De ziener – Anna Stephens

0
435

Duizend jaar geleden werden de Rode Goden verslagen en verbannen achter de Sluier en hun volgelingen, de Mireces, werden vernederd. Na al die jaren zinnen ze op wraak vanuit de bergen en Corvus, de koning van de Mireces, nog het meest van al.

Als lid van de Wolven, een krijgerskaste in het nabijgelegen Rilpor, beschermt Dom de grenzen van Rilpor vanuit hun kleine nederzetting aan de voet van de bergen. Dom is echter ook vervloekt met de zieners-gave, hij ontvangt regelmatig angstaanjagende visioenen over de toekomst. Wanneer de lijfeigene Rillirin ontsnapt aan de Mireces en bij hen in het dorp aankomt, voorziet Dom het ergste: een gruwelijke oorlog tussen de Mireces en Rilpor.

De dreiging komt ook van binnenuit, want prins Rivil aast op de troon en hij wil zijn rechtschapen broer Janus en vader, de koning, uit de weg ruimen. Dat hij er alles voor over heeft, blijkt uit zijn bekering tot het bloedige geloof van de Mireces.

Het is aan Dom om de Rilporianen te overtuigen om de betekenis van de visoenen te accepteren, willen ze een kans maken om de Mireces een halt toe te roepen. Oorlog dreigt, een die de wereld op zijn grondvesten zal doen schudden.

Duistere setting
Al vanaf het eerste hoofdstuk is het duidelijk dat De ziener niet echt een vrolijke aangelegenheid zal zijn. Slavernij, verkrachting en moord. Dat is de kern van het begin van het boek. Het is duister en gewelddadig en het belang van de kleur rood komt ook al mooi naar voren. De toon is dus al gezet voor het verdere verloop van het verhaal dat voortdurend afwisselt naar het perspectief van andere personages.

Hoewel de titel en de achterflap doen vermoeden dat de ziener, Dom, en de ontsnapte lijfeigene, Rillirin, toch de hoofdmoot van het verhaal zullen vertellen, introduceert Anna Stephens nog een hoop andere personages die allemaal wat bijdragen aan de duistere setting en sfeer van het verhaal. Ze hebben elk hun eigen verleden, waardoor deze verschillende perspectieven de lezer de kans bieden om beide kanten van het conflict te zien. Het enige nadeel hieraan is wel dat het wat langer duurt voordat je een band krijgt met de personages en daardoor lijkt het alsof het verhaal wat traag opbouwt en dat er misschien wat minder gebeurt. Uiteindelijk wen je er wel aan en neemt het verhaal je steeds beter mee.

De ziener is ongelooflijk duister en gewelddadig op sommige momenten, maar Anna Stephens slaagt erin om dit op een geloofwaardige manier te brengen

Bloed en geweld
Ondanks de tragere opbouw vanwege het grote aantal personages zitten er wel een hoop actiescènes in het verhaal en die zijn op z’n minst bloederig te noemen. Stephens neemt geen blad voor de mond en durft het aan om het bloed in het rond te laten spatten. De personages moeten soms toch echt wel een sterke maag hebben. Hele steden en legers die uitgemoord worden als offer voor de Rode Goden… Echt mooi is het niet, maar toch komt het behoorlijk geloofwaardig over.

De Rode Goden die verbannen werden, spelen een grote rol in het bloedvergieten en ze geven echt geen ene moer om menselijke levens. Manipulatie van hun eigen volgelingen is hen niet vreemd en als ze anderen kunnen beïnvloeden of zelfs kraken dan zullen ze dat ook niet laten. De Rode Goden zijn dus echt aanwezig en dat maakt het geheel nog wat duisterder en het leidt tot nog meer geweld en bloed en oorlog.

Het verhaal bouwt op tot het uiteindelijke treffen van de twee kampen en totdat de meeste maskers afvallen. Alles ertussen zijn kleine bouwstenen die vanuit de verschillende personages aangebracht worden en die langzaam een bloederig geheel vormen. De strategische zetten van de verschillende kampen balanceren steeds op een dunne lijn tussen geheimhouding en ontdekking en dat brengt een leuke spanning in het verhaal.

De ziener is ongelooflijk duister en toch wel gewelddadig op sommige momenten, maar Anna Stephens slaagt erin om dit op een geloofwaardige manier te brengen. De vele personages zijn in het begin een beetje een rem op de voortgang van het verhaal, al dragen ze er ook toe bij om de aanloop naar de oorlog breder te schetsen. Een geslaagd debuut.

De ziener Boek omslag De ziener
Anna Stephens
9789024577316