De Kronieken van de Zeven Eilanden 1: De Heersers van Kir – Mariëtte Aerts

0
76

Omslag De Kronieken van de Zeven Eilanden 1: De Heersers van Kir

Raben Teller is een Lezer. Alles wat hij aanraakt daarvan kan hij de geschiedenis Lezen: door wie het is gemaakt, aan wie het toebehoorde… Niemand mag er echter achter komen dat Raben deze gave heeft. De Heerser van Kir, genaamd Glendahl, gebruikt Lezers om mysterieuze voorwerpen voor de Suprior Himmondar te vinden. Volgens legenden zouden deze voorwerpen een oeroude magie bezitten die Glendahl en zijn leger onoverwinnelijk kan maken. Raben heeft helemaal geen zin om voorwerpen voor de Heerser te zoeken en af te reizen naar verre oorden. Hij krijgt les van Meester Hobbe die hem leert om zijn gave te beheersen en verborgen te houden voor omstanders.

Naast Lezer is Raben ook een genezer in opleiding, zijn moeder Melloïse is namelijk de beste genezer van Kironos. Wanneer Raben meegestuurd wordt met de erfjonker Enzor om als genezer te dienen tijdens de zeereis naar Ing’Maril, moet hij erg oppassen dat hij zichzelf niet verraadt als Lezer. Op een schip ben je immers nooit alleen.

Varend op de zeeën hebben we Calli, Elementaliste en de geadopteerde dochter van de beruchte piraat Zuran Zoutbaard. Calli kan met haar gezang de wind en regen beheersen, één van de reden waarom Zuran besloot om haar aan boord van zijn schip De Razernij te houden.

Als het schip van de erfjonker wordt overvallen door Zoutbaard overleeft Raben het en hij wordt aan boord gehesen van De Razernij. Raben doet zijn best om zijn gave ook voor de piraten geheim te houden, maar ondanks zijn inspanningen komt Zoutbaard er toch achter. De piraat besluit Raben voor zijn eigen doeleinden te gebruiken en ondanks dat Raben een soort van gevangene is, beseft hij dat het leven van een piraat toch nog niet zo slecht is. Samen met Calli proberen ze meer over zijn gave te weten te komen en hoe meer ze zich verdiepen in de spullen van de Suprior Himmondar – die zich op het schip van de erfjonker bevonden –, hoe meer ze zich verwikkelen in de intriges van de Heerser van Kir.

Eerste deel
De Heersers van Kir is het eerste deel van de trilogie De Kronieken van de Zeven Eilanden, hierdoor moet je een beetje in de setting komen. Gelukkig is dat erg makkelijk, want voorin in het boek bevindt zich een mooie kaart van Kir en een lijst met de namen van de maanden en dagen van het jaar. Ook een lijst met de belangrijkste personen, waar ze zich bevinden en de namen van de Zeven Eilanden. Kir telt tien maanden en 25 dagen, en door de subtitels van de hoofdstukken kun je ook precies weten op welke dag van de maand de gebeurtenissen van dat hoofdstuk zich afspelen. Erg leuk dus!

Het boek telt bijna vierhonderd bladzijden, maar voordat er überhaupt gebeurt wat er staat op de omslag van het boek, ben je bijna al een paar honderd bladzijden verder. Het verhaal komt rustig op gang en in het begin prikkelt het je nieuwsgierigheid nog niet echt, al merk je wel dat er een aanzet wordt gemaakt voor een boeiende verhaallijn. Als je eenmaal door het begin heen bent, wordt alles  veel spannender en voor je het weet ben je al bij het einde en moet je wachten op het tweede deel.

Het boek wordt verteld in verschillende perspectieven, de meeste zijn de waarnemingen van Raben. Afwisselend komt ook Calli naar voren, maar ook de erfjonker Enzor en de Suprior Himmondar. Raben is een Lezer en als hij verschillende voorwerpen leest, ziet hij de gebeurtenissen door iemand anders z’n ogen wat voor zowel de lezer als Raben zelf nogal verwarrend kan zijn, omdat het ook dieren kunnen zijn die iets te maken hebben met het voorwerp. Raben en Calli zijn de hoofdpersonages van het boek en van hen komen we dan ook het meeste te weten. Vooral in het begin want dan gebeurt er vrij weinig en is er veel tijd om die karakters neer te zetten.

Ondanks dat het verhaal ietwat langzaam op gang komt, wordt het naarmate je dieper ingaat op het verhaal steeds spannender. Als je door het begin heen bent, wordt het boek steeds moeilijker om weg te leggen en voordat je het weet ben je alweer op de laatste bladzijde en moet je wachten op deel twee. Er wordt door de schrijfster een interessante verhaallijn neergezet en de hoofdpersonages worden goed uitgewerkt. Ik persoonlijk kan, mede dankzij de cliffhanger, niet wachten op het tweede deel dat hopelijk snel verschijnt.

[product_page sku=”9789051163599″]

De Kronieken van de Zeven Eilanden 1: De Heersers van Kir Boek omslag De Kronieken van de Zeven Eilanden 1: De Heersers van Kir
De Kronieken van de Zeven Eilanden 1