BoekenBoekrecensiesElfhame-trilogie wordt mooi afgesloten met De Verbannen Koningin

Elfhame-trilogie wordt mooi afgesloten met De Verbannen Koningin

-

Wie een liefhebber is van Young Adult boeken en vooral in het fantasy-genre is gedoken zal wel vaker iets gehoord hebben over de boeken van Holly Black. De Elfhame-trilogie, zoals de ‘Folk of Air’ reeks in het Nederlands betiteld is, wordt wel een internationale fantasysensatie genoemd en veel lezers wachtte met smart op de nieuwe en tevens ook laatste vertaling van de reeks. Want met De Verbannen Koningin komt het verhaal over Jude Duarte, een mensenmeisje in de wereld van faerie, tot zijn eind.

De reeks valt het best te omschrijven als fantasy over klassieke elfen uit folklore, met een romantische haat-liefde verhouding en een jonge vrouwelijke heldin die ondanks tegenslag ten strijde trekt. De recensies van de eerste twee delen zijn terug te vinden op onze site (deel 1 en deel 2). Wil je geen spoilers, lees dan alleen die voor deel 1 en vermijd deze. Want na deze paragraaf gaan we los.

Koninklijk spelletje

Nadat Jude verbannen is van Faerie woont ze weer in de mensenwereld. Ze is ingetrokken bij haar oudere halfzus Vivi en houdt een oogje op de enige nazaat van de troon van Faerie. Want Cardan mag dan wel regeren, het is uiteindelijk de bedoeling dat Jude’s jongere broertje Eik uiteindelijk de troon zal mogen bestijgen. Dat Eik dat niet wil is een probleem. Maar hij is nog jong en Jude doet haar best hem te overtuigen.

Wanneer Jude’s halfzus Taryn ineens voor de deur staat, blijkt dat er reuring is in Elfhame. Er rest Jude geen andere optie dan om terug te keren naar het land vanwaar ze verbannen is. Maar als ze terugkeert is dat op straffe van de dood. En er is nog een probleempje. Niemand weet dat zij de ware koningin van Elfhame is.

Helden en Vijanden

Holly heeft een korte tijdsprong gemaakt aan de start van het boek, maar weet zo het verhaal in te glijden dat alles soepel en naadloos lijkt aan te sluiten. Het is al snel duidelijk hoe het Jude is vergaan na het einde van deel 2, wat ze wil bereiken en wat haar doelen nu zijn. Dat Taryn verschijnt na alles wat ze in de vorige delen geflikt heeft, wordt goed opgepikt. En al zitten er wat voorspelbare mechanieken in de start van dit deel om Jude weer naar Elfhame te krijgen, maar deze zijn niet hinderlijk en worden over het algemeen goed onderbouwd.

Holly pikt de draad dus op waar die gebleven was. Haar schrijfstijl is nog altijd pakkend en herkenbaar. Niet te moeilijk maar wel rijk in variatie. Ze weet kleine referenties toe te voegen waardoor je weer weet wat er gebeurd was in vorige delen, mocht je die een tijd geleden gelezen hebben, waardoor het verhaal goed te volgen is.

De personages doorgaan een zekere groei in de vorige boeken en die zet zich hier ook voort. Dat kan enige verwarring geven met Cardan, de liefdesinteresse van Jude, waarmee ze op niet al te beste voet eindigde, maar die haar wel al vrij snel te redding komt. Hoe dit in elkaar zit? Dat wordt gelukkig al vrij snel uitgelegd. De laatste losse puntjes worden vastgeknoopt en het verhaal eindigt bevredigend als een afgerond geheel.

Meer van Faerie en meer van Elfhame dus in dit derde deel, dat begint in onze menselijke wereld. Jude moet op slinkse wijze een manier vinden om terug te keren naar het hof om zich weer in een machtspositie te plaatsen. Daarmee is de actie in dit boek vooral vanuit sluwheid, en minder vanuit het gehak met zwaarden (al komt ook dat meerdere malen wel aan bod).

Er is meer…

De Verbannen Koningin is een prima laatste deel van deze fantastische young adult fantasy reeks. Het is niet voor niets de ‘Goodreads choice 2020’ winnaar. Als je houdt van de klassieke elfen, mythologie uit vanuit het Verenigd Koninkrijk, een haat-liefde of vijand-tot-vriend-tot-minnaar relatie, een heldin die weldegelijk moeite moet doen om haar doelen te bereiken en het zwaar te verduren krijgt, maar alles met een hedendaags en modern gevoel, dan zit je met deze reeks goed.

Ook al is dit het laatste deel van de Elfhame-trilogie en sluit het de reeks over Jude en Cardan mooi af, het is zeker niet het laatste boek dat zich afspeelt in de wereld van de faerie. Zo heeft Holly Black al meerdere boeken geschreven over faerie sprookjes en is er een boek over Cardan’s jeugd. Voor alle fans van de sfeer en deze magische fantasy wereld is er voorlopig dus nog genoeg te ontdekken.

De Verbannen Koningin Boek omslag De Verbannen Koningin
Elfhame-trilogie
Holly Black