Noorse mythologie en een vleugje magie in Havenfall van Sara Holland

0
184

Het universum bevat vele werelden, zowel magische als gewone. Een ontmoetingsplek voor vier van die werelden is de herberg Havenfall, in een stadje diep in de bergen van Colorado. De herbergier verzorgt de jaarlijkse conferentie tussen de werelden. Maddie Marrow is het nichtje van de huidige herbergier en werkt iedere zomer met erg veel liefde in de herberg. Al is het voor haar niet enkel een leuk zomerbaantje met een magisch kantje, het is net zozeer een ontsnapping uit de werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin haar moeder in de dodencel zit vanwege de moord op Maddies broertje en haar vader de wereld van Havenfall niet begrijpt.

De vrede moet altijd bewaard worden in de herberg, het is neutraal terrein voor alle werelden, maar die fragiele vrede komt op de helling te staan als er een lijk gevonden wordt en een gevaarlijk wezen blijkt te zijn ontsnapt. Ook Maddies vriendje Brekken raakt vermist in het tumult. Als nichtje van de herbergier komt Maddie in het midden van de storm terecht, maar allerlei duistere geheimen die aan de oppervlakte komen, maken het moeilijk om te bepalen wie nu nog te vertrouwen valt en wie er nog veilig is…

Mythologie wordt verweven

In Havenfall vermengt Sara Holland met haar Young Adult-verhaal de wereld van de Urban Fantasy met elementen uit de oude mythologie. Ze heeft vooral inspiratie gehaald uit de Noorse mythologie om daar dan mee aan de slag te gaan en zo bepaalde elementen om te vormen tot een nieuw geheel. Het concept van verschillende werelden met ieder een eigen volk en mogelijke magische krachten is daar één van.

De vier belangrijkste werelden die nu nog van tel zijn in het verhaal zijn Haven (beter bekend als de aarde), Fiordenkill, Byrn en Solaria. Hierbij is het mogelijk om Fiordenkill als een alternatieve versie te zien van Jötunheim in de Noorse mythologie: een bevroren wereld met ijsreuzen, al zijn de inwoners van Fiordenkill geen enorme reuzen, maar hebben ze een gewoon menselijk formaat. Wel is het er enorm koud en worden er onder de strijdkrachten reuzenwolven als vervoermiddel gebruikt. Byrn zou je dan kunnen zien als een versie van Asgard. Ook met menselijke bewoners, maar wel met bovennatuurlijke krachten, in hun geval de elementen.

Havenfall is een vlot leesbare Young Adult met een vleugje magie en een leuke knipoog naar de Noorse mythologie

Waar de werelden in de Noorse mythologie met elkaar zijn verbonden door de regenboogbrug zijn de werelden in Havenfall verbonden via verschillende deuren die in de herberg uitkomen. Verschillende van deze deuren zijn in het verleden afgesloten na onderlinge conflicten. Zo komen we bij het vierde volk dat relevant is voor het verhaal, de Solarianen, vormveranderaars. Al weten we aan het begin van het verhaal nog niet heel veel over hen, behalve dan dat hun magie onberekenbaar is en dat ze na een dodelijk incident niet langer welkom zijn in Havenfall en dat daarom hun deur is gesloten. Dat feit geeft het verhaal wat mysterie, want alles draait om de deur van Solaria, en de bewoners van de herberg, onder wie Maddie, weten niet goed wat ze er mee moeten.

Niets is wat het lijkt

De deur van Solaria is dus behoorlijk belangrijk voor het verhaal en het gebrek aan kennis bij Maddie over de geschiedenis van de herberg en de werking ervan in de praktijk maken dat er dus veel te ontdekken valt. Maddie is nog behoorlijk jong, een echte tiener van 16-17 en dat is wel duidelijk aanwezig in het gevoel dat je als lezer krijgt gedurende het verhaal. Ze is nog erg beïnvloedbaar, maar zoekt ergens ook steun om alles in goede banen te leiden, om dan vervolgens als een echte tiener een ietwat onbezonnen actie te ondernemen. Dit maakt het verhaal zeker realistisch als Young Adult en levert een aantal spannendere momenten op die het verhaal gaande houden.

Het verhaal is eigenlijk ook een beetje een zoektocht van Maddie naar volwassenheid en zelfontwikkeling. Zodoende vertrouw je dan al wel eens op de verkeerde mensen en laat je je verstand beïnvloeden door oude herinneringen of emoties waar je net een frisse kijk op het geheel moet houden. Wat ze eerst voor waar aannam, moet ze later dus wel eens bijschaven en zo komt de zin ‘niets is wat het lijkt’ centraal te staan in de ontdekking naar de waarheid. Simpel maar effectief om rustig genoeg spanning op te bouwen om je aan het lezen te houden.

Met Havenfall heeft Sara Holland een vlot leesbare Young Adult geschreven met een vleugje magie en een leuke knipoog naar de Noorse mythologie. Op zoek naar de waarheid leert het hoofdpersonage zichzelf kennen en komt ze tot de conclusie dat iets niet altijd is wat het lijkt. Deze simpele zin is de basis voor genoeg spanning om de lezer aan te zetten om te blijven lezen.

Havenfall Boek omslag Havenfall
Havenfall
Sara Holland