BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de...

Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de muren – Tom Llewellyn

0
363

Omslag Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de muren

Als de broertjes Josh en Aaron van hun krappe, benauwde flatje naar een grote villa genaamd Huis Hinkel verhuizen, zijn ze in eerste instantie dolblij. Maar zodra ze hun nieuwe huis binnenstappen, begint vooral Josh daar toch iets anders over te denken. Huis Hinkel staat duidelijk niet voor niets al jarenlang leeg. Het is namelijk een wel heel bijzonder huis: zo ziet het er behoorlijk krakkemikkig uit, staan de muren volgeschreven met vreemde teksten en lopen alle vloeren schuin af. En Josh en Aaron ontdekken algauw dat dat niet de enige vreemde dingen zijn aan het huis…

Voordat Josh en Aaron in Huis Hinkel kwamen wonen, werd het huis bewoond door de ietwat maffe wetenschapper F.T. Hinkel. En die heeft in zijn tijd nogal wat met het huis uitgespookt! Geheime luiken, duistere gangen op zolder, mysterieuze kistjes… En dan hebben we het nog niet eens over het nest pratende ratten en de vreemde envelop met groeipoeder die Josh heeft gevonden. Josh is vastbesloten om samen met zijn broertje en hun buurmeisje Lola de geheimen van Huis Hinkel te ontrafelen, maar wat doen ze als ze ontdekken dat die geheimen wel eens vreselijke gevolgen zouden kunnen hebben voor de hele familie?

Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de muren is een spannend, origineel en erg grappig avonturenverhaal vol raadsels en mysteries.

Bizar en origineel
Zoals de titel van dit boek al suggereert, is Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de muren een behoorlijk bizar en origineel verhaal. Het is erg leuk bedacht en doet zo nu en dan wel een beetje denken aan de verhalen van Roald Dahl. Niets is onmogelijk en werkelijk alles kan gebeuren, en dat zorgt er dan ook voor dat dit verhaal nergens verveelt. Josh, Aaron en Lola belanden van het ene avontuur in het andere, en zodra ze het ene raadsel hebben opgelost, lopen ze alweer tegen het volgende bizarre mysterie aan. Dit zorgt ook voor een flinke dosis spanning, want als het ze niet lukt om alle raadsels op te lossen, worden ze misschien wel het huis uit gezet…

Het enige minpuntje van dit verhaal is dat het soms misschien zelfs wel een beetje té vreemd is. Er gebeuren tal van fantasievolle dingen die voornamelijk met Huis Hinkel te maken hebben, maar zo nu en dan gebeurt er ook iets wat helemaal niets met de plot te maken lijkt te hebben. Zo heb je de Man van de Paarse Deur, die alles steelt wat los en vast zit, en dan heb je nog de twee begrafenisondernemers met hun lijst die sterfgevallen aankondigt… En hoe zit het nu eigenlijk met die oude klok van Hinkel? Het zijn allemaal erg leuke verhaallijntjes, maar ze zorgen er toch voor dat er af en toe wat samenhang ontbreekt in het verhaal.

Wetenschap of fantasie?
Een ander raadsel dat nergens onthuld wordt, is of er nu sprake is van magie of wetenschap in het verhaal. Alle raadsels in het huis lijken voort te komen uit wetenschap: Hinkel was immers een briljante wetenschapper. Maar dan heb je aan de andere kant weer die twee begrafenisondernemers die kunnen voorspellen wanneer iemand doodgaat. Het blijft dus een beetje onduidelijk wat er nu precies aan de hand is in de straat waar Josh en Aaron zijn gaan wonen: het lijkt op een fantasieverhaal, maar aan de andere kant komt alles best geloofwaardig over dankzij allerlei bizarre wetenschappelijke formules. Er blijven in elk geval nog genoeg losse eindjes en raadsels over om nieuwsgierig te maken naar een eventueel volgend deel!

Aantrekkelijk (voorlees)verhaal
Het feit dat Het huis met de schuine vloeren een soort raamvertelling lijkt te zijn, maakt dit boek wel ideaal om voor het slapen voor te lezen of zelf nog even te lezen. De meeste hoofdstukjes zijn afgeronde verhalen die makkelijk los van elkaar te lezen zijn, al maken ze tegelijkertijd ook wel erg nieuwsgierig naar wat Josh in de volgende hoofdstukken nu weer zal beleven. Ook de prachtige, verbeeldingsvolle cover en de plaatjes boven de hoofdstukken dragen bij aan het verhaal, al is het wel jammer dat de plaatjes boven de hoofdstukken steeds hetzelfde zijn. Persoonlijk had ik het helemaal niet erg gevonden als er meer tekeningen in het boek hadden gestaan zoals die op de voorkant.

Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de muren is een spannend, origineel en erg grappig avonturenverhaal vol raadsels en mysteries. Het is heerlijk bizar en verveelt nergens, al blijven er nog wel veel raadsels en losse eindjes over en had er iets meer samenhang in het verhaal kunnen zitten. Toch denk ik dat veel kinderen (en volwassenen!) zeker zullen genieten van dit bijzondere verhaal, en wie weet gaat het verhaal over Josh, Aaron, Lola en het mysterieuze Huis Hinkel ooit nog wel weer verder, want één ding is in elk geval zeker: de geheimen van Huis Hinkel zijn nog lang niet ontrafeld!

[product_page sku=”9789000344635″]

Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de muren Boek omslag Het huis met de schuine vloeren, pratende ratten en raadsels op de muren
Tom Llewellyn