Fantastisch Strijdtoneel II – Diverse Auteurs

0
10

Omslag Fantastisch Strijdtoneel II

In 2008 bestond de Brugse Boekhandel 75 jaar. Om dat te vieren werd er onder meer een schrijfwedstrijd georganiseerd voor korte fantasyverhalen, de “Fantasy Strijd Brugge”. De wedstrijd werd goed ontvangen en kreeg 89 verhalen ingestuurd, waarna werd besloten de wedstrijd om de twee jaar te blijven organiseren. De editie van 2010 overtrof de voorgaande editie, want er werden maar liefst 277 verhalen ingestuurd. De beste verhalen werden gebundeld in een boekwerk met de naam Fantastisch Strijdtoneel. Deze tweede bundel met kortverhalen is de oogst van de beste verhalen van 2010.

In Fantastisch Strijdtoneel II staan 28 verhalen. Naast de top 25 heeft uitgever Alex de Jong namelijk ook drie persoonlijke favorieten geselecteerd. De wedstrijd werd gewonnen door Martijn Lindeboom, met zijn verhaal Cyaan onder een magenta maan. Ook Fantasy Wereld-redactielid sander heeft met zijn verhaal Niet elke fret heeft pret hoge ogen gegooid; zijn deelname werd met een tiende plaats beloond. In de bundel zijn eerst de verhalen van plek 4 tot en met 25 geplaatst, daarna de drie verhalen die Alex uitkoos en uiteindelijk wordt er afgeteld van drie tot één. Alle verhalen hebben een korte inleiding van de schrijver en een kort artistiek CV.

Gevarieerd aanbod
De bundel kent een gevarieerd aanbod van de verschillende (sub)genres die de verbeeldingsliteratuur kent. Zo zijn er verhalen die je kunt scharen onder sword & sorcery, sciencefiction, urban fantasy en mythologische fantasy. De kortverhalen tellen maximaal 1500 woorden en zijn dus ideaal om even tussendoor te lezen op momenten dat je niet zoveel tijd hebt. Snel nog even een verhaaltje lezen voor het slapen gaan of tijdens een ritje in de metro, was enige tijd mijn vaste routine.

Net als de verscheidenheid aan genres is ook de kwaliteit van de verhalen erg gevarieerd, hoewel persoonlijke voorkeur hier uiteraard ook meespeelt. Wat me erg aanspreekt is de manier waarop het alle schrijvers is gelukt in slechts 1500 woorden een interessante wereld neer te zetten. De sfeer van elk verhaal wordt subtiel, maar effectief geschetst.

Toch wordt ook duidelijk dat het erg lastig is om in 1500 woorden een consistent verhaal te schrijven dat van begin tot eind pakkend is. Hoewel de ideeën over het algemeen wel origineel zijn, is de uitwerking niet altijd optimaal. Dit resulteert erin dat de meerderheid van de verhalen wel ‘iets’ mist. Soms is het verhaal te gecomprimeerd en daardoor verwarrend, soms zijn de plotwendingen en de keuzes van de personages door gebrek aan achtergrond onlogisch en soms is het einde niet boeiend genoeg om een blijvende indruk achter te laten.

Er waren enkele verhalen die er wat mij betreft positief uitsprongen. Ik heb ervoor gekozen om in plaats van elk verhaal uit de bundel kort te bespreken, deze verhalen even wat uitgebreider te behandelen. Mijn topverhalen komen, zoals te zien is, niet overeen met de topverhalen in de uitslag van de jury. Uiteraard is dit voor een groot deel terug te voeren op persoonlijke voorkeur. Ook ben ik waarschijnlijk minder bezig geweest met de schrijftechniek dan de jury en heb ik vooral mijn eigen leesplezier vooropgesteld.

Sneeuw, en de belofte van appelbloesem – Rika Meulemans (nr. 8)
Dit vind ik een heel bijzonder verhaal. Het beeldende taalgebruik geeft het een stroeve start, ook omdat het zich hiermee onderscheidt van de meeste andere verhalen. Maar eenmaal gewend liet ik me meevoeren en las ik een mooi en verrassend einde. Het verhaal speelt met het idee van de dood en brengt deze prachtig in beeld. De verwarring van de hoofdpersoon over zijn eigen lot en dat van zijn reisgenote wordt door de bloemrijke taal overgebracht op de lezer, waardoor je je goed kunt inleven. Een heel goed voorbeeld van een kortverhaal met een mooie opbouw naar een sterk einde.

