Stein Knap en het mysterie van de parallelle universums – Christopher Edge

0
92

De kleine Stein is de zoon van twee bekende wetenschappers: zijn moeder is met een deeltjesversneller op zoek naar de geheimen van het universum en zijn vader is wereldberoemd geworden met zijn wetenschappelijke televisieserie voor iedereen die op school een hekel had aan natuurkunde. Voor al Steins vragen hebben zijn ouders een wetenschappelijke verklaring. Maar dan sterft Steins moeder aan kanker en stelt Stein misschien wel zijn belangrijkste vraag ooit: waar is zijn moeder nu? Volgens de dominee is ze in de hemel, maar Steins vader heeft een heel andere verklaring…

Volgens de kwantummechanica bestaan er namelijk meerdere parallelle universums, die precies hetzelfde zijn als de onze, maar een piepklein verschilletje hebben. In de ene heb je de loterij gewonnen, in de andere ben je net opgegeten door een haai, en in weer een ander universum heeft Steins moeder nooit kanker gekregen en leeft ze nog. En juist die gedachte brengt Stein op een wel heel bijzonder idee: met behulp van zijn ouders’ wetenschappelijke kennis en zijn zelfbedachte Kwantumbanaantheorie gaat hij op zoek naar zijn moeder, want als de wetenschap het zegt, dan moet het wel waar zijn, toch?

Hartverscheurend, spannend, maar ook heel grappig
Toen ik dit boek in de winkel zag liggen, wist ik eigenlijk al dat ik het wilde hebben. Uitgeverij Meis en Maas is misschien nog niet zo heel bekend, maar één ding is in elk geval zeker: ze maken prachtige boeken. Stein Knap en het mysterie van de parallelle universums is er zo eentje. Het boek heeft een prachtige cover met zilveren letters en sterretjes, en ook de binnenflappen van het boek en de hoofdstukken zelf zien er erg mooi en verzorgd uit.

De inhoud van dit boek is echter minstens zo mooi als de vormgeving. Uit de samenvatting hierboven blijkt al dat Steins verhaal behoorlijk heftig is, maar als het Stein eenmaal gelukt is om andere universums te bezoeken, blijkt wel dat zijn mede-Steins het ook niet allemaal even makkelijk hebben. Steins zoektocht naar zijn moeder is ontroerend en hartverscheurend, maar ondanks dat weet auteur Christopher Edge ervoor te zorgen dat Stein Knap nergens echt te zwaar wordt. Steins reis mag soms dan wel emotioneel zijn, maar hij zit ook vol verrassingen, plotwendingen en vooral veel humor, waardoor het verhaal niet alleen een prachtige boodschap heeft, maar ook nog eens heel spannend en grappig is.

Stein Knap en het mysterie van de parallelle universums is een prachtig, emotioneel en hartverwarmend verhaal over rouwverwerking en over hoe je met een rottende banaan naar een andere wereld kunt reizen.

Een wetenschappelijk tintje
Aangezien wetenschap een erg belangrijke rol speelt in het verhaal, kan het bijna niet anders dan dat Stein Knap en het mysterie van de parallelle universums ook nog eens heel leerzaam is. Op allerlei manieren probeert Christopher Edge de lezer wat bij te brengen: door kleine weetjes en details als Steins naam (Albert Stephen Knap, uiteraard vernoemd naar de grote wetenschappers Albert Einstein en Stephen Hawking), maar ook door interessante onderwerpen aan te snijden als Schrödingers kat, de deeltjesversneller en zelfs een beetje astronomie.

Toch zorgen al die wetenschappelijke details er ook voor dat het verhaal af en toe behoorlijk complex is. Veel dingen zijn goed uitgelegd, maar andere dingen gingen me boven de pet (ik heb bijvoorbeeld nog steeds geen idee wat kwantummechanica nou precies inhoudt). Het leuke is echter dat Stein er zelf ook vrij weinig van begrijpt, dus ik verwacht dat de meeste jonge lezers hier zonder problemen overheen zullen lezen en niets van het echte verhaal zullen missen.

Stein Knap en het mysterie van de parallelle universums is een prachtig, emotioneel en hartverwarmend verhaal over rouwverwerking en over hoe je met een rottende banaan naar een andere wereld kunt reizen. Het is een verhaal dat je weet te ontroeren, aan het lachen maakt en je aan je stoel gekluisterd houdt, en dat om die reden vele doelgroepen zal aanspreken. Wat mij betreft is Stein Knap dan ook een echte aanrader, voor jong en oud, voor mensen die onlangs iemand hebben verloren of gewoon op zoek zijn naar een spannend verhaal, en voor iedereen die ook maar een beetje interesse heeft in de wetenschap.

Stein Knap en het mysterie van de parallelle universums

Christopher Edge | | 2016
Originele titel: The many worlds of Albie Bright
Vertaling: Spike Gerrell

Wanneer de moeder van Stein sterft, vraagt hij zich af waar ze is gebleven. Zijn ouders, beiden wetenschapper, hebben normaal gesproken een antwoord op al zijn vragen. Wanneer hij zijn vader vraagt waar zijn moeder is, mompelt die iets over kwantumfysica en parallelle universums waar zijn moeder nog steeds in leven is.
Dus pakt Stein een kartonnen doos, de computer van zijn moeder en een rottende banaan en begint aan zijn reis door tijd en ruimte in de hoop zijn moeder te vinden…

Vorig artikelDraak – Anton Wolvekamp
Volgend artikelX-Force film begint vorm te krijgen