Gebroken monsters – Lauren Beukes

0
57

Omslag Gebroken monsters

Gebroken monsters speelt zich af in het Amerikaanse Detroit, een stad waar misdaad en criminaliteit aan de orde van de dag zijn. Wanneer er een bijzonder lijk aangetroffen wordt blijkt echter dat de politie nog lang niet alles gezien heeft: de bovenkant van het lichaam is menselijk, maar de onderkant bestaat uit een hertenlichaam. Inspecteur Gabriella Versado heeft de leiding over het onderzoek en komt erachter dat dit waarschijnlijk het werk is van een verknipte seriemoordenaar. Ze begint aan een gevaarlijke jacht, en moet ondertussen ook haar privéleven en haar dwarse puberdochter zien te redden.

Veel personages, één rode draad
In de eerste hoofdstukken van Gebroken monsters volg je telkens een ander personage. Zo heb je inspecteur Gabriella Versado, haar tienerdochter, een schrijver die het probeert te maken als journalist, een vreemde kunstenaar, een voormalig gevangene die zijn leven probeert te beteren, en daar houdt het niet eens bij op. Omdat al deze personages zo verschillend zijn is het gelukkig niet lastig om ze uit elkaar te houden. Maar omdat er zóveel personages zijn komt het verhaal wel wat langzaam op gang, en duurt het even voordat de spanning echt opgebouwd wordt. Uiteindelijk worden alle verhaallijnen op de één of andere manier met elkaar verweven, en dit heeft Beukes zeker op een creatieve manier klaargespeeld. Het is ook leuk om te zien hoe de personages in elkaars verhalen opduiken. De verbindingen kloppen en de manier waarop de karakters elkaar tegenkomen is gelukkig niet vergezocht of geforceerd.

Thriller, horror en fantasy
Het is moeilijk om te zeggen wat voor genre aan Gebroken monsters kan worden toegeschreven: ik zie dit boek voornamelijk als een thriller, en niet zozeer als een fantasyboek. Het boek speelt zich af in hedendaags Detroit en de meeste hoofdpersonen hebben te maken met alledaagse problemen: chatrooms met griezelige mannen, carrièreproblemen, moeilijkheden met ouders, noem maar op. De fantasy-aspecten kunnen vooral worden gevonden in de moord (het eerste lijk is immers een soort faun) en in de manier waarop de moordenaar te werk gaat. Maar vooral op het eind van het verhaal lopen realiteit en verbeelding ineens door elkaar. Dit kan op sommige lezers misschien verwarrend overkomen, maar persoonlijk vond ik dit als liefhebber van fantasy erg fascinerend. ‘Leuk’ is misschien niet het juiste woord voor deze horrorscènes, maar ze zijn zeker ‘interessant’ voor lezers van FantasyWereld.

Eng?
Op de achterkant van het boek staat dat Stephen King dit boek beschreef als ‘Hypnotiserend en verschrikkelijk eng. Niet weg te leggen.’ Ik ben het niet helemaal met King eens: het verhaal komt toch redelijk traag op gang, dus ik kon het boek in het begin juist heel goed wegleggen omdat ik nog niet benieuwd genoeg was naar de afloop. Als je alle personages eenmaal kent komen de ‘enge’ scènes pas, en de ontknoping is wel weer ontzettend spannend. Door het vermengen van verbeelding met werkelijkheid moet je wel echt je aandacht erbij houden, maar toch vermindert dit de vaart niet. Keesmaat heeft een vlotte vertaling neergezet waardoor je als lezer gelukkig goed door alle verwarrende passages heen komt. Ook zorgt de dochter van de inspecteur voor de nodige grappige scènes die de spanning af en toe doorbreken. Echt éng zou ik het boek niet noemen, maar hypnotiserend en spannend wel.

Dit boek zit ontzettend goed in elkaar en de diverse personages komen allemaal even oprecht over.

Hoewel Gebroken monsters in eerste instantie misschien eerder een thriller dan een fantasyboek is, kan ik dit boek lezers van FantasyWereld die van mysterie en spanning houden toch zeker aanraden. Dit boek zit ontzettend goed in elkaar en de diverse personages komen allemaal even oprecht over. Beukes heeft in mijn ogen een ontzettend spannend boek geschreven waarin horror, thriller en fantasy op een leuke manier gecombineerd worden waardoor het een breed publiek kan aanspreken. Aarzel dus niet als je een fantasylezer bent die wel tegen een beetje horror kan.

[product_page sku=”9789023490944″]

Gebroken monsters Boek omslag Gebroken monsters
Lauren Beukes
9789023490944
Cargo
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.