Lief weerwolfdagboek,
Opeens heb ik heel veel HAAR.
Ook heb ik scherpe tanden en spitse oren.
Ik ben… een WOLFMEISJE!
Dat is even wennen, zeg!
Kun jij je dat voorstellen, dagboek?

Lief weerwolfdagboek is het geheime dagboek van Noura, waarin ze al haar avonturen opschrijft. Want het leven als weerwolfmeisje is niet gemakkelijk. Hoe zorgt ze bijvoorbeeld ervoor dat niemand weet dat ze stiekem een weerwolf is? Waarom wordt ze zo ziek als ze haar oorbellen draagt? En is ze stiekem verliefd op haar goede vriend Dolfje?

Lief weerwolfdagboek is het dagboek van Noura, waarin ze alles vertelt wat haar overkomt. Dit geeft een reeks korte verhalen, die terugkomen op alle andere avonturen die ze samen met Dolfje beleefd heeft in de eerdere boeken in de ‘Dolfje weerwolfje’-reeks. Het geeft meer inzicht in Noura’s belevenissen en kijk op hun avonturen, maar heeft het grote nadeel dat het voortbouwt op de vorige boeken. Dit zorgt ervoor dat je Lief weerwolfdagboek niet goed kunt volgen zonder dat je de ‘Dolfje weerwolfje’-boeken gelezen hebt. Het is daardoor geen op zichzelf staand boek meer. Daar tegenover staat dat het boek niet zo spannend meer is als je alle voorgaande boeken gelezen hebt, vanwege de vele herhalingen uit vorige ‘Dolfje weerwolfje’-boeken. Het gaat dan snel vervelen.

Taalgebruik en personages
De personages passen goed bij de doelgroep. Noura en Dolfje zijn beiden bekend door de voorgaande boeken, en het verhaal past prima in de belevingswereld van kinderen. De zinnen zijn kort en er komen geen erg moeilijke woorden in voor. De woorden die wat moeilijk kunnen zijn, staan dikgedrukt. Dit komt het leesplezier voor kinderen mogelijk ten goede. Maar doordat er heel wat woorden dikgedrukt staan, kan het voor een voorlezende ouder na verloop van tijd storend zijn. Het taalgebruik is erg zoet en duidelijk gericht op meisjes.

Lief weerwolfdagboek is meer een verdieping op de eerdere ‘Dolfje weerwolfje’-boeken dan een op zichzelf staand verhaal. Dit is jammer, want je hebt kennis over Noura en Dolfje nodig om het verhaal te kunnen volgen. Er wordt weinig nieuws verteld, en meer herhaald wat er in de voorgaande boeken is gebeurd. Voor kinderen kan het nog een beetje leuk zijn, maar mijn advies is een ander boek van de ‘Dolfje weerwolfje’-reeks te kiezen. Daar heb je zeker meer plezier van.

Lief weerwolfdagboek

Paul van Loon | Leopold | 2012

Lief weerwolfdagboek,