De spooktoren – Keir Graff

0
49

Wanneer de tweeling Mal en Colm samen met hun moeder verhuizen naar Chicago komen ze in een oude, luxe flat te wonen. Net zoals zoveel gebouwen in de stad heeft deze flat geen dertiende verdieping, maar gaat de nummering van twaalf naar veertien. Iets met bijgeloof, horen ze. Maar dan blijkt er op een dag ineens een knop voor de dertiende verdieping in de lift te zitten…

Het verhaal

De twaalfjarige tweelingbroers Mal en Colm lijken misschien uiterlijk op elkaar, maar ze hebben totaal andere interesses. Ze hebben moeite om goed met elkaar op te schieten, onder andere doordat Mal goede cijfers haalt op school en daar graag over opschept, terwijl Colm meer moeite heeft en zich dom voelt vergeleken met zijn broer. Maar misschien is het grootste verschil tussen de twee wel de manier waarop ze omgaan met de dood van hun vader. Colm heeft hier veel meer moeite mee dan Mal en heeft niet alleen zijn vaders oude horloge gehouden, maar ook zijn vaders telefoon, waar hij ’s nachts tegen praat in de hoop zijn vaders stem te horen.

Een eigentijds verhaal over verhuizen, ontdekkingstochten, mysteries, omgaan met verlies, loslaten en een goede portie Minecraft.

Zowel Mal als Colm zijn in het begin niet zo blij met de verhuizing. Hun nieuwe luxe appartement is Chicago is zo ruim dat het onmogelijk lijkt dat hun moeder dit kan betalen, zelfs met haar nieuwe baan. Ook staan er veel appartementen vrij in de flat die Brunhilde wordt genoemd, wat vreemd is. Ze ontmoeten de portieren van de flat, een oude dame die op de bovenste verdieping woont, en een meisje genaamd Tamika die lager woont. En aangezien het nog vakantie is wanneer ze in hun nieuwe huis komen besluiten de twee broers op onderzoek te gaan. Colm omdat hij niet kan stilzitten, Mal omdat hij bezig is de flat na te bouwen in Minecraft.

Maar ’s middags tussen één en twee is er ineens een extra knop in de lift, die voor de dertiende verdieping. En die knop neemt ze mee naar een spooktoren. Waarom is die toren er? Hoe komt het dat iedereen die in Brunhilde gewoond heeft na zijn overlijden vast komt te zitten in deze spookflat? Waarom is de toegang tot de spookflat alleen open tussen één en twee? En nog belangrijker, waarom zien ze de nieuwe baas van hun moeder elke dag de spookflat bezoeken?

Schrijfstijl

De spooktoren is een heerlijk humoristisch geschreven boek met leuke grappen, goede omschrijvingen van de personages, en een goede opbouw. Keir blijft je verrassen, zelfs wanneer je denkt te weten wat er nou precies gaande is. En dat allemaal terwijl er ook serieuze en soms wat heftigere thema’s worden aangebroken. Het boek verveelt nergens en de personages zijn zo levend (ja, ook de dode) dat het onmogelijk is om dit kleurrijke boek weg te leggen.

Als lezer volg je Colm, de meer negatieve en verdrietige broer van de tweeling. Hij mist zijn vader, is aan het begin vooral boos, snapt zijn broer niet en wordt ook nog eens jaloers als Tamika, hun nieuwe buurmeisje, langs komt en met zijn broer gaat praten in plaats van met hem. Hij houdt ervan om in Minecraft zijn broers creaties te vernietigen en heeft weinig zin om zich goed te gedragen. Maar al snel weet Keir het verhaal zo te sturen dat Colms negatieve houding wordt uitgedaagd door de situaties waarin hij zich bevind. In plaats van Mals huizen af te breken in Minecraft stopt hij ze vol met kippen en hij leert steeds meer om zijn broer beter te begrijpen. En andersom. Ook Mal ontwikkelt zich in het verhaal en zo groeien de broers steeds meer naar elkaar toe.

Keirs verhaal zit vol karikaturen, duidelijke snoodaards, oude verwarde vrouwtjes en volwassenen die niet naar hun kinderen luisteren. Maar hij weet op een bijna Roald Dahl-achtige wijze deze personages vorm te geven zodat je als lezer je nooit verveelt.

Thema’s

Naast dat het een avontuur is met leuke moderne verwijzingen (ik spotte onder andere Zweinstein) zijn er een paar thema’s die extra aandacht krijgen. Zo is dit niet alleen een verhaal over verhuizen en ontdekken van een nieuwe omgeving, maar is het ook een verhaal over familie en verlies. Terwijl Com moeite heeft om te begrijpen hoe makkelijk zijn broer Mal over de dood van hun vader lijkt te zijn gekomen, en met een jaloers oog kijkt naar de thuissituatie van hun nieuwe vriendin Tamika, zijn er meer personages die op hun eigen manier met het verlies van een dierbare bezig zijn.

Vasthouden of laten gaan. Het is hét belangrijkste thema in het boek, en Keir weet het op een amusante, spannende en mooie manier te brengen waardoor het nergens te zwaar of te somber wordt. Colm groeit in het verhaal en leert dat Mal een manier heeft gevonden om door te gaan. Hij ziet ook wat er kan gebeuren wanneer je dit niet kan. En de avonturen in de spooktoren heven hem niet alleen zelfvertrouwen maar ook de steun die hij nodig had om te groeien als persoon.

Het boek is een spannende ontdekkingstocht door een mysterieus gebouw met een lange geschiedenis. Iedere ontdekking brengt een nieuwe vraag met zich mee en het avontuur dat de drie kinderen beleven maakt dat je het boek niet wilt wegleggen maar het verhaal wilt doorlezen.

De Spooktoren is een prachtig boek met zoveel aantrekkelijke elementen: zowel de thema’s als de schrijfstijl als de moderne tinten maken het een boek dat je niet makkelijk kan wegleggen. Het verhaal sluit goed aan bij de beleveniswereld van een jonge tiener, zowel in woord als in daad. En een extra focus op de invloed van Minecraft in dit verhaal. Heerlijk om te lezen over tieners die dit spel spelen en een flat aan het nabouwen zijn hierin. Een leuke hedendaagse invloed dat zo goed door het verhaal verwerkt zit dat je haast zin krijgt om het spel te spelen (ook als je dat nog niet deed).

De Spooktoren is een echte aanrader en met recht een van de leukste kinderboeken van 2018. Complimenten aan Esther Ottens voor haar prachtige vertaling. Voor ieder die van avontuur houdt, van mysterieus, ontdekkingen, niet-zo-enge-geesten, verlies, familie, vriendschappen, Roald Dahl en Neil Gaiman-achtige verhalen of simpelweg van Minecraft: dit boek moet je lezen.

De Spooktoren Boek omslag De Spooktoren
Keir Graff
9789000362073