Neverworld Wake – Marisha Pessl

0
130

Beatrice heeft haar vriendje een jaar geleden verloren. Sindsdien heeft ze haar oude vriendengroep nooit meer gezien, maar door een uitnodiging voor een feestje wordt ze herenigd met haar oude vrienden. Ze hoopt te kunnen praten over haar vriendje Jim, maar ze merkt dat de band tussen de vrienden erg gebroken is. De volgende dag hoopt Beatrice weer weg te gaan, maar in de ochtend staat er een mysterieuze man voor de deur. Hij vertelt de groep dat ze vast in de tijd zitten. Ze kunnen alleen ontsnappen als de groep unaniem voor één persoon kiest die mag blijven leven. Beatrice en haar vrienden zitten vast in de tijd, waarin Beatrice de waarheid moet zien te ontdekken achter de dood van Jim, maar zal de waarheid haar niet breken?

Een beklemmend en mysterieus verhaal
Neverworld Wake is een verhaal dat je volledig in zijn greep neemt. Vanaf het begin merk je dat Beatrice door de dood van haar vriendje zich niet meer zichzelf voelt, maar ze hoopt dat door een reünie haar verdriet zal stoppen. Deze reünie pakt heel anders uit dan verwacht, aangezien de vrienden verstrikt raken in de tijd. Ze worden telkens wakker op dezelfde plek en beleven dezelfde dag telkens opnieuw, waarbij ze ongeveer elf uur de tijd hebben voordat ze in slaap vallen en weer terechtkomen op dezelfde plek op dezelfde dag. Dit is al een heftige situatie, helemaal als je ziet hoe iedereen reageert op dit mysterieuze gebeuren. Beatrice en haar vrienden leren elkaar veel beter kennen, wat niet altijd goed uitpakt. De Neverworld Wake is een bijzondere plek waar je als lezer in de ban van raakt, waardoor het boek wegleggen een aardig lastige opgave wordt.

De plotwendingen zijn legendarisch en de ontrafelende geheimen van de vriendengroep zijn onvoorspelbaar en verrassend, waardoor je mond regelmatig openvalt tijdens het lezen van dit boek.

Het mysterie in Neverworld Wake zorgt ervoor dat je gefascineerd raakt door alle personages en hun handelingen. Sommige vrienden van Beatrice kunnen deze lus in de tijd niet aan, waardoor ze vaak flippen en zich mentaal uitputten, terwijl anderen kalm blijven en de situatie proberen te begrijpen. Zeker halverwege het verhaal worden veel details duidelijk, waardoor de intensiteit van het verhaal aanzienlijk verhoogt. De gebeurtenissen rondom de dood van Jim zijn erg geheimzinnig en weten je te verbazen als de ontknoping nadert. Dit boek is een mooie combinatie van de serie Riverdale en de film Inception, aangezien dit paranormale tintje in het verhaal dit boek tot een meesterwerk maakt.

Bijzondere vriendengroep vol geheimen
De vriendengroep van Beatrice is een groep vol diversiteit. Kipling is een uitgesproken jongen die in het begin de gangmaker is, terwijl hij later in het verhaal een andere kant van zichzelf laat zien. Whitley is de mooie maar afstandelijke meid, die de illusie probeert op te wekken dat ze geen gebreken heeft. Cannon is een computergenie met een aangename persoonlijkheid, maar ook hij heeft geheimen. Dan hebben we nog Martha, een intelligente, rustige en alternatieve meid die een andere versie van zichzelf laat zien als de groep eenmaal gevangen zit in de tijd. Tot slot lees je ook meer over Jim, de charmante en muzikale jongen die ondanks zijn openheid dingen verbergt voor zijn vrienden.

De complexiteit van de personages maakt het verhaal heel intrigerend. De groep aan het einde van het verhaal is heel anders dan de groep in het begin van het boek; ze maken een enorme groei mee. Je merkt dat ze meerdere kanten hebben en dat zowel goed- als slechtheid gepaard met elkaar gaan. Marisha Pessl weet haar personages erg levendig te maken, waardoor hun geheimen je de rillingen op je lijf bezorgen.

Neverworld Wake is een uniek verhaal dat je weet te grijpen zonder los te laten. De personages zijn divers en erg boeiend, net zoals de wereld van de Neverworld Wake. De plotwendingen zijn legendarisch en de ontrafelende geheimen van de vriendengroep zijn onvoorspelbaar en verrassend, waardoor je mond regelmatig openvalt tijdens het lezen van dit boek. Marisha Pessl heeft een geniaal verhaal weten te schrijven en zulke verhalen zouden er meer mogen komen, dus laten we hopen dat ze nog lang niet uitgeschreven is!

Neverworld Wake Boek omslag Neverworld Wake
Marisha Pessl
9789021405278