BoekenBoekrecensiesDe Schreeuw van de Griffioen van F.P.G. Camerman is een mooie mix...

De Schreeuw van de Griffioen van F.P.G. Camerman is een mooie mix van historie en fantasy

-

De Schreeuw van de Griffioen is het eerste deel uit de reeks De Verloren Stammen van Aden. Het is historische fantasy dat zich afspeelt in het gebied dat nu België is (indertijd bevolkt door Keltische stammen) ten tijden van de invasie van de Romeinen. We volgen Malderik Boduognati, de zoon van een krijgsman die liever een bard wilt zijn, maar in de voetsporen van zijn overleden broer moet treden om zich in de strijd te werpen tegen de Romeinen. Terwijl de Keltische stammen vechten voor hun leven tegen de Romeinse invallers, gaan ze onderling een wankel verbond aan. Ondertussen hebben de Goden zo hun eigen plannen met Malderik.

Het verhaal

Malderik Boduognati is een jonge man die net uit krijgsdienst komt. Samen met zijn vrienden Druon en Tedilo staan zij aan de vooravond van het gevecht bij de rivier de Axona. Wanneer zij verliezen van de Romeinen en zich terug moeten trekken blijkt de overmacht van de Romeinen teveel te worden. Uit pure nood ontstaat een waanzinnig aanvalsplan, waarvoor er een verbond nodig is tussen de verschillende Keltische stammen. Malderiks vader, die nu hoofdman is van hun stam, zendt Malderik erop uit om te bemiddelen tussen de stammen voor dit verband.

Terwijl Malderik bemiddelt begint hij visioenen te zien en een stem te horen die hem vertelt dat hij naar het Noorden moet gaan. Hij is niet de enige die dit heeft: Ester, de leerlinge van de Ovaat, krijgt dezelfde boodschap. Ondertussen probeert de Druïde Segovax te ontdekken wat de bedoeling van de Goden is, terwijl hij ook bezig is met het verbond bijeen te houden.

Historische fantasy

Dit boek begint met de geschiedenis van de opmars van de Romeinen tegen de Keltische stammen in de lage landen. Dit geeft een mooie kijk in het verleden, ook omdat dit verhaal niet leest als een geschiedenisboek maar als een echt verhaal. Het grootste deel van dit boek blijft dit zo, tot er een kantelpunt komt en de fantasy het verhaal in volle vaart overneemt. Maar dit maakt niet uit, want de schrijver weet de spanning erin te houden. Malderik is een personage waar gemakkelijk in te leven valt door zijn menselijke beproevingen. Malderiks verliezen komen daardoor snoeihard binnen en laten je soms met een hol gevoel achter.

Op ongeveer tweederde van het boek gaat de historische setting naar de achtergrond en neemt de fantasy over, samen met een vleugje scifi. De Goden nemen het voortouw en stellen Malderik als hun kampioen aan om een conflict op te lossen waar zij al eeuwen over tobben. Dan rest nog de vraag: wie zijn nou die verloren stammen van Aden? Het antwoord op deze vraag wordt maar voor een gedeelte behandeld in dit boek, en ik kan dan ook niet wachten op deel twee, aangezien deze vraag je het hele boek lang bezig houdt.

Dit debuut van F.P.G. Camerman is ontzettend meeslepend. De goede, vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat het verhaal over het algemeen lekker leest. Wel zitten er een aantal Vlaamse zinnen tussen, en spreken de Goden een taal die lijkt op wat gesproken wordt in hogere Vlaamse kringen. Dat is niet per se erg, maar wel even lastig om naar toe te schakelen als Nederlander. Dat zou je af en toe uit het verhaal kunnen halen omdat je soms nog een keer hetzelfde stuk moet lezen om volledig te begrijpen wat er gezegd wordt.

De historische setting prikkelt erg de verbeelding. Malderik is een personage die je echt kan laten meeleven met zijn emoties. Dat kwam wel eventjes moeilijk op gang maar als je Malderik eenmaal door krijgt roept dat onbewust gevoel op. Het vele gebruik van Goden vond ik zelf eerst even wennen, maar later hartstikke logisch en ik kijk dan ook uit naar het vervolg. Al met al een solide debuut!

De Schreeuw van de Griffioen Boek omslag De Schreeuw van de Griffioen
De Verloren Stammen van Aden 1
F.P.G. Camerman