BoekenBoekrecensiesIntriges in sterk tweede Elfhame deel De Gevallen Koning van Holly Black

Intriges in sterk tweede Elfhame deel De Gevallen Koning van Holly Black

-

Jude Duarte is een mens, een sterfelijk meisje tussen de fae. Haast niemand weet dat zij daar de werkelijke heerser is. In het tweede deel van de Elfhame-serie is Jude misschien wel de machtigste persoon in de fae wereld, maar macht krijgen is makkelijk. Macht houden, dat is een stuk lastiger…

Let op: Deze recensie bevat spoilers voor het eerste deel: De Wrede Prins. De recensie van dat boek lees je hier >

Hofmeester met macht

Als tweede deel in de Elfhame-trilogie (in het Engels The Folk Of The Air) gaat dit vervolg op De Wrede Prins zo’n vijf maanden na het einde van het eerste deel verder. Jude, een sterfelijk meisje dat is opgegroeid in de wereld van Elfhame, kan de nieuwe koning Cardan bevelen geven. Terwijl veel fae zich afvragen waarom een sterfelijk meisje hofmeester is, probeert Jude een manier te bedenken om aan de macht te blijven. Langzaamaan lijkt haar grip of Cardan te verzwakken. En na een jaar en één dag zal de gaes – de spreuk die ervoor zorgt dat Cardan al haar bevelen moet inwilligen – eindigen en is ze al haar invloed kwijt.

Terwijl een gedeelte van het hof denkt dat Cardan haar aanhoudt omdat hij een oogje op haar zou hebben, probeert Jude haar broertje Eik veilig te houden, haar tweelingzus te beschermen van diens verloofde en haar stiefvader uit een machtspositie te houden. Als dan Cardans broer vanuit de gevangenis een vies spelletje begint te spelen en de koningin van de zee met oorlog dreigt, gaat het mis. “Teveel ballen tegelijk in de lucht houden is het lastigste wat er is,” zo wordt Jude verteld. Gaat het haar lukken om haar machtspositie te behouden?

Leider van het Schaduwhof

Holly Black is terug en wat een knaller is dit boek! Haar schrijfstijl is vrijwel hetzelfde gebleven en de boeken vloeien daardoor fijn in elkaar over. De tijdsprong werkt prima en geeft haar de kans om her en der referenties naar het eerste deel te geven. Zo is het makkelijk in deel 2 komen, zelfs wanneer je deel 1 al een tijdje geleden voor het laatst gelezen hebt.

In dit boek krijgt Jude het zwaar te verduren. Ze heeft als leider van het Schaduwhof, de spionnen die werken voor de koning, een gevaarlijke baan. En ondanks waarschuwingen maakt ze soms domme keuzes. Hoogmoed? Wellicht. Jude eindigde deel 1 op een hoogtepunt en dreigt nu van haar voetstuk te vallen.

Uiteraard zijn er familie problemen uit deel 1 die zich hebben uitgebreid. Zo is er de ruzie met haar tweelingzus en de vete met haar stiefvader. Haar weggelopen halfzus ‘vergeet’ haar nieuwe menselijke vriendin in te lichten over het feit dat ze half fae is. En dan is er nog de aantrekkingskracht tussen Jude en Cardan waar een flinke focus op ligt. Het verhaal is doorweven met een ‘vijanden-naar-minnaars’ romantiek. Voor vele lezers die speciaal voor de romantiek lezen had die er dikker op mogen liggen – zo lees ik in de recensies van anderen – maar voor mij is die precies goed. De hoofdmoot is nog altijd het overleven in een wrede maar wonderschone wereld zoals we die kennen uit oude mythen, en het behouden van een machtspositie voor de menselijke Jude.

Waar in het eerste boek Jude gepest en vernederd werd in schoolse sferen, wordt het verhaal in dit tweede deel nog duisterder zonder dat het per se duisterder aanvoelt. Denk aan een marteling onderzee of de implicaties dat ze het een en ander met Cardans broer Balekin doet om hem ervan te overtuigen dat ze nog onder zijn spreuk valt. Echt expliciet wordt het allemaal dus niet, en daarmee blijft het keurig in het young adult genre vallen. Het verhaal werkt zo van het ene avontuurlijke plotpunt door naar het volgende, om uiteindelijk tot een climax te komen. Of die climax verrassend is? Wie spoilers heeft gelezen of fanfictie bezocht heeft zal al het een en ander kunnen raden. Toch ging de ontknoping anders dan ik gedacht had dat het zou gaan.

Als De Wrede Prins je beviel dan is dit tweede deel helemaal in je straatje. Waar Jude naar een hoogtepunt klom mag ze nu naar een dieptepunt dalen. Hoe het verder zal gaan? Dat is wachten tot het derde deel. De Verbannen Koningin wordt verwacht in april dit jaar, dus lang wachten hoeft gelukkig niet. Opvallend is dat de titels van de eerste twee delen verwijzen naar Cardan, waarbij het derde deel over Jude zelf lijkt te gaan. Ik kijk in ieder geval uit naar april en dit deel mag vrolijk in mijn boekenkast erbij.

De Gevallen Koning Boek omslag De Gevallen Koning
Elfhame
Holly Black