Warcraft

0
56

Omslag Chronicle

Met miljoenen spelers is de MMORPG World of Warcraft nog steeds een van de meest gespeelde spellen ter wereld. Het is dus niet gek dat er wordt geprobeerd ook op andere media een graantje van het succes mee te pikken. In dat licht verscheen deze maand de film Warcraft. De film speelt zich af in de wereld van Azeroth en draait om de strijd tussen mensen en orcs. Na de aankondiging in 2006 dat de film zou worden  gemaakt, duurde het dus maar liefst 10 jaar voordat de film ook daadwerkelijk in de bioscoop verscheen. Of het lange wachten het waard was? Dat lees je hieronder!

Verhaallijn
De wereld van de Orcs is verwoest. Vandaar dat de magiër Gul’dan met behulp van de magie van de Fel een poort opent naar een wereld. Dit blijkt Azeroth te zijn, waarin de mensen wonen. De Fel magie vraagt hier echter een hoge prijs voor. Niet alleen kost het levens om de magie te laten werken en de krijgers sterker te maken dan ze al waren, ook onttrekt het kracht aan de aarde. Durotan, een jonge orc clanleider, ziet het gevaar hiervan in en wil zijn volk behoeden voor een nieuwe verwoesting. Terwijl Azeroth wordt aangevallen door orcs en vele mensen gevangen worden genomen om als energie voor de Fel te dienen, benadert Durotan de mensen om een bondgenootschap aan te gaan tegen Gul’dan. Samen proberen ze de magiër te stoppen, maar van verschillende kanten staan beschuldigingen van verraad te wachten.

Snelle scenes – reisverhaal
Warcraft trekt je meteen het verhaal in. Duidelijke dialogen geven je een goed overzicht van de wereld van Warcraft. Soms is de uitleg zelfs iets te uitgebreid, maar dit maakt het dat ook een leek de wereld kan begrijpen. Vooral het begin van de film laat veel verschillende personages en landschappen zien. De personages gaan met hun opdrachten iets te snel van de ene naar de andere plek. Het lijkt wat dat betreft op de MMORPG, alsof de personages snel even wat nieuwe informatie moeten verzamelen om verder te kunnen naar het nieuwe level. Warcraft is vooral in de eerste helft van de film een reisverhaal met veel introducties en uitleg. Op het moment dat afwisselend orcs of mensen Engels spreken in het verhaal wordt de film nogal verwarrend en onlogisch. De makers hadden hierin een rechtere lijn mogen trekken.

Personages / volkeren
Hoofdrolspeler Travis Fimmel intrigeert de kijker meteen door zijn intense blikken, waar hij al om bekend stond door zijn rol in de hitserie Vikings. Ook de andere personages worden helder neergezet en zijn geweldig om naar te kijken door hun eigen karaktertrekjes. De ietwat voorspelbare verhaallijn van de jonge magiër Khadgar zorgt voor een degelijke dosis humor. Het spannendste element was de uitwerking van de Orcs die compleet door de computer zijn geanimeerd. Jammer genoeg is dit niet overal in de film realistisch gelukt. Vooral in de grote Horde blijkt dat de Orcs niet erg als individuen naar voren komen, maar op zichzelf blijven de Orcs wat gemaakt overkomen. Vooral het personage Gul’dan heeft de kenmerkende computerbewegingen nog in zich en blijft erg geanimeerd heen en weer bewegen. De halfbloed Garona is daarentegen heel ‘menselijk’ bewerkt en is dan ook samen met orc-clanleider Durotan een van de weinige geslaagde computerbewerkingen.

De muziek en het landschap dat is gecreëerd in Warcraft is ontzettend meeslepend. Het is goed te zien dat er veel werk in is gestoken om alles in detail te verwerken. De film is daarmee ook een lust voor het oog en oor. Maar compenseert dit de ietwat onvolmaakte personages en zwakke verhaallijn? Het is ontzettend duidelijk dat de film een kaskraker moest worden en bedoeld is voor fans van de online game. Maar de plot blijft zwak en is bijna niet filmwaardig. Er is nergens een punt dat je als kijker echt iets gaat voelen bij wat de personages meemaken. De betrokkenheid blijft matig.

Wel biedt de film een opmaat voor een sterker vervolg. En daar is het dan ook op wachten voor de niet-WoW spelers. Een vermakelijke echte fantasyfilm, maar zeker niet de kaskraker waar we op zaten te wachten. Daarvoor was deze film niet genoeg afgewerkt.

Producent: Legendary Pictures
Regisseur: Duncan Jones
Cast: Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper, Toby Kebbell, Ben Schnetzer, Robert Kazinsky, Clancy Brown, Daniel Wu, Ruth Negga, Anna Galvin, Callum Keith Rennie, Burkely Duffield, Ryan Robbins, Dean Redman
Verschenen: Juni 2016
Speelduur: 123 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelBethesda kondigt Quake Champions aan
Volgend artikelDisney presenteert je nieuwe favoriete halfgod in de trailer van Moana
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.