Slopende nachten – Pieter Koolwijk (nr. 9)
De verhalen die ik tot nu toe van Pieter Koolwijk heb gelezen, kenmerken zich door vlot taalgebruik, een sterke opbouw en een humoristische inslag. Dit verhaal is daar een goed voorbeeld van. Het gaat over een jongeman die experimenteert met een paddenstoel om zich even te verliezen in een high. Telkens als zijn roes is verdwenen, is hij vergeten wat er die avond ervoor gebeurd is en treft hij zijn huis in een steeds grotere ravage aan. Net als de jongeman word je nieuwsgierig gemaakt naar de oorzaak hiervan, wat uiteindelijk een grappige twist oplevert.

Vloek van de Almoeder – Patrick Brannigan (nr. 12)
De vrouw van Immir Vuurhart wordt gekidnapt door een Worg, een bloeddorstig en primitief schepsel. De stam spreekt zijn schande over hem uit en gek van schaamte en verdriet gaat Immir op jacht om zijn geliefde terug te krijgen. In de achtervolging zie je hoe Immir langzaam verandert. De setting van dit verhaal is erg goed uitgewerkt, er is precies genoeg informatie gegeven om je nieuwsgierig te maken voor de wereld en cultuur waarin deze mensen leven. De achtervolging van de man en de consequentie die deze met zich meebrengt zijn goed in beeld gebracht. Ik vind het knap dat de geleidelijke karakterontwikkeling die deze man doormaakt in zo’n kort verhaal logisch en begrijpelijk is, waardoor het einde, hoewel minder verrassend als wellicht was bedoeld, voldoening geeft.

De anomalie – Adriaan van Garde (nr. 23)
Hoewel de premisse van dit verhaal misschien niet heel origineel is, maakt de opbouw veel goed. De relatie tussen de ruimtereiziger en zijn robots is heel goed uitgewerkt en de dialogen vloeiend uitgeschreven. Door de schrijfstijl wordt je als lezer meegenomen in het ruimteschip en ben je net zo nieuwsgierig naar de mysterieuze ruimtereizigers die contact leggen, als de personages zelf. Hoewel je het einde al wel een beetje aan ziet komen, brengt de uitwerking ervan toch een glimlach op je gezicht.

Bloedmaan – Ellen De Swaef (nr. 14)
Dit verhaal is geschreven vanuit het oogpunt van een prehistorische wolfachtige wiens ras door de mensen langzaam uitgeroeid raakt. Het zijn overpeinzingen van de laatste in zijn soort, die weet dat zijn laatste dagen geteld zijn. Door de taalkeuze en de manier waarop de hoofdpersoon de wereld bekijkt wordt de lezer echt meegetrokken in zijn verhaal en blijf je hopen op een waardig einde. Hoewel het verhaal nooit echt spannend of verrassend is, is het een mooi uitgewerkt idee dat na de laatste zinnen nog even in je hoofd blijft zitten.

Deze bundel met kortverhalen is, zoals gezegd, een ideaal boek om erbij te pakken als je even wat minder tijd hebt om te lezen. Door de verscheidenheid aan subgenres, ideeën en uitwerkingen weet ik zeker dat iedereen wel enkele verhalen zal lezen die hem of haar zullen aanspreken. Hoewel niet elk verhaal even goed uit de verf komt, is het achterliggende idee vaak genoeg reden om het verhaal toch uit te lezen.

Fantastisch Strijdtoneel II

Diverse Auteurs | Books of Fantasy | 2011

Met bijdragen van Martijn Lindeboom, Samantha Janssen, Jo Olluyn, Fred Rabouw, Marieke Frankema, Anaïd Haen, Judy Koot, Rika Meulemans, Pieter Koolwijk, Sander de Leeuw, Karlien Van Houtte, Patrick Brannigan, Kim Schreurs, Ellen De Swaef, Pieter Van de Walle, Jan Verheyden, Hay van den Muckhof, Auke Pols, Django Mathijsen, Denis Vercruysse, Lilian Veenhof, Roxanne Borgman, Adriaan van Garde, Maaike van Dorp, Bianca Mastenbroek, Fred van der Meulen, Joris van Leeuwen en Sonja Schakelaar.