Eve & Adam – Katherine Grant

0
33

Omslag Eve & Adam

Na een verschrikkelijk ongeluk belandt de zeventienjarige Evening in het ziekenhuis, waar ze al snel vandaan wordt gehaald door haar kille en strenge moeder, dr. Terra Spiker. Ze wordt overgeplaatst naar haar moeders biomedische bedrijf en herstelt daar wonderbaarlijk snel. Om haar bezig te houden verzint haar moeder een bijzondere opdracht voor haar: met behulp van alle ingewikkelde computersystemen die het laboratorium rijk is, mag Evening een mens creëren. Voor een paar dagen mag ze voor God spelen en zelf bepalen hoe haar mens eruit komt te zien. En Evening creëert Adam, de perfecte jongen.

Maar bij een bedrijf waar je met een paar drukken op de knop je eigen mens kunt maken, kun je er natuurlijk op wachten dat er iets niet in de haak is. En dat heeft Solo, een jongen die Evening nog niet kent maar die wel binnen haar moeders bedrijf blijkt te wonen, ontdekt. Hij is erachter gekomen dat de zaakjes van Spiker Biofarm niet helemaal pluis zijn en heeft maar één doel: Evenings moeder te gronde richten. Maar dan ontmoet hij Evening zelf, en dat zet zijn wereld op zijn kop.

Grant & Applegate
Eve & Adam is geschreven door Michael Grant – die we natuurlijk kennen van zijn series Gone en BZRK – en zijn vrouw Katherine Applegate, onder meer bekend van de serie Animorphs. Zelf heb ik (nog) geen van deze series gelezen, maar als ze net zo sterk zijn als Eve & Adam ga ik dat zeker nog doen. Grant en Applegate hebben namelijk echt hun krachten gebundeld en zo een origineel en fascinerend verhaal geschreven, dat helemaal niet zo ver van ons af hoeft te liggen. In een wereld waarin steeds meer mogelijk is (klonen, genetische manipulatie) is het helemaal niet zo moeilijk om je voor te stellen dat de mensheid op een gegeven moment in staat zal zijn zelf mensen te creëren. En juist dat maakt dit verhaal zo intrigerend, want hoe ver mag je gaan als mens?

Young adult
Eve & Adam is niet alleen heel herkenbaar door de technologische ontwikkelingen, maar ook door het feit dat het boek daarnaast gewoon een typisch young adult-verhaal is. Afgezien van haar kille en ietwat hypocriete moeder, is Evening namelijk een heel normaal meisje met een nog normalere vriendin. Ze heeft last van allerlei alledaagse tienerproblemen: huiswerk, gedoe met vriendinnen en vooral ook de liefde… En ook Solo is een heel normale jongen, ook al woont hij op Spiker Biofarm. Hierdoor is het, ondanks de technische details en soms wat bizarre gebeurtenissen, totaal niet moeilijk om je met de hoofdpersonen van dit boek te identificeren.

Vlot en spannend
De eerste bladzijde, of sterker nog, de eerste zin van dit boek begint meteen met het gruwelijke ongeluk van Evening en vanaf dat moment laat dit boek je niet meer los. Je racet door het verhaal heen, wordt alle kanten op geslingerd en ontdekt langzaam maar zeker hoe de vork in de steel zit. Grant en Applegate houden de vaart erin, weten de spanning goed op te bouwen en voegen bovendien behoorlijk wat humor toe, die de spanning en actie juist weer een beetje weet te doorbreken en het ‘normale’ van Evening en Solo naar boven haalt. Bij elkaar zorgt dit ervoor dat het absoluut niet moeilijk is om Eve & Adam in één ruk uit te lezen.

Eve & Adam is een spannend en vlot verhaal, met een ontzettend intrigerend onderwerp. Het weet je op de eerste bladzijde al vast te grijpen en dankzij de geloofwaardige personages, de bizarre gebeurtenissen en de heerlijke humor wordt het je moeilijk gemaakt om het boek weer neer te leggen. Je zou bijna zeggen dat het jammer is dat dit verhaal op zichzelf staat, dus hopelijk zijn Grant en Applegate nog lang niet uitgeschreven!

[product_page sku=”9789000321056″]

Eve & Adam Boek omslag Eve & Adam
Katherine Grant