De Ziener 2: Zwartziel – Anna Stephens

0
91

De Mireces zijn neergedaald op Rilpor, honderden Wolven en Rilporiaanse soldaten zijn al gestorven op het slagveld door de bloederige opmars van de legers van de Duistere Vrouwe. De Rode Goden bewandelen de wereld nu de sluier aan flarden is gescheurd en de invloed en plannen van de Duistere Vrouwe en haar volgelingen groeien elke dag verder uit. Bloed stroomt over de aarde in hun kielzog.

Het enige wat nog tussen de overwinning van de Mireces op Rilpor staat, is de hoofdstad en het leger dat zich daar bevindt en de belegering zo goed mogelijk het hoofd biedt. Het Licht van de Danseres houdt hen op de been en brengt hoop voort. Iedereen heeft zijn taak in het Licht om een goede afloop te bewerkstelligen. Maar in tijden van oorlog moeten er ook moeilijke beslissingen genomen worden en ligt de toekomst van Rilpor in de handen van iedereen die in het Licht van de Danseres verkeert, of het nu een generaal is, een soldaat met de ogen van een vos of een voormalige slavin.

Zwaard en bloed

Op het einde van De Ziener barstte de strijd los om de hoofdstad Rilporin, dat beloofde al een hele strijd te worden. In Zwartziel draait alles om de strijd en de belegering van de hoofdstad. Eigenlijk is het hele boek één grote beschrijving van de belegering en de verschillende zetten en strategieën van beide kanten. De Wolven en soldaten die de hinderlaag overleefd hebben en niet zijn verdronken in de tunnels, haasten zich naar Rilporin om de nodige ondersteuning te bieden.

Zwartziel is zo zwart als de titel doet beloven en staat bol van de bloederige gevechten en listen.

Meestal draait het in een boek niet enkel om één enkele slag in een oorlog, waardoor deze vaak maar een paar hoofdstukken beslaat in een verhaal. In Zwartziel is dit dus niet het geval en gaat de hoofdmoot echt enkel over de belegering gezien vanuit verschillende perspectieven uit beide kampen. Misschien denk je dat dit saai is, maar Anna Stephens weet je als lezer echt wel te boeien. Vooral haar zeer goede en gedetailleerde vechtscènes, of het nu om man-tegen-mangevechten gaat of zwaardgevechten op grote schaal of een belegering met ladders en een stormram, het maakt van Zwartziel een spannend en bijzonder bloederig verhaal. Niets wordt uit de weg gegaan of verbloemd; je belandt midden in het strijdgewoel en alle smerigheid die erbij komt kijken (en meer). Dit vervolg is grootser, gruwelijker en grimmiger dan ooit.

Bonte bende

Het perspectief wisselt ook telkens af tussen de bonte bende personages. Het zijn er een heleboel, maar in deze twee legermachten is het wel leuk om de verschillende posities en gedachtegangen om bepaalde beslissingen te nemen van dichtbij mee te maken. Ieder personage heeft zo ook zijn eigen beweegredenen, waardoor ze geloofwaardig blijven en ze dus ook allemaal voor andere dilemma’s komen te staan.

Het enige nadeel aan zo’n grote verscheidenheid in de personages is toch de minder persoonlijke band die je als lezer met hen kan opbouwen. Je leeft wel mee en het verhaal biedt jou evenmin een adempauze als de personages, dus je zit op elk moment wel in het verhaal, maar de personages zelf grijpen je iets minder sterk aan. Er zijn ook liefdesrelaties tussen personages die ook wel vermeld worden, maar die voel je minder als lezer.

Gelukkig is er wel de enorme spanning en die ene schermutseling of een belangrijke beslissing in het verhaal die je meesleurt. De kortere hoofdstukken geven het verhaal ook voldoende vaart en houden je bij de les, waardoor je die diepere band met de personages niet zo erg mist en je blijft doorlezen.

Zwartziel is zo zwart als de titel doet beloven en staat bol van de bloederige gevechten en listen. Een belegering is nooit in twee tellen afgelopen en Anna Stephens weet een heel boek hierom te laten draaien zonder de lezer ook maar een moment te vervelen. Door de bonte verzameling personages win je wel veel in de perspectieven, maar mis je af en toe de persoonlijke band met de personages, al wordt dit goedgemaakt door de aanhoudende spanning en het bloedvergieten. Zeker een geslaagd vervolg in de stijl van De Ziener.

Zwartziel Boek omslag Zwartziel
De Ziener
Anna Stephens