BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De fabels van Aesopus – Aesopus Aesopus

De fabels van Aesopus – Aesopus Aesopus

0
126

Omslag De fabels van Aesopus

De fabels van Aesopus is een bundeling van bekende en onbekendere fabels. Iedereen kent wel de verhalen van de haas en de schildpad, en de stadsmuis en de veldmuis. Maar ken je ook het verhaal over het hert bij de vijver? En het verhaal over de kat en de vogels?

Het boek bevat dertien korte fabels, elk één bladzijde lang. Dit lijkt kort, maar het is precies lang genoeg om het verhaal te vertellen zonder het langdradig te maken. De lengte is zelfs ideaal voor drukke ouders: het voorlezen van ‘nog één verhaaltje’ is snel gepiept, waarschijnlijk sneller dan de kinderen hopen.  Elk verhaal bevat een moraal, die duidelijk maar niet overdreven is. Alleen het verhaal over de os en de kikker is op dit punt een uitzondering: na lang denken weet ik nog steeds niet goed wat de wijze les is. Toch zijn het prachtige en vooral tijdloze fabels, die nog lang mee zullen gaan. Het taalgebruik maakt het ook voor kinderen mogelijk om de fabels zelf te lezen.

Maar het mooiste aan dit boek zijn niet de verhalen, zoals je misschien zou verwachten – het zijn de tekeningen. Ayano Imai heeft elke fabel prachtig in een tekening gevangen en weet er zelfs nog een wat abstract geheel van te maken. Alle tekeningen zijn mooi en het is lastig om er een favoriet uit te kiezen. Juist de kleine, op het eerste gezicht vreemde, toevoegingen aan de tekeningen maken het zo bijzonder. Neem nu het plaatje bij het verhaal van de vos en de druiven: hierop zien we hoe een vos met een slab om en een vork in de hand naar een lekkere tros druiven springt. De vos is in een kamer met ramen waardoor wolken naar binnen drijven. De kamer lijkt op het eerste gezicht heel normaal, maar als je naar de wolken kijkt moet het wel heel erg hoog zijn. Deze details maken de tekeningen prachtig. Neem ook het ijdele hert dat midden in een vijver staat: het heeft een soort ouderwets badpak aan en slingers in zijn gewei. Juist omdat het er zo raar en grappig uitziet, blijven de verhalen goed hangen en worden ze nog leuker.

De fabels van Aesopus zijn misschien niet zo heel lang, maar wel erg fijn om te lezen. En vind je de verhalen zelf niet leuk, dan kun je wel genieten van de mooie tekeningen. Die vertellen het verhaal eigenlijk al zonder dat je het leest, maar verraden de clou niet. De tekeningen en verhalen vullen elkaar perfect aan. De fabels zijn wel vrij duur voor een dun boek, maar het is een aanrader: zowel kinderen als volwassenen zullen nog lang plezier hebben van dit boek.

[product_page sku=”9789051162615″]

De fabels van Aesopus Boek omslag De fabels van Aesopus
Aesopus Aesopus