Elanus – Ursula Poznanski

0
276

Jona is een intelligente jongen, aangezien hij op zijn zeventiende al studeert aan de universiteit. Hij wordt zelfs geplaatst op een van de beste universiteiten, waar hij verblijft bij een gastgezin. Naast het studeren heeft hij ook zijn eigen project, genaamd Elanus. Dit is een drone die hij gebruikt om mensen te volgen en te bespioneren. Op zijn universiteit leert hij zijn medestudenten en professoren kennen, die hij vervolgens volgt met zijn drone. Maar door zijn bezigheden met zijn drone komt hij achter gruwelijke geheimen op de universiteit die hem weleens de kop zouden kunnen kosten…

Spannende thriller vol spionagewerk
Elanus is een interessante thriller waarbij de hoofdpersoon een enorme aanleg heeft voor technologie. Het sciencefiction-gehalte is wat laag doordat drones tegenwoordig niet heel speciaal meer zijn, maar deze drone heeft wel bijzondere software waardoor Jona haast een spion is. De nadruk wordt meer gelegd op de geheimen van de universiteit, en zeker richting de ontknoping wordt het verhaal maar al te spannend. Als lezer krijg je al snel bepaalde verwachtingen over het mysterie rondom de universiteit, maar ondanks al je verdenkingen zal het einde je verrassen. Ursula Poznanski weet het duistere geheim heel subtiel in het verhaal te brengen, wat ze op sublieme wijze doet.

Elanus is een verhaal voor de detectives onder ons die zin hebben in een onheilspellend mysterie.

Het detectivewerk van Jona is interessant om te volgen. Jona heeft iemands telefoonnummer nodig om diegene met zijn drone te kunnen volgen, wat tot veel vragen leidt. Professoren, medestudenten en zelfs zijn gastgezin zijn haast niet te vertrouwen, waardoor Jona veel twijfels heeft. Op wie kan hij rekenen, zou hij alarm moeten slaan bij de politie? Het verhaal heeft een goede opbouw en oplopende spanningen, zodat je richting het einde steeds beter in het verhaal zit.

Wat vlakke en onsympathieke personages
Het verhaal heeft een goede opbouw en richting het einde erg veel spanning, maar de personages hadden wellicht sympathieker gemogen. Jona is een vrij lastige hoofdpersoon. Hij is nog jong, maar ontzettend intelligent. Hij is dus erg slim, maar op sociaal gebied slaat hij volledig de plank mis. Hij is eigenwijs, erg introvert, op sommige momenten erg bot en hij vertoont vaak ongepast gedrag. Zeker in het begin zijn de handelingen van Jona niet al te duidelijk, waardoor het moeilijk wordt om een band met hem op te bouwen. Naarmate het verhaal vordert weet hij wel een betere kant van zichzelf te laten zien als hij meer openstaat voor vrienden, zodat hij toch enig respect verdient.

De andere personages in het verhaal zijn vaak wat vlakjes. Ze zijn erg afstandelijk tegenover Jona, maar ook onderlinge relaties en verhoudingen zijn niet heel realistisch. Vele professoren, medewerkers op de universiteit en studenten hebben verschillende verbanden met elkaar, maar deze komen niet heel goed over. De personages zijn vaak wat statisch en je kan geen hoogte van ze krijgen. Dit maakt het erg lastig om een goede voorstelling te maken van alle personages, wat afbreuk doet aan het verhaal.

Elanus is een verhaal voor de detectives onder ons die zin hebben in een onheilspellend mysterie. Dit boek is een heel puzzelwerk dat je pas compleet hebt als je het boek uit hebt gelezen, omdat het grote geheim van de universiteit niet te voorspellen is. De spanning is goed aanwezig, alleen hadden de personages wat meer inhoud mogen krijgen zodat het verhaal wat beter uit de verf kwam. De technologie van de drone van Jona is in ieder geval erg indrukwekkend, waardoor je de volgende keer als je op straat loopt toch even naar de lucht kijkt om te checken of er geen drone in de buurt is… Elanus is een spannend boek vol geheimen die jij samen met Jona ontrafelt.

Elanus Boek omslag Elanus
Ursula Poznanski
9789047710257