Rima Orie (1994) won de schrijfwedstrijd Moon YA Contest. Ze bouwde een grote fanschare op via schrijversplatforms Sweek.com en Wattpad. Met De Zwendelprins, haar sprookjesachtige debuut met invloeden uit haar eigen culturele achtergrond, hoopt ze lezers mee te nemen naar haar eigen, magische wereld.

Je debuut De Zwendelprins wordt uitgegeven doordat je de schrijfwedstrijd Moon YA Contest hebt gewonnen. In het dagelijks leven ben je jurist, maar was het altijd al je droom om schrijver te worden?

Rima Orie

Schrijver worden niet, maar ik wilde wel altijd iets met schrijven doen (of komt dat uiteindelijk op hetzelfde neer? Volgens mij wel, hè). Inmiddels schrijf ik al ongeveer vijftien jaar en als tienjarige was ik niet zozeer bezig met mijn toekomst – gelukkig maar, haha – maar deed ik wel al mee met plaatselijke schrijfwedstrijden omdat ik het zo leuk vond. En ik weet ook dat ik op mijn veertiende al bewust aan een verhaal werkte om op te sturen naar een uitgever. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, want ik durfde niet meer tegen de tijd dat ik het af had ruim twee jaar later, maar vanaf dat moment had ik wel de droom om ooit auteur te worden.

Ik las online dat je vóór De Zwendelprins ook fanfictie hebt geschreven. Hoe was het om nu aan iets totaal nieuws te beginnen?

Ik heb inderdaad een tijdje fanfictie geschreven! Voor mij was fanfictie juist de afwisseling, want toen ik begon met schrijven, schreef ik enkel ‘origineel’ werk. Alleen, tja, toen maakte ik rond mijn 17e een One Direction-fase mee en op de site waar ik destijds schreef (Quizlet, en later Wattpad) zag ik alleen maar 1D-fanfics, dus waagde ik me er ook aan. Het heeft me enorm geholpen om mezelf verder te ontwikkelen als schrijver, omdat ik de verhalen niet schreef met de intentie ze uit te geven. Dat voelde veel vrijer. Mijn voorkeur heeft echter altijd bij origineel (high) fantasy gelegen, dus het was slechts een kwestie van tijd voor ik weer terug zou vallen in mijn normale patroon. (Hoewel ik ook tijdens de fanfictie-fase nog steeds ‘origineel’ werk bleef schrijven).

Hoe ben je op het idee voor De Zwendelprins gekomen?

Het is een mix tussen mijn voorliefde voor sprookjes, Disney (& DreamWorks) en mijn achtergrond. Het begon met het idee dat er dit keer eens niet een verdwenen prinses gered moest worden, maar een prins en daaromheen bouwde ik een sprookjesachtige wereld met mijn eigen achtergrond erin verwerkt.

Kun je ons misschien iets vertellen over je schrijfproces? Heb je van tevoren alles uitgedacht of zijn de wereld en de personages stukje bij beetje tot leven gekomen?

Mijn werkwijze is om éérst uit te plotten wat ik met het verhaal wil vertellen, wat de hoogtepunten zijn en waar ik naartoe werk (het einde, basically) en daarna pas te beginnen met schrijven. Tijdens de eerste versie komen er wel regelmatig subplots bij die ik eerder niet voorzien had of neemt het verhaal bij bepaalde hoofdstukken een andere wending dan ik me had voorgenomen. Hetzelfde gebeurt met mijn personages. Ik weet vooraf heel goed wat ik met ze wil, maar tijdens het schrijven kleur ik ze wel nader in. Dat ‘inkleuren’ kan ook echt pas tijdens het schrijven, want dan krijg ik meer feeling met de personages en het plot. Dus in zekere zin is het een combinatie van alles uitdenken en stukje bij beetje de personages tot leven laten komen.

Is er iets wat je heeft verrast tijdens het schrijven van De Zwendelprins? Iets wat je zelf niet had zien aankomen?

Hier heb ik best een tijdje over na moeten denken. Omdat ik zo nauwkeurig uitplot, bied ik mezelf en mijn personages niet veel vrijheid op enkele punten na. Zelfs als het verhaal een compleet andere wending krijgt door een personage, ga ik weer terug om het recht te zetten als dit volgens mijn outline beter werkt (en dat is vaak). Hmm, als ik toch iets moet kiezen: ik had vooraf niet besloten dat Anders kleiner zou zijn dan Simran. (En om te weten wie dat zijn, moeten jullie het boek maar lezen, haha.)

Volgens de website van Moon bevat De Zwendelprins invloeden uit je eigen culturele achtergrond. Mag ik vragen welke achtergrond dat precies is?

