Duizend hoog 2 – Duizelingwekkende hoogte

0
125

Een dood meisje door een val van duizend hoog. Angstvallig proberen de getuigen van de val de omstandigheden en details hieromtrent geheim te houden. Immers een dood meisje is altijd minder erg dan het uitkomen van geheimen… Argwanend houden de spelers in dit boek elkaar in de gaten, terwijl het web rondom hen steeds dichter wordt. Vanuit verschillende perspectieven ontvouwt wederom een wereld van roddelende en achterbakse tieners in Duizelingwekkende hoogtes. Met Duizend hoog wist McGee mij niet helemaal te overtuigen. Weet ze dat wel met dit futuristische vervolg?

De dood van Eris heeft de vier hoofdpersonages niet onbewogen gelaten. Ze vertrouwen elkaar in het geheel niet meer. Ondertussen arriveert er een nieuwe speler in de toren. Calliope leeft op drama en smult dan ook van de geheimen die ze tegen komt in de toren. Ondertussen heeft elk personage naast het verwerken van de dood van Eris genoeg persoonlijke problemen om zich druk over te maken. Leda, Watt, Rylin, Avery en Calliope zitten onvermijdelijk vast aan elkaar en zijn afhankelijk van eenieders keuzes. Ondertussen trekt de wereld en realiteit aan ze.

Futuristisch

Een van de sterke elementen in het eerste deel van de Duizend hoog-serie was de focus op tegenstellingen tussen personages. Of het nu om achtergrond in milieu ging of om persoonlijkheden, McGee wist contrast te creëren. In Duizelingwekkende hoogte wordt er nog steeds met contrast gewerkt, maar ligt de focus minder op de tegenstelling in milieus. McGee werkt namelijk vooral de hogere lagen en milieus van de toren uit in dit tweede deel. Dat zorgt voor een aantal interessante facetten waarin het concept van het boek sterk naar voren komt. Zo kan je genieten van een aantal zeer tot de verbeelding sprekende futuristische hoogstandjes. Een 360 graden draaiende ‘vidcam’ en een etherium transportsysteem getuigen van de brede fantasie van McGee. Dit inspireert en fascineert, want deze technologieën beloven nog wat onheil teweeg te kunnen brengen in de plot.

Plotlijn

Anderzijds blijkt wederom dat de nadruk ook in dit boek ligt op de personages en hun onderlinge spanningen. Daarin weet Calliope een nieuw en verfrissend element toe te voegen. Doordat je als lezer wisselt tussen meer en minder weten dan zij, komt er een subtiele spanning in het boek. Het zorgt ook voor de kans om de politiek van de hogere milieus verder uit te werken. Studiebeurzen, carrièresprongen en beschrijvingen van de toekomstige aarde zorgen voor een verwikkeling van evenementen die het tempo van het verhaal hoog houdt en tegelijkertijd interessante aspecten van de wereld laten zien. De ontvouwing van het einde laat zien dat McGee nog lang niet al haar kaarten verspeeld had in het slot van deel een. Wederom is er een treffende cliffhanger gevormd, die deel drie noodzakelijk om te lezen maakt.

Spanning

Hiermee zijn de positieve punten van dit boek ook benoemd. Hoewel er veel potentie in de dynamiek van de personages zit, blijft het verhaal vaak oppervlakkig. McGee gaat vaak te lang door in een perspectief van een personage, waar op andere momenten een personage meer aandacht en diepgang behoeft. Het is daarnaast bijna onvoorstelbaar dat elk personage een niet-betrokken ouder en een zeer eenzijdige missie in het leven heeft. Het zorgt voor bijna vlakke personages, die de complexheid van een tienerleven niet representeert. Dit terwijl er genoeg lijntjes zijn in de plot om juist wel diepgang te creëren. Oppervlakkige en wel erg directe dialogen maken dat mogelijke spannende scenes worden afgevlakt. De verbindingen tussen personages maakt de spanning, maar zet de personages in een scene samen en het wordt opeens een saai feestje.

McGee weet in dit tweede deel van de Duizend hoog-serie wederom te boeien door intriges. Daarmee weet ze af en toe te fascineren, maar laat ze ook vaak interessante elementen liggen. De cliffhanger aan het slot maakt veel goed. Want deel drie zul je op het einde wel willen lezen om zo de onrust door de losse eindjes goed te maken.

Duizend hoog 2 - Duizelingwekkende hoogte
Duizend hoog 2
Katharine McGee