ID-crisis – Pepper Kay

0
87

Omslag ID-crisis

Kit Guardner is interstellair privé-detective. Samen met haar broer Jim lost ze zaken op aarde en daarbuiten op. Dit is mogelijk, omdat de aarde sinds 2021 via teleportatie in contact staat met andere werelden. In 2030 accepteert Kit een ogenschijnlijk eenvoudige klus op de planeet Anterra. Ze moet Kurush, de zesjarige zoon van het hoofd van de Galactic Council opsporen. Eenmaal op Anterra lijkt ‘iets’ of ‘iemand ‘ er alles voor over te hebben om haar opdracht te laten mislukken. Nog voor Kit de kans krijgt om met haar onderzoek te beginnen wordt ze vals beschuldigd van criminele activiteiten.

Zonder enige vorm van proces wordt ze afgevoerd naar P1, de zwaarste strafkolonie van het universum. Haar verbanning naar P1 blijkt het begin te zijn van een hele reeks spannende gebeurtenissen. Niet alleen belandt ze in een web van intriges rond een galactische zwendel in ID-chips, ze moet ook vechten voor haar leven.

Trage start met een spetterend vervolg
ID-crisis is het tweede deel in de science-fiction detective serie met Kit Guardner in de hoofdrol. Eerder verscheen Slangenkuil (2012) en het derde deel Vuurstorm is nog in voorbereiding. Dit tweede deel is prima zelfstandig te lezen doordat er in de start van het boek veel wordt verteld over Kit en de sterk veranderde wereld waarin het zich afspeelt. In het eerste deel van het boek duizelt het je tijdens het lezen van alle (interessante) informatie en nieuwe hightech snufjes. Even lijkt het erop dat de focus van het boek vooral ligt op alle nieuwe uitvindingen als ID-chips, neurohorloges en de nieuwe interstellaire Federatie. Het verhaal over de opdracht van Kit dreigt onder te sneeuwen bij deze lawine aan techniek.

Maar niets is minder waar. Wanneer Kit op P1, de strafkolonie voor de zwaarste criminelen is beland, is er een duidelijke omslag. De wat trage start blijkt dan een goede voorbereiding te zijn op een spetterend verhaal vol actie en wendingen.

Het verhaal
Het verhaal speelt zich af in 2030, waarin onze wereld die sterk veranderd is. In het boek wordt hier een duidelijke verklaring voor gegeven. Toch kwam het bij mij ongeloofwaardig over dat in zo weinig tijd onze aarde onderdeel is geworden van een grote federatie van bewoonde planeten. Wanneer je echter over dit kleine puntje heen stapt, valt het al snel op dat Pepper Kay een toekomstige wereld neergezet heeft die goed in elkaar zit en waar je echt in kunt geloven.

Niet alleen de wereld waarin Kit leeft zit goed en doordacht in elkaar, ook aan het verhaal en het plot van ID-crisis is duidelijk aandacht besteed. Vanuit meerdere personages wordt het verhaal verteld, waarbij die van Kit en haar broer de belangrijkste zijn. De belevenissen van Kit zitten vol actie, gevaar en gevechten. Dit wordt goed afgewisseld met de rustige manier waarop Jim een speurtocht begint om zijn verdwenen zus op te sporen. Het onderzoek van Jim, het verdwenen kind, de situatie op P1 en zelfs politiek op hoog niveau en persoonlijke zaken blijken allemaal met elkaar te maken te hebben. Als lezer ben je geboeid en wil je doorlezen, omdat er een heleboel vragen zijn die een antwoord behoeven. Uiteindelijk, na veel wendingen en grondig speurwerk, komt alles perfect bij elkaar en zijn je vragen naar tevredenheid beantwoord.

Toch is er nog een klein stukje dat mysterieus blijft, want in het boek wordt kort aangegeven dat de moeder van Kit al jaren spoorloos verdwenen is. De zoektocht van Kit gaat vast in het volgende boek verder, wanneer ze aan een nieuwe opdracht begint.

Het belangrijkste personage is Kit Guardner. Op de website van de schrijfster staan alle belangrijke gegevens over Kit vermeld. Kit is een prettig personage om over te lezen. Ze is niet alleen slim en voor de duvel niet bang, maar is ook sympathiek en gevoelig. Ze is een goed uitgewerkt personage die realistisch en stoer overkomt. Haar broer Jim is ook overtuigend neergezet. Hij heeft zijn eigen karakter en eigenaardigheden. En is op een heel andere manier minstens zo dapper als zijn zus. Kit en Jim nemen het op tegen een gevaarlijke en intelligente tegenstander, wat het verhaal nog boeiender maakt.

Schrijfstijl
Door de al eerder genoemde overvloed aan informatie leest het verhaal in het begin niet zo vlot en weet het ook niet direct te pakken. Dat verandert als er steeds meer gebeurt en het verhaal duidelijker wordt. Door de wat beschrijvende manier van vertellen is het net alsof je als lezer ziet en meemaakt wat er gebeurt. Hoe verder je in het verhaal komt, des te vlotter het leest en hoe meer je geboeid raakt. Uiteindelijk weet het boek de aandacht helemaal vast te houden en blijf je geboeid en geïnteresseerd verder lezen tot het spannende einde.

ID-crisis heeft een spannend en meeslepend verhaal dat wat langzaam op gang komt door de overvloed van informatie aan het begin. Het boek heeft desondanks een goed opgebouwd plot en speelt zich af in een overtuigende toekomstige wereld. De personages zijn leuk om over te lezen en komen echt over.

[product_page sku=”9789460860492″]

ID-crisis Boek omslag ID-crisis
Pepper Kay