De Zwendelprins – Rima Orie

0
115

Simran is een zeventienjarige keukenhulp die haar hele leven al droomt van een avontuur in de buitenwereld. Wanneer dit dan werkelijkheid wordt, gaat dit natuurlijk niet op de manier waarop ze gehoopt had. Ze wordt namelijk ontvoerd door de prins uit Fengart, die een oplichter blijkt te zijn en haar gebruikt om het paleis veilig te verlaten. Simran wordt meegenomen en gezien als verrader, waardoor ze geen mogelijkheid heeft om terug te keren. Wanneer echter blijkt dat het amulet van Sensalwar gestolen is, besluit Simran op zoek te gaan naar het amulet, om zo terug te keren. Maar dan blijkt ze op spoor te komen van de verdwenen kroonprins en besluit ze alles op alles te zetten om deze terug te vinden.

Prachtige cover

Ik was spontaan verliefd geworden op dit boek door de prachtige cover. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar goed geschreven boeken van eigen bodem. De samenvatting klonk fantastisch, dus ik kon niet wachten om in dit verhaal te duiken. En het was precies wat ik gehoopt had dat het zou zijn. Rima Orie heeft een prachtig verhaal op papier gezet, met fantastisch gedetailleerde Indiase elementen. Naast dat het een spannend en grappig verhaal is, heeft het ook veel leerzame onderdelen over bijvoorbeeld de cultuur en de klederdracht.

Leestip:
Geïnteresseerd in het verhaal van Rima Orie? Lees ons interview met haar >

Simpele personages kunnen de beste groei doormaken

De belangrijkste personages in dit boek zijn Simran en Anders. Beide hebben ze aan het begin een simpele herkomst, waardoor ze meer ruimte hebben om te groeien. Simran is een keukenhulp die droomt van avonturen en Anders is een arrogante dief die alleen om zichzelf en de mensen dicht om hem heen geeft. Beiden maken ze een flinke groei door in het boek. Waar Simran op het begin verlegen en angstig is, wordt ze steeds zelfverzekerder en leert ze genieten van de avonturen en Anders begint juist steeds meer te leren dat hij veel meer kan dan alleen stelen en dat hij juist zijn vaardigheden kan gebruiken om ook anderen te helpen in plaats van alleen zichzelf.

Het perfecte boek voor een zwoele zomeravond!

Het verhaal zelf was ook erg interessant. Door het boek heen werden verhalen verteld over de mythische wezens en folklore en hoewel deze leerzaam waren, was het wat mij betreft soms een beetje te veel van het goede. Ik vond het leuk om te zien wanneer een verhaal later op het moment weer terugkwam, maar soms voelde het meer als paginavulling, waardoor het boek op momenten wat langdradig aanvoelde. Wat jammer was, aangezien het hoofdverhaal ontzettend goed was en geen opvulling nodig had.

Na dit boek wil iedereen naar India!

De schrijfstijl was daarnaast ook heel fijn. Het is vlot en bevat erg veel elementen die in de Indiase cultuur voorkomen. Op het begin had ik hier moeite mee, omdat ik niet alles kende, maar na een tijdje kom je er wel in. En google werkt natuurlijk ook, alleen dit leidde regelmatig af van het boek. Nou bleek er op het einde van het boek een begrippenlijst te staan. Dit had ze beter vooraan kunnen doen, of vooraan een verwijzing er naartoe kunnen zetten.

Dit boek was net zo mooi als de cover die het verhaal bij elkaar houdt. De verhalen en culturen die erin voorkwamen waren interessant en goed uitgewerkt, maar soms niet nodig voor het verhaal. Alleen al voor Simran en Anders wil je het boek blijven lezen. Hun persoonlijkheden en denkwijzen zijn supergoed uitgewerkt, waardoor je ze ook echt in de puntjes leerde kennen en acties die ze ondernamen logisch waren. Tijdens spannende stukken zat je echt op het puntje van je stoel. Het perfecte boek voor een zwoele zomeravond!

De Zwendelprins Boek omslag De Zwendelprins
Rima Orie
9789048846931