Jeremy Jago 2: De Kracht van Assingna – Melissa Skaye

0
14

Omslag Jeremy Jago 2: De Kracht van Assingna

Na alle gebeurtenissen in Het geheim van de Passage woont Jeremy nu samen met zijn vader in Helios en geniet Jeremey met volle teugen van zijn nieuwe magische thuis. Zijn vrienden Semi en Cherry zijn wel verplicht om terug te keren naar het weeshuiz Eliza, maar komen elk weekend op bezoek. Jeremy wil zo veel mogelijk te weten komen over zijn speciale gave, maar omdat deze gave niet vaak voorkomt is het moeilijk om er informatie over te vinden. Jeremy heeft de gave van zijn moeder geërfd, maar zij is vermoord door de wrede Madison die de Passage wilde stelen in het eerste deel.

Wanneer Jeremy hoort over het bestaan van De Kracht van Assingna, een magische ketting die volgens legenden de doden weer tot leven kan wekken, is hij bereid om alles op alles te zetten om deze ketting in handen te krijgen. Tijdens deze zoektocht die hem op gevaarlijke plekken brengt ,krijgt hij wederom hulp van zijn vrienden Semi, Cherry en Nikita. Wanneer de volwassenen er achter komen, wordt Jeremy al snel uit zijn droom geholpen om zijn moeder terug te krijgen. De Kracht van Assingna behoudt krachten die niemand voor mogelijk had kunnen houden en die niet losgelaten mogen worden…

Met zijn ruim 450 bladzijden is dit boek een wat dikkere pil dan zijn voorganger, maar qua inhoud net zo goed.

Inhoud
Met zijn ruim 450 bladzijden is dit boek een wat dikkere pil dan zijn voorganger, maar qua inhoud net zo goed. Een noodzaak bij dit deel is dat je goed je hoofd erbij houdt, niet alleen door de vele personen – oude en hier en daar nieuwe – die voorbij komen, maar ook omdat de vaart er in sommigen momenten goed in zit en het plot nogal een onverwachte wending neemt. Tijdens het lezen merk jedat de auteur al verschillende dingen door heeft laten schemeren in eerdere passages, terwijl je toen eigenlijk nog geen idee had dat het belangrijk zou kunnen zijn. Dit vond ik met name heel knap gedaan.

Het verhaal begint vrij kalmpjes maar niet snel daarna volgen de gebeurtenissen elkaar in hoog tempo in elkaar op. Samen met Jeremy en zijn vrienden duikel je van het ene avontuur in het andere en de spanning loopt op sommigen momenten hoog op waardoor het erg lastig is om het boek weg te leggen.

Ook dit deel is in de hij-vorm geschreven met als hoofdpersonage Jeremy. De gedachten en drijfveren van hem zijn duidelijk weergegeven en geven extra diepgang aan het verhaal. Al vond ik wel dat Jeremy op het ene moment heel onzeker overkwam terwijl hij dat verderop weer niet was. In mijn ogen was hij een beetje een wispelturig karakter maar dat zal wel bij zijn leeftijd horen. Jeremy blijft namelijk een puber.

De rest van de personages blijven in het begin wat oppervlakkig, maar hoe meer je vordert in het boek hoe meer er duidelijk wordt over verscheidene personages. Zo komen we bijvoorbeeld eindelijk wat meer te weten over Mateo, een goede vriend van zowel Jeremy als zijn vader Jerry met buitengewone magische krachten. Ook worden er een aantal nieuwe personages geïntroduceert die op het eerste gezicht niet echt van betekenis lijken te zijn, maar vergis je niet. In dit boek worden maar weinig personages zonder reden opgevoerd.

Taalgebruik van de jongeren
In dit deel wordt er net als de voorgaande best veel gescholden met het taalgebruik van nu, zoals bijvoorbeeld ‘What the hell’ en ‘whatever’. Dit zorgt er voor dat voornamelijk de wat jongere onder ons zich wat meer met Jeremy kunnen identificeren, maar voor anderen zou dit taalgebruik ergelijk kunnen zijn en van het verhaal afleiden. Al moet ik wel zeggen dat het gevloek van Jeremy zelf, in vergelijking met het eerste deel, wat is afgenomen. Nog steeds vloekt hij wel, maar zijn nieuwe omgeving zorgt er waarschijnlijk voor dat dit minder wordt.

De Kracht van Assingna is een leuk tweede deel waar je goed je hoofd moet bijhouden. De spanning loopt op verscheidene momenten erg hoog op, er loopt een duidelijke rode draad door het verhaal heen en het plot zorgt voor een vrij onverwachte wending in het verhaal. Jeremy Jago als hoofdpersonage is wederom goed uitgewerkt, al kan hij op sommige momenten nogal wispelturig zijn. Ook in dit deel vliegen de namen van personages om je oren met hier en daar een introductie van een nieuwe. Handig is dan ook om het eerste deel weer even naar boven te halen zodat je doorhebt wie ook alweer wie is.  Het derde deel verschijnt in april 2015 en ik ben zeer benieuwd!

[product_page sku=”9789490767730″]

Jeremy Jago 2: De Kracht van Assingna Boek omslag Jeremy Jago 2: De Kracht van Assingna
Jeremy Jago 2