Everless 2: Evermore – Sara Holland

0
57

Al haar hele leven lang hoorde Jules verhalen over de Alchemist en de Tovenares. De Tovenares stond voor al het goeds in de wereld en de Alchemist was een slechterik die door middel van een sluwe truc het hart van de Tovenares had gestolen. Jules is er inmiddels achter dat dit niet zomaar spannende verhalen zijn, maar dat de Tovenares en de Alchemist echt bestaan. De Tovenares is niemand minder dan haar vriendin Caro, en de Alchemist, dat is Jules zelf. Wat ooit vriendschap was is nu vijandschap en Caro zal niet rusten voor ze Jules kan straffen en haar hart weer terug kan krijgen. In de spetterende finale van het eerste deel is prins Roan gedood door Caro, maar nu denkt heel het koninkrijk dat Jules de schuldige is…

Nu staat Jules dus een duidelijke taak te wachten: Caro verslaan. Vluchten is namelijk geen optie, want zo zal de strijd nooit eindigen, en er staat bovendien een hoge prijs op haar hoofd. Jules zal onderzoek moeten doen naar de verhalen over haar verleden, want ze weet dat het antwoord op haar probleem daar verborgen is. Ze heeft een wapen nodig om Caro te verslaan, en snel ook…

Eenvoudig plot

Waar we met Everless al snel in een stroomversnelling kwamen en geen idee hadden welke kant we op gesleurd zouden worden door Holland, hebben we het in Evermore erg rustig. Té rustig, als je het mij vraagt. Het verhaal is rechttoe rechtaan: Jules moet een specifiek wapen vinden. Ze weet alleen niet waar het ligt, dus moet ze naar verschillende locaties reizen om daar te zoeken. Dat is net zo spannend als het klinkt: namelijk helemaal niet. Jules reist door Sempera, dat in het eerste deel zo magisch en spannend leek door de bloedmagie, maar daar wordt helemaal niks meer mee gedaan. Het is net alsof Holland helemaal vergeten is dat ze dit zo’n groot onderdeel heeft gemaakt van het verhaal. Hier en daar komt het heel eventjes terug, maar daar moeten we het mee doen.

Alles wat Everless goed maakte is verdwenen, en we blijven alleen met de gebreken zitten.

Nergens wordt het ook echt spannend. Af en toe reizen we naar een nieuwe plek waar we veel uitleg over krijgen zonder dat het ook echt een belangrijke plek is. Je krijgt het idee dat Holland een einde voor haar verhaal had bedacht, maar niet zo goed wist hoe ze naar dat einde moest komen, dus het boek maar heeft gevuld met een zoektocht die weinig bijdraagt aan het plot. Erg jammer, aangezien Everless juist zo’n onvoorspelbaar boek was. Holland heeft bovendien ook geen mogelijkheid meer om dit te compenseren, want er zullen geen nieuwe delen komen. Evermore is het slotstuk van deze duologie.

Vlakke personages

Aangezien we ons niet meer in de stroomversnelling van Everless bevinden, zou je verwachten dat Holland die rust gebruikt om haar lezers meer te leren over de personages van het boek (vooral omdat ze weinig doet met de interessante wereld die ze in het eerste deel heeft geïntroduceerd). Dat doet ze echter niet. We leren alleen dat Jules de helft van de tijd ook geen flauw idee heeft wat ze aan het doen is, en dat alle vooruitgang het resultaat is van toevalstreffers die erg onrealistisch overkomen. Jules stuntelt zich naar het einde van het boek, waar ze het zal moeten opnemen tegen Caro. Zonder spoilers te geven kan ik in ieder geval wel mededelen dan het einde van het boek niet heel spannend is en geen waardige afsluiting is van de serie.

We leren wel een aantal nieuwe personages kennen, maar die zijn er duidelijk alleen om het verhaal verder te helpen, waardoor je al snel vergeet wie wie nou ook alweer is. Zelfs Liam, die na Jules het belangrijkste personage is, laat weinig groei zien. Jules zelf is vooral onzeker en vertelt zichzelf dat ze dapper moet zijn, terwijl ze zich niet zo gedraagt. Het is een wonder dat ze het tot het einde van het boek weet te halen, want ze lijkt geen duidelijke motivatie te hebben voor haar acties.

In mijn recensie van Everless 1 schreef ik dat het een razend spannend en onvoorspelbaar boek was waar je wellicht nog afkickverschijnselen aan over zou kunnen houden. Na het lezen van deze recensie zal het wel duidelijk zijn: ik ben absoluut geen fan van Evermore. Alles wat Everless goed maakte is verdwenen, en we blijven alleen met de gebreken zitten. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik blij ben dat de serie klaar is, want ik zie het niet zitten om me door nog zo’n boek heen te moeten worstelen. Zo dik is het boek helemaal niet, maar ik heb wel met tegenzin zitten lezen. Het jammere is ook dat dit deel echt afbreuk doet aan zijn voorganger. Mocht je de serie leuk vinden, zou ik je toch aanraden om het tweede deel over te slaan. Heel vrolijk word je er namelijk niet van.

Evermore Boek omslag Evermore
Everless 2
Sara Holland