Dubbelgangers – Jesper Wung-Sung

0
308

Omslag Dubbelgangers

Jonas is een doodgewone tiener. Hij woont bij zijn ouders, zit op voetbal en is verliefd op een meisje. Op de eerste pagina van het boek vertelt hij je dat zijn leven eigenlijk op rolletjes loopt, tot hij thuiskomt en zijn ouders de deur niet meer open willen doen. Binnen ziet hij een jongen zitten die sprekend op hem lijkt. Dan komen er twee mannen uit een bestelbusje die hem proberen mee te nemen. Ze zijn hier om dubbelgangers op te halen. Maar Jonas is toch gewoon de echte Jonas? En de dubbelganger zit toch binnen?

Een kinderboek met een twist
Dubbelgangers begint als een typisch kinderboek. De hoofdpersoon is een tienerjongen die lekker aan het voetballen is met zijn vrienden. Hij spreekt de lezer direct aan en je snapt meteen met wat voor type je te maken hebt. In eerste instantie vond ik Dubbelgangers dan ook eerder een kinderboek dan Young-Adult: het taalgebruik was makkelijk en het hoofdpersonage leek een gewone knul die typische jongensdingen doet. Dan blijkt echter dat Jonas geen echte jongen is, maar een kopie. Hij is een ander exemplaar van de zoon van zijn ouders, die ziek geworden is. Nu is de ‘echte’ Jonas alleen weer terug, en zitten de ‘kopie-bevrijders’ achter Jonas aan. Hij weet echter te ontsnappen, en komt in het bos twee andere kopieën tegen. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen Ian, Ronnie en Jonas, die op zoek gaan naar een schip dat alle kopieën zal bevrijden. Het is echter maar te hopen dat dit schip echt bestaat, en dat de lichamen van de jongens het niet opgeven voordat ze het strand bereiken.

Al snel zet Dubbelgangers je aan het denken. Omdat je meteen een band voelt met Jonas, ben je verbaasd dat hij helemaal geen ‘echt’ mens blijkt te zijn.

Stof tot nadenken
Al snel zet Dubbelgangers je aan het denken. Omdat je meteen een band voelt met Jonas, ben je verbaasd dat hij helemaal geen ‘echt’ mens blijkt te zijn. Hij is toch hartstikke echt? Hij denkt zoals een mens, gedraagt zich als een mens en heeft ook een natuurlijke drang om te blijven leven. De maatschappij is keihard tegenover kopieën en ze moeten zo snel mogelijk gedeactiveerd worden. Kopieën hebben trouwens sowieso niet het eeuwige leven, ze bestaan uit ‘organisch materiaal’ en vergaan langzaam maar zeker. Het lijkt vreselijk oneerlijk dat Jonas en zijn vrienden opgejaagd worden, en je krijgt medelijden met die arme ‘jongens’ die zo onmenselijk behandeld worden. Er komen allerlei vragen in je op. Hoe ver kan je gaan met kunstmatig leven? Hebben de kopieën dan helemaal geen rechten? Dubbelgangers stipt allerlei ethische kwesties aan, en is bij nader inzien dus zeker geen simpel kinderboekje dat lekker wegleest.

Veel te kort
De lengte van het boek doet je echter wel eerder aan een kinderboekje denken dan aan een roman voor jongvolwassenen. Met slechts 128 pagina’s ga je met een vaart door het verhaal heen. Ik vind het ontzettend jammer dat allerlei kanten van het verhaal onderbelicht blijven. Ik had graag willen lezen hoe de kopieën precies gemaakt zijn, wat de ouders van Jonas van hun kopie vonden, en of er misschien stiekem toch mensen zijn die vinden dat de kopieën wél bestaansrecht hebben. Naar mijn idee had er veel meer in Dubbelgangers kunnen zitten dan hoe het verhaal nu is.

Wel is Dubbelgangers ontzettend knap opgebouwd. Je identificeert je met Jonas, die tegen het eind van het verhaal zijn verstand lijkt te verliezen. Je zit in het hoofd van Jonas en bent getuige van het vergaan van zijn kopielichaam. Kan Jonas nog wel op tijd bij het schip komen?

Dubbelgangers is een creatief verhaal dat naar mijn mening zeker uitgewerkt had kunnen worden tot een lange roman. Ik had daarom graag gezien dat het boek een stuk dikker was en dat het concept van de kopieën beter en verder uitgewerkt was omdat je als lezer met veel vragen achterblijft. De schrijfstijl is echter vlot en het verhaal zet je aan het denken. Lees je liever een goed uitgewerkte dikke pil? Sla dit boek dan maar over. Maar ik kan je Dubbelgangers zeker aanraden als je op zoek bent naar een kort verhaal dat stof tot nadenken biedt.

[product_page sku=”9789044825664″]

Dubbelgangers Boek omslag Dubbelgangers
Jesper Wung-Sung
9789044825664
Clavis
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.