Ik ben van Surinaamse-Hindoestaanse afkomst. Dit betekent dat mijn voorouders uit India komen, vervolgens (tijdens het koloniale verleden van Europa) naar Suriname vervoerd zijn en daar enkel onderling met elkaar trouwden (het was echt een taboe om buiten je eigen bevolkingsgroep te trouwen). Hierdoor denken mensen buiten Nederland vaak dat ik rechtstreeks uit India of Pakistan kom. De culturele gebruiken zijn ook in stand gebleven, zoals bijvoorbeeld het eten dat we klaarmaken, gebruiken bij trouwerijen en mijn geloof. Mijn ouders zijn vanuit Suriname naar Nederland gekomen, waar ik ben geboren. (Het wordt een nog leuker verhaal als ik besluit naar een ander land te emigreren…)

Is er, afgezien van je eigen achtergrond natuurlijk, nog een andere reden waarom je hebt gekozen voor een Oosterse setting?

Nee, dat was hoofdzakelijk de reden. Het ligt wel iets genuanceerder. Ik heb voorheen nooit personages of verhaallijnen met mijn afkomst in verhalen verwerkt en in mijn jeugd las ik ook nooit over personages met mijn afkomst. Door de strijd voor diversiteit-campagne realiseerde ik me hoe gek dat eigenlijk was. Het was dus een bewuste keuze om mijn Indiase/Hindoestaanse achtergrond erin te verwerken. Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik die keuze heb gemaakt.

Het is natuurlijk best bijzonder om uit bijna 350 inzendingen uitgekozen te worden. Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat je had gewonnen?

Als ik me niet vergis had ik kortsluiting in mijn hersenen, want ik kan me herinneren dat er aan me gevraagd werd hoe ik me voelde vlak nadat werd aangekondigd dat De Zwendelprins had gewonnen en er kwam helemaal niks uit mijn mond (oeps). Maar ik was zó ongelooflijk blij en verbaasd en gewoon vol gevoelens die neerkomen op ‘WÓW!’ Het was een magisch moment. Ik heb er de hele nacht niet van kunnen slapen, zo blij was ik.

Kun je ons misschien wat vertellen over de stappen die daarna kwamen? Heb je nog aan het verhaal gesleuteld?

Toen ik de schrijfwedstrijd won had ik slechts 20K woorden op papier én was ik ook nog eens niet tevreden met de laatste hoofdstukken daarvan. Ik moest het verhaal dus eerst helemaal afschrijven. Dit zorgde ervoor dat ik voor de eerste versie ruim 80K woorden erbij schreef, maar in totaal heb ik ongeveer 90K geschreven aangezien ik een deel herschreef. Vervolgens ging Moon ernaar kijken en ontving ik twee weken later een heel rapport met verbeterpunten en vragen waar ik nog naar moest kijken. Op basis van dit rapport herschreef ik het hele verhaal en kreeg het voor elkaar deze zelfs nog ietsje langer te maken. Ik stuurde het verhaal weer in en Moon keek er dit keer met een externe redacteur naar. Toen ik het terugkreeg, heb ik het verhaal grondig aangepakt op basis van hun feedback. Tot slot volgde nog een laatste redactieronde om de puntjes op de i te zetten. En ongeveer een maand nadat ik het had ingeleverd kwam het boek uit! Het ging echt heel snel op het einde.

En tot slot: heb je nog plannen voor toekomstige schrijfprojecten? Kun je ons misschien al iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?

Ooh ja, die heb ik zeker! Ik ben al jarenlang bezig met een sci-fi-serie die ik mijn ‘levenswerk’ noem. Het gaat over mensen met bepaalde krachten en speelt zich af in een fictief land ver in de toekomst dat lichte kenmerken heeft van een futuristisch Nederland en Japan. (Maar anders dan De Zwendelprins, is het niet op die landen gebaseerd, dus de cultuur van Nederland en Japan wordt buiten beschouwing gelaten). Ik ben er super enthousiast over, omdat het een maatschappelijk onderwerp aankaart dat zich al enkele jaren voortsleept. Naast mijn levenswerk heb ik ook een soort-van-vervolg gepland voor De Zwendelprins. Het verhaal speelt zich in dezelfde fictieve wereld af, maar met andere hoofdpersonages en het plot staat er ook los van. Heb super veel zin om me nu op deze verhalen te storten!

Marije behoort tot de Harry Potter-generatie en het is daarom ook niet gek dat de boeken over de tovenaarsleerling, die meteen haar eerste kennismaking met de wereld van fantasy waren, nog steeds haar lievelingsboeken zijn. Ondertussen heeft ze de rest van de fantasywereld ook ontdekt. Ze is dol op het lezen van young adult-boeken, dystopische verhalen, epische fantasy en eigenlijk alle kinderboeken waar ook maar een beetje magie in voorkomt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.