Jippie! En de ridders van Hak – Sanne Rooseboom

0
130

Prinses Super woont in Jippie, waar iedereen altijd vrolijk is en overal het positieve van inziet. Zelf is Super helemaal niet zo vrolijk. Integendeel: ze heeft regelmatig een ochtendhumeur en vindt het heerlijk om af en toe eens lekker te mopperen. Gelukkig heeft ze nu Max, een jongen uit buurland Grom, waar iedereen juist altijd boos en verdrietig is. Met Max kan ze heerlijk mopperen, en dat is maar goed ook, want later gaat ze met hem trouwen. Tenminste, als Jippie tegen die tijd nog bestaat. Want zo zeker is dat niet nu er plotseling een bende woeste ridders Jippie en buurland Grom bedreigen…

De ridders komen uit Hak, een land waar alles draait om bouwen en slopen. Vooral dat laatste vinden ze erg leuk. Zo leuk, dat ze het maar al te graag ook in Grom en Jippie komen doen. En dat blijkt een flink probleem, want de inwoners van Jippie zijn veel te vrolijk om ze tegen te houden, en de inwoners van Grom juist veel te chagrijnig! Er zit maar één ding op: Super en Max zullen hun landen moeten redden en daarvoor moeten ze helemaal de bergen over, naar het land Hak. Maar als ze daar eenmaal zijn aangekomen, ontdekken ze dat de ridders niet voor niets zijn weggestuurd… Zal het Super en Max lukken de ridders terug in Hak te krijgen en Jippie en Grom te redden?

Het boek staat vol geweldige (übervrolijke of megachagrijnige) opmerkingen en ook de personages zijn weer heerlijk grappig en overdreven.

Hilarisch tweede deel
Jippie! En de ridders van Hak is na Jippie! Een humeurig sprookje alweer het tweede boek over de humeurige prinses Super, maar als je het eerste deel niet hebt gelezen, is dat geen probleem. Er wordt namelijk kort nog even besproken wat er in het eerste boek ook alweer is gebeurd, waardoor dit tweede deel eigenlijk als een op zichzelf staand verhaal gelezen kan worden. Toch kan ik wel aanraden om hiervoor het eerste deel te lezen, aangezien er regelmatig kleine verwijzingen naar deel één voorbijkomen die toch net ietsje grappiger zijn als je het voorafgaande verhaal al kent.

Maar ook zonder die verwijzingen blijft Jippie! En de ridders van Hak een hilarisch verhaal. Net zoals bij het eerste deel spat de creativiteit er vanaf. Het boek staat vol geweldige (übervrolijke of megachagrijnige) opmerkingen (vooral om deze opmerking van Max’ moeder moest ik erg lachen: ‘Eten hoort niet lekker te zijn. Je weet wat we in Grom altijd zeggen: het is in een paar happen weg. En dan wordt het poep.’), en ook de personages zijn weer heerlijk grappig en overdreven. Vooral lakei Rolf vind ik persoonlijk echt geniaal, met zijn eeuwige goede humeur en zijn wereldreddende regenboogcupcakes.

Diepere laag
Maar toch draaien de verhalen van prinses Super niet alleen om de maffe personages en hilarische gebeurtenissen. Waar het eerste boek liet zien dat het niet erg is om anders te zijn en dat vooroordelen lang niet altijd kloppen, speelt dit tweede boek wat meer in op prinses Supers zelfvertrouwen. Super wordt later namelijk koningin, maar ze heeft geen idee hoe dat moet. Hoe moet ze nou een heel land leiden in haar eentje? Maar gelukkig heeft ze Max om haar te helpen, en langzaam maar zeker ontdekt Super dat ze een stuk meer kan dan ze zelf dacht. Dat geeft ook dit tweede deel weer een erg mooie boodschap mee die het verhaal echt een diepere laag geeft.

En dat is niet de enige mooie boodschap van het verhaal, want waar Jippie en Grom zich voorbereiden op een oorlog tegen het koninkrijk Hak, proberen Super en Max er alles aan te doen om die oorlog te voorkomen. Want het is toch veel leuker om juist samen te werken in plaats van oorlog te voeren? Het is erg mooi om te zien hoe Jippie en Grom ondanks alle tegenstellingen op deze manier steeds nader tot elkaar komen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de toekomst nog meer in petto heeft voor deze twee bijzondere koninkrijken!

Jippie! En de ridders van Hak is wederom een geweldig en hilarisch sprookje over de humeurige prinses Super, haar übervrolijke lakei Rolf en haar beste vriend Max. Net als in het eerste deel zit het boek weer vol met geweldige personages, bizarre gebeurtenissen en vrolijke illustraties van Annet Schaap, en ook dit deel brengt weer een prachtige boodschap met zich mee. Wat mij betreft zijn de verhalen over Jippie! dan ook een absolute aanrader voor kinderen vanaf een jaar of 7. We kunnen alleen maar hopen dat prinses Super nog veel meer avonturen gaat beleven!

[product_page sku=”9789000353941″]

Jippie! En de ridders van Hak
Sanne Rooseboom