Eragon – Christopher Paolini

0
98

Omslag Eragon

Eragon is het eerste boek van de Erfgoed-serie en speelt zich af in de fantasiewereld Alaga?sia. Eragon is een boerenzoon van 15 jaar en woont zijn hele leven al met zijn oom Garrow en neef Roran in een afgelegen boerderij vlakbij het stadje Carvahall in de Palancervallei. Eragon houdt er erg van om te jagen in het berggebied Het Schild, maar zijn hele leven wordt overhoop gegooid als hij daar op een dag een mooie blauwe steen vindt. Al snel komt Eragon erachter dat deze blauwe steen een drakenei is en wanneer het ei uit komt blijkt dat Eragon een speciale band heeft met de draak. Eragon besluit de draak Saphira te noemen en in het geheim op te voeden in het bos achter zijn huis, want niemand mag weten dat er een draak is in de Palancervallei. Maar één iemand komt er toch achter: de verhalenverteller Brom.

De enige andere levende draak in Alaga?sia is de draak van de koning Galbatorix. Wanneer Galbatorix er uiteindelijk achter komt dat het drakenei gestolen is door de elfenvrouw Arya, stuurt hij de duistere Schim Durza erachter aan om deze weer terug te halen. Durza weet al snel dat het drakenei zich in de Palancervallei bevindt en roept de hulp in van de Ra’zac. De Ra’zac zijn de laatste twee van hun uitstervende ras,  duistere wezens met een snavel en zwarte ogen zo groot als vuisten. Ze hullen zich voortdurend in lange mantels om hun verwrongen lichaam te verhullen.

Nadat de Ra’zac oom Garrow dodelijk gewond achterlaten in de boerderij besluit Eragon om samen met zijn draak Saphira en de verhalenverteller Brom op jacht te gaan naar deze bloeddorstige wezens. Zal het Eragon en zijn metgezellen lukken om de Ra’zac te vernietigen?

Het verhaal
Het verhaal begint met het personage Durza die samen met een leger van Urgals een hinderlaag opzet om de drie elfen te onderscheppen die de blauwe steen van de koning hebben gestolen. De elfen lopen recht in de hinderlaag, maar de elfenvrouw Arya kan  met behulp van magie de steen nog net op tijd wegteleporteren voordat ze gevangen wordt genomen door Durza.

Daarna volgen de gebeurtenissen zich in een rap tempo op, maar juist door dit tempo kun je lekker snel doorlezen en wil je graag weten wat er nu weer gaat gebeuren. De hoofdstukken zijn maar een paar bladzijdes waardoor “even snel een hoofdstukje lezen” er goed in zit. Het verhaal zelf verslapt geen moment en leest gemakkelijk weg. Gaandeweg leer je ook steeds meer over het land Alaga?sia en de volkeren die erin wonen.

Zoals de titel al zegt is Eragon de hoofdpersoon van het boek. Eragon begint als doodnormale boerenjongen, maar hoe dieper je in het verhaal gaat, hoe meer Eragon groeit als personage. Hij leert steeds meer over de wereld van magie van zijn leraar Brom. Ook is Eragon geen stereotype held die automatisch voor de goede kant kiest, hij weegt zijn keuzes goed af waardoor hij heel menselijk wordt neergezet. Daar komt ook nog bij dat Eragon erg kritisch is naar de wereld om hem heen en niet alles wat gezegd wordt klakkeloos aanneemt. En ook dat maakt Eragon tot een prettig hoofdpersoon.

Maar de andere hoofdpersonages, zoals Saphira en Brom, zijn net zo boeiend. Saphira is Eragons draak en helpt hem natuurlijk bij het maken van zijn keuzes, draak en Rijder zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit betekent niet dat Saphira altijd aan Eragons kant staat, soms hebben ze ruzies over keuzes waardoor het verhaal nog menselijker wordt.

Brom is een mysterieus figuur waarover gaandeweg steeds meer duidelijk wordt. Natuurlijk zijn er nog veel meer personages dan deze drie en de schrijver heeft aan deze ‘kleine’ personages evenveel uitwerking gegeven als Eragon zelf.

Eragon is een veelbelovend begin voor de rest van de serie en leest als een trein. Door het lichtvoetige taalgebruik in Eragon is zeer geschikt voor jongeren, maar ook voor volwassenen is het een leuk boek om te lezen. Gelukkig ligt de rest van de serie ook al in de boekenwinkel, want als je eenmaal dit deel uit hebt kun je niet wachten om deel twee te lezen.

Erfgoed 1: Eragon

Christopher Paolini | Boekerij | 2002
Originele titel: Eragon

Het leven van de jonge boerenzoon Eragon verandert van de ene dag op de andere als hij op een jacht in de wouden van de onherbergzame Rug een raadselachtige blauwe steen vindt. Aanvankelijk is Eragon blij met de vondst, maar tot zijn grote teleurstelling wil geen van de handelaren die jaarlijks door de Vallei van Palencar trekken de steen van hem kopen. Dan geeft de steen zijn geheim prijs en is Eragon getuige van de geboorte van een drakenjong. Tussen Eragon en de draak, Saphira, ontstaat een hechte band. Maar de vondst van de steen is niet onopgemerkt gebleven. In Carvahall worden vreemde bezoekers gesignaleerd, onbekenden in zwarte mantels die voor niets terugdeinzen om Eragon te vinden. Dat blijkt als de boerenhoeve van Eragons pleegvader Garrow volkomen wordt vernield. Wanhopig vlucht Eragon in gezelschap van Saphira en de oude verhalenverteller Brom naar de wouden van de Rug. Zo begint de sage van Eragon, de Drakenruiter…