De Kronieken van de Zeven Eilanden 2: De Oude Magie – Mariëtte Aerts

0
38

Omslag De Kronieken van de Zeven Eilanden 2: De Oude Magie

Raben komt dankzij zijn gave en de spullen aan boord van het beruchte piratenschip De Razernij steeds meer te weten over het verre Oosten. Raben is namelijk een Lezer, van alles van wat hij aanraakt kan hij de geschiedenis lezen. Elementiste Calli en Kapitein Zoutbaard maken dankbaar gebruik van Raben’s gave, Zoutbaard zou namelijk graag wel eens willen varen over onbekende zeeën naar verre eilanden. Calli luistert altijd vol interesse naar Raben’s lezingen, vooral als het over de elementisten gaat. Hieruit blijkt dat Calli krachten bezit waarvan ze nooit weet heeft gehad.

De bemanning van De Razernij vindt het echter helemaal niet fijn dat Raben het hoofd van de kapitein zo op hol brengt met spannende verhalen over het Oosten. De bemanning blijft het liefste gewoon op bekende zeeën. Muiterij ligt op de loer, vooral als het schip opeens achtervolgd wordt door een mysterieuze mist. Is Raben nog wel veilig als zijn vrienden niet in de buurt zijn?

Ondertussen in de hoofdstad Kironos, is de monnik Himmondar aan het experimenteren met de Oude Magie. Hij wil een leger van mengwezens creëren om de Zaghramongul, ook wel Dwingers genoemd, te bestrijden. De Dwingers nemen langzaam maar zeker de Eilanden over, en de Heerser en Himmondar hopen dat een angstaanjagend leger hen tot een halt kan roepen. Maar de monnik heeft nog meer plannen… Plannen waarvan de Heerser geen weet van mag krijgen.

Fantasierijke setting
De Oude Magie is het tweede deel van de trilogie en net zoals het eerste deel, bevat ook deze voorin het boek een mooie kaart die je gelijk weer terug sleept naar de fantasierijke setting van Kir. Ook is er een lijst aanwezig met de belangrijkste personen en namen van de maanden en dagen van het jaar. Kir telt tien maanden en 25 dagen, en door de subtitels van de hoofdstukken kun je ook precies weten op welke dag van de maand de gebeurtenissen van dat hoofdstuk zich afspelen. Erg leuk dus!

Het verhaal wordt wederom verteld vanuit verschillende perspectieven. In het eerste deel gebeurt dit voornamelijk vanuit Raben en de monnik, maar in dit boek komen Calli, de moeder van Raben en dochter van de Heerser ook meer naar voren. Dit zorgt ervoor dat deze personages wat meer diepgang krijgen en stukje bij beetje krijgen we steeds meer over hen te weten.

Raben is een Lezer en als hij verschillende voorwerpen leest, ziet hij de gebeurtenissen door iemand anders’ ogen, wat het verhaal extra interessant maakt. Net zoals Raben kom je langzaamaan steeds meer te weten over vogelheksen, leidstenen en de Dwingers.

Spanning hangt in de lucht
De Oude Magie is een spannend boek waarvan het naarmate je het einde nadert, steeds lastiger wordt om weg te leggen. Vooral de muiterij die dreigt te gaan komen op het schip zorgt ervoor dat je blijft lezen. Je krijgt het als lezer te doen met Raben als hij de kapitein nog enthousiaster maakt dan dat hij al was. De bemanning vindt het maar niks en tijdens het lezen schreeuw je bijna waarschuwingen naar Raben toe; zeg het nou niet. De bladzijden vliegen voorbij en door de verschillende vertellers wordt het verhaal steeds boeiender en hier en daar zijn wat plotwendingen te vinden die je nieuwsgierigheid nog meer prikkelt. Het is dan ook jammer als de perspectiefwisseling voorbij is en je weer naar een ander personage verplaatst. Maar dat houdt het boek juist spannend en zorgt ervoor dat je blijft doorlezen.

Schrijfstijl
Het boek is fijn geschreven, wat je ondanks de dikte, er vrij gemakkelijk doorheen sleept. De schrijfster gebruikt gemakkelijk taalgebruik, wat ook wel logisch is gezien de doelgroep. Het verhaal is goed te begrijpen en nergens heb je ook maar het gevoel dat het afgeraffeld is. Ook is het boek doordrenkt met humor en kreeg het mij vaak aan het lachen als de piraten weer eens met ‘tolnenkrijs’ schelden. Want wat is nu een piraat die niet vloekt? Geweldig om dat op die manier te doen: het aanroepen van geesten.

De Oude Magie is een spannend boek dat je soms op het puntje van je stoel brengt tijdens het lezen. Doordat het vanuit verschillende personages verteld wordt, kom je steeds meer te weten over de personages zelf en zijn er verschillende wendingen in het verhaal te vinden die je nieuwsgierig maakt naar de rest. Het tweede deel is een waardige opvolger van het eerste deel en zowaar beter. Waar het eerste deel naar mijn smaak ietwat langzaam op gang kwam, is De Oude Magie gelijk boeiend en zit je in een mum van tijd vast in het verhaal. Ik kan alleen maar vragen… Wanneer komt deel drie?

[product_page sku=”9789051164039″]

De Kronieken van de Zeven Eilanden 2: De Oude Magie Boek omslag De Kronieken van de Zeven Eilanden 2: De Oude Magie
De Kronieken van de Zeven Eilanden 2