Dark Elements 1: Witheet – Jennifer L. Armentrout

1
110

Omslag Dark Elements 1: Witheet

Wat zou je doen als je de zielen van mensen kon zien? Voor de zeventienjarige Layla is het dagelijkse kost. In één oogopslag kan ze zien hoe goed of slecht iemand vanbinnen is en wie er van de mensen op straat een loslopende demon is. Met een duwtje hier en daar plaatst ze markeringen op de slechte zielen zodat die later opgeruimd kunnen worden door de Wachters. Hierbij tekent ze het doodsvonnis van deze demonen en duiveltjes, maar dat maakt toch helemaal niet uit? Ze zijn immers toch slecht?

Dan loopt ze de mysterieuze demon Roth in een doodlopend steegje tegen het lijf en in plaats van dat hij haar vermoordt uit woede om wat zij zijn soort aandoet, laat hij haar met opzet ontsnappen. Niet veel later duikt hij op in haar schoolklas. Layla voelt zich helemaal niet fijn bij de aanwezigheid van een demon, en dit is er nog wel eentje van het hoogste niveau! Toch is de aantrekkingskracht tussen hen voelbaar, ondanks dat ze helemaal niets met Roth te maken wil hebben. Als er vervolgens langzamerhand steeds meer demonen in de stad verschijnen, voorspelt dat al helemaal niets goeds!

Een bijzondere mix
Layla is de enige van haar soort. Ondanks dat ze naar school gaat met onwetende mensen en in een huis vol Wachters woont, is zij iets heel bijzonders. Ze is opgegroeid zonder haar ouders, maar het valt niet te ontkennen dat ze overduidelijk half Wachter en half demon is. Het is de taak van de Wachters om de wereld helemaal demonenvrij te houden en Layla helpt ze graag een handje omdat zij de enige is die meteen kan zien met wie ze te maken heeft. Ergens voelt ze zich namelijk ook schuldig dat ze deels demon is en hiermee probeert ze dat goed te maken. Layla is geadopteerd door de intimiderende Abbot en heeft daarbij zijn aantrekkelijke zoon Zayne er als broer bij gekregen. De twee brengen altijd heel veel tijd met elkaar door, maar Layla ziet hem het liefst niet als broer. De situatie is alleen een beetje ongemakkelijk, en al helemaal wanneer Zayne geïnteresseerd lijkt in een ander meisje en er ook nog eens spanningen lijken te ontstaan tussen Layla en Roth…

Armentrout schrijft dit allemaal in een vlotte en plezierige stijl, hoewel de spanning nog wel eens te lijden heeft onder Roths flirtacties.

De personages in Witheet zijn erg divers en origineel. Zo zijn er de stoere wachters, enge demonen en grappige mensen, maar uiteindelijk staat elk personage op zich. Helaas blijven de menselijke personages zoals Layla’s beste vrienden vrij vlak, maar Armentrout maakt dat goed door Layla een grote persoonlijke groei door te laten maken.

Goed en kwaad

Dat de scheiding tussen goed en kwaad misschien niet zo zwart-wit is als hij lijkt, is een les die Layla aan het begin van Witheet nog niet geleerd heeft. Al die duivelse demonen maken de wereld alleen maar slechter en opgeruimd staat netjes. Of misschien ligt dat toch iets anders? Dat is in ieder geval een vraag die bij Layla door het hoofd spookt als ze Roth leert kennen. Deze bad guy lijkt een typische demon te zijn, maar toch heeft Layla het gevoel dat er meer speelt, alsof hij niet puur slecht is. Roth lijkt erg geïnteresseerd in Layla te zijn, maar ze kan zelf niet zo goed bedenken of dat nou is omdat zij zijn soortgenoten aan hun eind helpt of omdat hij haar als persoon zo leuk vindt. In ieder geval probeert ze geen conclusies te trekken, maar probeert ze hun contact wel geheim te houden voor haar familie. Die zouden het haar namelijk nooit vergeven dat ze met een demon omgaat, en Layla ziet een leven lang huisarrest nou ook weer niet zo zitten.

Layla’s wereldvisie wordt continu op de proef gesteld door alles wat er om haar heen gebeurt. Haar familie lijkt geheimen voor haar te hebben, Roth is heel aardig en Zayne schenkt haar steeds minder aandacht. Verder is er nog dat ene kleine probleempje: omdat Layla zo’n exotische Wachter-demonenmix is, kan ze iemands ziel door zijn mond naar buiten zuigen. Dat betekent dat er een zoenverbod op iedereen zit, behalve op demonen. Die hebben immers geen ziel. Layla dacht dat haar kansen op de liefde verkeken waren, maar
dan verschijnt Roth ten tonele. Zou het dan toch mogelijk zijn om ware liefde te vinden?

Schrijfstijl
Armentrout weet een waterval aan problemen in haar boek te gooien zonder dat het onoverzichtelijk of zeurderig wordt.  Haar schrijfstijl blijft gedurende het verhaal vlot en meeslepend. De actiescènes zijn vaak intrigerend en haar beschrijvingen levensecht. Het enige minpuntje is dat Roth soms een beetje teveel van het goede is. Zijn toespelingen op zijn verlangen om Layla te “defloreren” komen in elk gesprek tussen hen tweeën naar voren en daardoor wordt de spanningsboog meer dan eens doorbroken.

Dat betekent echter niet dat het verhaal nergens spannend wordt. Integendeel: het einde van het boek voert je mee, maar wel in een razend tempo. Soms moest ik een paar stukjes opnieuw lezen om te begrijpen wat er precies gebeurde. Over het algemeen moet Armentrout het meer hebben van de romantische en flirterige stukjes dan de spanning en sensatie, maar ze bewijst dat ze in ieder geval de ingrediënten in huis heeft om een leuk en intrigerend verhaal neer te zetten.

Niemand zal ooit beweren dat Layla een makkelijk leven heeft. Met haar speciale zielzuigkracht en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt, beleeft ze een hoop en maakt ze een gigantische persoonlijke groei door. Armentrout schrijft dit allemaal in een vlotte en plezierige stijl, hoewel de spanning nog wel eens te lijden heeft onder Roths flirtacties. Als je een leuk en vlot boek zoekt waar je niet teveel bij hoeft na te denken, is Witheet een hele goede keuze. Toch is dit boek wel wat meer een aanrader voor de wat oudere lezers, omdat de thema’s vrij volwassen zijn. Dit neemt echter niet weg dat het mij in ieder geval erg nieuwsgierig heeft gemaakt naar deel twee in de serie!

[product_page sku=”9789402709407″]

Dark Elements 1: Witheet Boek omslag Dark Elements 1: Witheet
Dark Elements 1