De IJzerlegendes – Julie Kagawa

0
106

Omslag De IJzerlegendes

Julie Kagawa heeft naast de boeken over de wereld van de Iron Fey ook diverse kleine e-novelles beschikbaar gesteld. Deze novelles geven een extra inkijkje in de wereld van de Iron Fey en vormen een aanvulling op het verhaal van Ash en Meghan. Een aantal van deze korte verhalen is nu gebundeld en uitgegeven, samen met de nog nooit eerder gepubliceerde Survivalgids voor Nimmernimmer.

De bundel bestaat uit 3 verhalen: De Oversteek – Winter, De Oversteek – Zomer, De Voorspelling en zoals gezegd, de survivalgids voor Nimmernimmer. Het is jammer dat het valentijnsverhaal van Meghan en Ash er niet in staat; het zou slechts enkele pagina’s extra beslaan maar het is een lief verhaal dat de fans van de serie veel plezier zou hebben gedaan. Desalniettemin is deze bundel volgepakt met actie, spanning en romantiek, net als de boeken over de Iron Fey zelf.

De Oversteek – Winter
In De Oversteek – Winter volgen we Meghan en Ash als zij op weg zijn naar het Winterhof. Meghan heeft aan Ash beloofd dat zij vrijwillig met hem mee zal gaan, in ruil voor zijn hulp bij het redden van haar broertje. Hun opbloeiende liefde brengt ben beiden in gevaar, maar dat is niet het enige obstakel dat zij moeten overwinnen: de reis naar Tir Na Nog is lang en vol gevaren.

Dit kleine deel tussen het eerste en 2 boek van de Iron Fey zit barstensvol actie en spanning. Niet alleen de spanning tussen Ash en Meghan krijgt voldoende aandacht, ook de onzekerheid over wat hen bedreigt is goed voelbaar. De gebeurtenissen wisselen elkaar snel af en daardoor blijft de vaart erin. Het is wel jammer dat Meghan een beetje dweperig wordt naar het einde van het verhaal toe, maar wellicht is dat in het licht van de gebeurtenissen ook wel weer begrijpelijk…

De Oversteek – Zomer
De Oversteek – Zomer speelt zich na de gebeurtenissen in De IJzerkoningin af. Het einde van dat boek was hartverscheurend én oerspannend. Dit kortverhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Puck, waardoor er een heel ander licht op een aantal gebeurtenissen in De IJzerkoningin wordt geworpen. Puck besluit met Ash mee te gaan, op zoek naar informatie over Grimalkins verblijfplaats. Wanneer blijkt dat ze voor die informatie koningin Titania een hak moeten zetten, lijkt het erop dat Ash’ reis ten einde is voor hij begonnen is.

Zoals gezegd wordt dit deel verteld door Puck, wat betekent dat het vol staat met flauwe grappen en semi-sarcastische opmerkingen. Het verhaal geeft daarmee verdieping aan Pucks karakter en dat maakt het heel interessant. Daarnaast is de spanning regematig om te snijden, waardoor het verhaal vlot wegleest.

De Voorspelling
De Voorspelling is het derde en laatste verhaal in deze bundel. De gebeurtenissen vinden plaats na De IJzeren Ridder en gaan in op een deel van Meghan en Ash’ leven als heersers van het IJzerrijk. Wanneer Meghan een vreemde profetie te zien krijgt die haar toont hoe haar ongeboren kind de hoven en heel Nimmernimmer zal vernietigen, moet ze een keus maken. Wat heeft ze ervoor over om de toekomst te redden?

De Voorspelling wordt verteld vanuit Meghans perspectief en voelt daardoor vertrouwd aan. De verhallijn is spannend en Meghan schittert als wijze koningin. Er zit slechts één nadeel aan dit verhaal: Meghan is pas zeventien en zwanger. Nu verloopt de tijd bij de fae anders dan bij ons, maar toch had ik daar als lezer behoorlijk moeite mee. Ik ben geen liefhebber van tienerzwangerschappen in dit soort boeken. Desalniettemin is De Voorspelling heel erg spannend en de perfecte link tussen de verhalen over Meghan en die over Ethan.

De Survivalgids voor Nimmernimmer
De Survivalgids voor Nimmernimmer is het kortste ‘verhaal’ in de bundel en vooral bedoeld als een grappige extra. De gids staat vol hints over hoe gruwelijk Nimmernimmer is, met hier en daar verwijzingen naar de acties van Meghan, Ash en Puck. Helaas is dit wel het minst sterke verhaal. De grappen doen ietwat bezadigd aan en de vele disclaimers werken na een paar bladzijden enigszins op de zenuwen. Toch mag ook dit verhaal door de echte liefhebber van de serie niet gemist worden.

De IJzerlegendes bevat een verzameling goede en iets minder goede verhalen. De Overtocht – Winter en De Voorspelling springen er qua spanning bovenuit: daar lees je zo doorheen. Die laatste is zelfs cruciaal voor het begrip van de gebeurtenissen die Ethan overkomen in De Duistere Fae en mede daardoor een echte aanrader. De Overtocht -Zomer is minder sterk qua verhaallijn, maar is een echte must read voor liefhebbers van Puck. Het laatste verhaal in de bundel, de Survivalgids voor Nimmernimmer, is helaas vrij oppervlakkig en kan niet echt boeien. Desondanks is de bundel een mooie aanvulling op de verhalen over de Iron Fey en een goede zoethouder tot het laatste deel van de serie uitkomt.

[product_page sku=”9789034754660″]

De IJzerlegendes Boek omslag De IJzerlegendes
Julie Kagawa