes, belanden van het ene gevaar in het andere en maken weer van alles mee, waardoor het boek lekker vlot wegleest. Dit tweede deel is wel een stukje dikker dan het eerste, en hoewel het alleen maar leuk is om meer over Serafina te lezen, duurt het wel wat langer voordat de spanning echt op gang begint te komen. Het verhaal blijft vrij lang erg raadselachtig en tegen het einde wordt het juist allemaal vrij snel opgelost en uitgelegd, waardoor me nog steeds niet alles even duidelijk is. Zo vraag ik me nog steeds af hoe de magie van die kronkelstaf in elkaar zit, maar volgens mij had ik dat ook bij de zwarte mantel uit het vorige boek, dus wie weet is dit iets waar Robert Beatty in het derde deel nog op terug gaat komen.

Serafina en de kronkelstaf is wederom een lekker spannend, avontuurlijk en vooral fantasievol boek met een vleugje geschiedenis.

Ontwikkelingen in personages en omgeving
Het verhaal van Serafina en de kronkelstaf verloopt misschien iets trager dan zijn voorganger, maar hierdoor heeft Robert Beatty wel wat meer tijd om aandacht te besteden aan bijvoorbeeld zijn personages en hun omgeving. In mijn recensie van het vorige deel schreef ik dat ik graag nog wat meer zou leren over Braeden en de geschiedenis van Biltmore, en dat is precies wat we in dit tweede deel krijgen. Serafina en Braeden duiken het verleden van Huize Biltmore in, en zo begin je als lezer steeds beter te begrijpen waar toch al die gevaren en mysteries vandaan komen. En daarbij blijkt Braeden zelf ook een groot mysterie te zijn. Ik heb zo het vermoeden dat zijn verhaal in het volgende deel nog wel eens een staartje zou kunnen krijgen.

Ook Serafina zelf maakt een mooie persoonlijke ontwikkeling door. Waar in het eerste deel nog vooral de ontdekking van haar ware aard centraal stond, leert Serafina in deel twee hoe ze daarmee om moet gaan, en dat blijkt nog best lastig: als halve kat is ze namelijk niet bepaald op haar plaats in het chique landhuis van de familie Vanderbilt, maar als half mens is de wilde natuur eigenlijk ook te gevaarlijk voor haar. Langzaam maar zeker begint ze echter steeds meer te accepteren wie ze is en weet ze uiteindelijk toch haar plekje te vinden. Dat resulteert in een hartverwarmend en mooi afgerond einde, al weet Beatty de lezer in zijn laatste hoofdstuk toch nog even flink nieuwsgierig te maken naar het vervolg.

De boekenreeks over Serafina behoort absoluut tot één van mijn favorieten, al moet ik wel zeggen dat dit deel iets trager op gang kwam dan zijn voorganger. Desondanks is Serafina en de kronkelstaf wederom een lekker spannend, avontuurlijk en vooral fantasievol boek met een vleugje geschiedenis. Het verhaal leest vlot weg en wordt mooi afgerond, al blijven er nog genoeg losse eindjes over om erg nieuwsgierig te maken naar het vervolg, Serafina en het versplinterde hart, dat gelukkig net is verschenen!

Check vooral ook even deze supervette boektrailer die auteur Robert Beatty voor dit tweede deel heeft gemaakt!

Serafina en de kronkelstaf Boek omslag Serafina en de kronkelstaf
Serafina