Donkere Broederschap 3: Dodemanswapen – Luke Scull

0
405

De eeuwen van verval naderen hun einde en lijken te gaan afsluiten met de totale vernietiging van de mensheid. Gruwelijke demonen zijn losgebroken en een
oud volk is teruggekeerd naar de wereld en heeft zijn oordeel geveld: De mens is slecht en moet uitgeroeid worden. Tegen de machtige wapens van dit volk is bijna niets opgewassen, alleen magie kan ze vertragen. Cynisch genoeg is de Witte Dame (één van de laatste wrede oppermagiërs) degene die het verschil kan maken. Alle hoop is dan ook op haar gericht, maar zij weet dat ze deze strijd niet kan winnen en Cole wordt erop uitgestuurd om bondgenoten te zoeken. Hierdoor komen de overlevende leden van de Broederschap weer bij elkaar en zij vormen het laatste restje hoop voor de wereld.

Verhaallijnen komen samen
Dodemanswapen is het laatste deel in van De Broederschap-trilogie, een serie met meerdere gecompliceerde verhaallijnen en waarin vele personages een belangrijke rol spelen. Het is dan ook een goede zet van de auteur om in de start van het boek iets te vertellen over de belangrijkste personages. Zo zit je als lezer snel weer helemaal in het verhaal. En omdat je in de eerste twee delen vertrouwd ben geraakt met deze personages is het fijn om na deze hernieuwde kennismaking te lezen hoe het nu verder met hen gaat. In het tweede deel werden hier en daar al verbanden duidelijk tussen de verhaal lijnen maar het is in dit deel waar alles samen gaat vallen en waar je leest hoe het de “helden“ van de broederschap vergaat. En of de mensheid gered kan worden of ten onder gaat.

Alles veranderd, alles sterft
De sfeer in het boek donker, sinister en hard, er is weinig reden voor vreugde of hoop te vinden in deze wereld. De auteur ontziet de lezer niet en laat onverbiddelijk zien hoe menselijkheid wegvalt wanneer het op overleven aan komt. Ieder voor zich, moord en doodslag en verraad zijn meer regel dan uitzondering. Ook de gevechten zijn rauw en bloederig, ingewanden slingeren rond en bloed spuit alle kanten op. Wat mij betreft had dit wel iets minder gekund want de boodschap dat het een zware donkere tijd is voor de personages was duidelijk genoeg.

Steeds weer in het verhaal wordt er benoemd dat de wereld veranderd, dat nieuwe tijden aanbreken. Dit begint op den duur te storen omdat ik dit ook al begreep uit het verhaal. Er vallen vele doden in het boek en ook een aantal hoofdpersonen moeten het met de dood bekopen. Dit is zo gedaan dat je als lezer snapt dat dit onvermijdelijk was en ook past bij deze sombere harde wereld. Juist door deze zwarte donkere setting valt ieder sprankje hoop of ieder kleine daad uit een goed hart extra op. Net als de vriendschap, liefde en loyaliteit die er toch ook blijken te bestaan zo des te meer opvallen.

Goden, demonen, oude beschavingen en persoonlijke verhalen.
De persoonlijke verhalen zijn wat mij betreft de grootste kracht van deze trilogie. Ieder personage is goed uitgewerkt en heeft een geheel eigen karakter en achtergrond. Dit is zo goed gedaan dat personages echt voor je gaan leven. Zo snap je bijvoorbeeld tijdens het lezen dat iemand Brodar Kayne veracht, maar zie je als lezer ook zijn oprechte berouw en de liefde voor zijn familie. Het is veel wat de personages te verwerken krijgen en het is goed te zien en invoelbaar hoe dit hen (ten goede of ten kwade) verandert in de loop van de boeken. Ook de zwakke, vage grens tussen goed en kwaad wordt haarscherp neergezet. Hoe ver mag je gaan om jezelf en anderen te beschermen? En kan iets tegelijkertijd goed of slecht zijn afhankelijk van de omstandigheden? Personages gaan door een hel omdat ze met deze vragen te maken krijgen en ook als lezer weet de auteur je aan het denken te zetten.

Er speelt naast de persoonlijke verhalen erg veel in deze trilogie. Zo is er onder andere een verleden waarin de goden verslagen zijn, er is magie, vreemde ondode wezens en heeft Cole de essentie van de Ravengod in zich. Dit is nog net geloofwaardig, omdat het in de eerste twee boeken langzaam opgebouwd is. Maar helaas haalt Luke Scull er in dit boek nog meer bij, zoals medische experimenten en hints naar onze wereld waardoor het gewoon te veel van het goede wordt.

Tegenvallend einde
De verhaallijnen worden aan het einde van het boek goed samen gebracht en de gegeven verklaringen passen bij de aanwijzingen die eerder in de boeken gegeven werden. Toch wist het niet helemaal te overtuigen en laat het boek na het lezen een licht ontevreden gevoel na. Wat met name komt door het laatste stuk van het boek waarin de auteur je als lezer op een doorzichtige manier op het verkeerde been probeert te zetten om daarna alsnog het verhaal af te sluiten. Een aantal verhaallijnen worden mooi afgerond, maar andere worden met te snelle wendingen beëindigd. Bovendien wordt er een behoorlijke deur open gehouden voor een vervolg, waardoor het niet voelt als het einde van een serie.

Dodemanswapen is een donker en vaak somber boek, waardoor juist de waarde van vriendschap en loyaliteit erg goed naar voren komt. Net als in de eerdere delen zijn de personages de spil van het verhaal en hun geloofwaardigheid en authenticiteit zijn de kracht van de trilogie In dit boek komen alle lijnen uit de eerdere delen goed samen, al wordt niet alles even goed afgewerkt.

Donkere Broederschap 3: Dodemanswapen
Donkere Broederschap 3
Luke Scull