De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 4: Eer en verraad – Atalanta Nèhmoura

0
54

Omslag De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 4: Eer en verraad

Aïn is niet meer de bange jonge prins die drie jaar geleden Silkon moest ontvluchten voor de duistere magiër Nemroth. Aïn heeft ontdekt dat hij een drakenruiter is en de halfelf uit de voorspellingen van Ulriach. In de loop van de eerste drie boeken heeft hij zijn lotsbestemming gevolgd en is hij uitgegroeid tot een groot strijder en machtig leider van een immens groot leger. Wat niemand voor mogelijk had gehouden is Aïn gelukt. Mensen, elfen en dwergen hebben hun haat voor elkaar opzij gezet en samen een leger op de been gebracht. Nu staat Aïn niets meer in de weg om, gesteund door zijn oude en nieuwe bondgenoten, naar Silkon op te trekken om zijn vaderland te bevrijden en zijn kroon op te eisen…

Verwachtingen
De cover van Eer en Verraad is direct te herkennen als een deel uit de serie van Ulriach de Waanzinnige. Ook op dit deel staat een pracht van een draak en een symbool dat echt bij de inhoud van het verhaal past. Door deze cover en mijn eerdere leeservaringen over deze goed uitgewerkte fantasywereld met zoveel interessante personages waren mijn verwachtingen hooggespannen.

Het eerste deel van het boek riep tijdens het lezen een dubbel gevoel mij me op. Enerzijds waren de wereld en de personages op een prettige manier vertrouwd. Een opmerking van een lid van het rattengilde wist direct een glimlach op mijn gezicht te toveren omdat het zo precies bij zijn karakter paste. Deze herkenning maakt dat het lezen van een serie de moeite waard is. Anderzijds pakte het verhaal me niet gelijk, het kostte moeite om met alle personages en verhaallijnen mijn hoofd goed bij het verhaal te houden. Hierbij was ook deze keer de namenlijst achterin het boek van onschatbare waarde. Voor het lezen had ik mijn eigen verwachtingen over wat en wie er in deel vier geschreven zou worden en er was sprake van enige teleurstelling toen dit anders uitpakte.

Kracht van de schrijfster
Het is lastig voor een schrijfster als lezers persoonlijke voorkeuren krijgen en vinden dat bepaalde personen en verhaallijnen te weinig aandacht krijgen. Toch wist ze Atalanta Néhmoura langzamerhand weer helemaal het verhaal in te trekken. Het verhaal van Cascath, dat in dit deel veel aandacht krijgt, weet al snel te boeien en te intrigeren. Met name omdat er al in de vorige delen al bepaalde ontwikkelingen in gang waren gezet. Het is de kracht van de schrijfster dat ze door haar manier van vertellen de aanvankelijke teleurstelling weet om te zetten in enthousiasme. Ondanks dat er naar mijn gevoel te weinig draken, dwergen en andere fantasywezens voorkomen en er toch meer humor zat in de eerdere delen, is dit boek zeker een aanrader. Wat opvalt in het boek is dat de titel door het hele boek goed terug komt. Eer en verraad blijken dichter bij elkaar te liggen dan je zou denken. Dit levert een verhaal op waarbij Aïn voor bijna onmogelijke keuzes komt te staan. Door de goede opbouw van dit thema, de mooie persoonlijke verhalen, spannende gevechten en spectaculaire onthullingen kun je als lezer helemaal meeleven met het verhaal.

Eer en verraad is zeker weer een aanrader door de goede opbouw van het boek. Het verhaal heeft veel in zich: mooie persoonlijke verhalen, onverwachte wendingen en goed voortbouwen op ontwikkelingen uit eerdere delen. Er zijn heel veel verhaallijnen en personages in deze serie die in deel vier niet allemaal evenveel aandacht krijgen. Het zal aan de persoonlijke voorkeur van de lezer liggen of zijn / haar favorieten in dit deel genoeg aandacht krijgen.

[product_page sku=”9789460860522″]

De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 4: Eer en verraad Boek omslag De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 4: Eer en verraad
De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 4