De Kronieken van Avantia 2: De Verborgen Mijnen – Adam Blade

0
46

Omslag De Kronieken van Avantia 2: De Verborgen Mijnen

In De eerste ruiter, het eerste deel in de vierdelige serie De Kronieken van Avantia, leerden we de 15-jarige Willem kennen. Hij was nog maar een kind toen zijn vader voor zijn ogen werd vermoord door de kwaadaardige Derzin. Derzins leger nam Willems moeder mee en liet Willems dorp verwoest achter. Op die dag veranderde Willems leven voorgoed: hij bleek namelijk de Uitverkoren Ruiter van de vlammenvogel Vuurpos te zijn. Maar het gevaar is nog niet geweken. Derzin en zijn generaal Gor zijn op zoek naar het Dodenmasker van Derzin, dat Willems oma lang geleden in vier stukken heeft gescheurd en verstopt. De drager van dat masker heeft de macht over alle Beesten in Avantia. Willem en zijn nieuwe vriendin Gwen doen er alles aan om de stukken van het masker te vinden voordat Gor ze vindt, maar Gor heeft Gwens broer Gerard gevangen genomen en zit de twee vrienden op de hielen!

Spannend vervolg
De verborgen mijnen gaat verder waar De eerste ruiter eindigde. Willem en Gwen en hun Beesten Vuurpos en Gulkien hebben Gerard gered van Gor, en even lijkt alles goed te gaan. De vrienden hebben een kaart, waarop ze kunnen zien waar de stukjes masker verborgen liggen, en zijn er klaar voor om op pad te gaan. Maar dan blijkt dat Gerard andere plannen heeft. Samen met het stukje masker dat ze al hadden gevonden en alle informatie over de ontbrekende stukjes, besluit hij naar Gor te gaan, die hem meteen weer gevangen neemt. Nu zijn Willem en Gwen hun voorsprong kwijt en moeten ze voor de tweede keer Gerard zien te redden van Gor.

De twee Uitverkoren Ruiters weten waar ze naar toe moeten: de verborgen mijnen. Daar ligt het volgende stukje masker en wordt Gerard gevangen gehouden. Maar tijdens hun reis naar de mijnen ontdekken Gwen en Willem dat er nog veel meer aan de hand is onder de bergen. Veel mannen en jongens in Avantia zijn ontvoerd en meegenomen naar de mijnen om wapens te smeden voor een groot leger. Maar gelukkig is er ook goed nieuws, want in het dorpje Colton komen Gwen en Willem één jongen tegen die wist te ontsnappen: Castor. En tot hun grote verbazing en vreugde blijkt hij ook een Uitverkoren Ruiter te zijn!

Het mag duidelijk zijn dat dit tweede deel in De Kronieken van Avantia weer barst van de spanning en actie. De avonturen van de Ruiters en hun Beesten volgen elkaar in sneltreinvaart op, waardoor het erg moeilijk is het boek neer te leggen. Net als in deel een wordt er veel gevochten en vallen er geregeld doden, maar gelukkig is De verborgen mijnen net wat minder bloederig en gruwelijk als zijn voorganger. Je moet wel tegen een beetje bloed en bottengekraak kunnen, maar afgezien daarvan is De verborgen mijnen een erg spannend verhaal, vol actie en avontuur.

Vlammenvogels en Wolfbeesten
Wat erg bijzonder is aan De Kronieken van Avantia zijn de prachtige en fantasierijke Beesten, die samen met hun Uitverkoren Ruiters Avantia moeten redden van de oorlog. Ze zijn enorm sterk en groot, en hebben een speciale band met hun Ruiter, waardoor ze elkaar kunnen aanvoelen zonder ook maar te hoeven spreken. Doordat sommige stukken vanuit het perspectief van Willems Beest Vuurpos zijn geschreven, leer je haar als lezer echt kennen en begrijp je de band tussen Willem en zijn Beest steeds beter.

Maar de vlammenvogel Vuurpos is niet het enige Beest in dit boek. Gwen is de Uitverkoren Ruiter van Gulkien, een gevleugelde wolf, en Castor blijkt de eigenaar te zijn van de levensgrote en ijzersterke kat Nera. En dan zijn er ook nog slechte Beesten, die al in de macht zijn van Derzin en Gor. Het paard van generaal Gor bijvoorbeeld, dat in een verschrikkelijk monster kan veranderen. Al deze wezens zijn levensecht beschreven en komen door de mooie afbeeldingen die bij elk hoofdstuk staan nog meer tot leven. Ze maken je erg nieuwsgierig naar de geschiedenis van de Beesten, waarover in de volgende boeken hopelijk nog meer wordt verteld, en vooral ook naar welke Beesten we nog meer gaan tegenkomen tijdens Willems avontuur.

Vlakke personages
Net zoals in het eerste deel in deze serie blijven de personages in De verborgen mijnen jammer genoeg een beetje vlak. Ze maken ontzettend veel mee, maar als lezer krijg je niet echt te weten wat de personages voelen en hoe ze met de gebeurtenissen omgaan, waardoor hun ontwikkeling wat achter blijft. Dit is best jammer, aangezien de vrienden zo ongelooflijk veel meemaken dat hun emoties bijna niet achter kunnen blijven. Ze hebben allemaal iemand verloren en zien ontzettend veel gruwelijke dingen gebeuren in hun land, maar doordat er veel aandacht wordt besteed aan de gebeurtenissen, de Beesten en de actiescènes, leer je de Uitverkoren Ruiters veel minder goed kennen dan hun Beesten.

De verborgen mijnen is een spannend en lekker leesbaar boek, dat vol zit met actie en avontuur. De Beesten zijn erg goed uitgewerkt en de fantasierijke tekeningen passen perfect bij het verhaal. Sommige stukjes zijn een beetje bloederig en door de vele actiescènes krijgen de personages jammer genoeg niet de aandacht die ze verdienen, maar afgezien daarvan smaakt dit boek zeker naar meer en is het afwachten tot het derde deel van De Kronieken van Avantia in het Nederlands zal verschijnen.