De dromendieven – Maggie Stiefvater

0
56

Omslag De dromendieven

Ronan Lynch is een ruige jongen. Hij houdt van straatraces en als er ergens een gevecht is kan je er gif op innemen dat hij er op een of andere manier bij betrokken is. Maar hij draagt veel geheimen met zich mee. Geheimen die hij nooit met iemand heeft gedeeld. Zijn vader is vermoord en hij heeft een van de weinige geheimen die ze deelden mee het graf ingenomen. Dat valt Ronan zwaar. Gelukkig heeft hij een goede groep vrienden, de ravenjongens, en een ellenlange zoektocht naar Glendower (de oude Welshe koning) om zich mee bezig te houden. Maar de zoektocht neemt een plotselinge wending waardoor Ronan met zijn geheimen wordt geconfronteerd. Het is nog maar de vraag of het geheimen blijven en of hij het aankan om ze te delen…

De dromendieven is het tweede boek uit De raven-serie. Dit maal is niet Blue maar Ronan het hoofdpersonage. Ronan woont samen met zijn goede vriend Gansey in een oude fabriek in Henrietta. In zijn vaders testament stond dat vanaf het moment van zijn dood, zijn zonen hun ouderlijk huis niet meer mogen betreden totdat ze volwassen zijn. Sindsdien is hij van zijn ouderlijke boerderij verbannen en heeft hij samen met Gansey de fabriek gekocht. Niet dat het hem veel rust brengt: hij slaapt amper en grijpt vaak naar de fles als hij toch moet gaan slapen.

Ondertussen gaat de zoektocht naar Glendower verder. De jongens zijn erg blij dat ze in het vorige deel Cabeswater hebben gevonden, want nu kunnen ze het eindelijk gaan onderzoeken en kijken waar Glendower begraven ligt. Maar dan verandert Cabeswater en moeten ze hun plannen drastisch aanpassen. Al snel ontdekt Ronan dat zijn lot met het lot van Cabeswater is verweven, en dat hij meer over zichzelf zal moeten prijsgeven als ze verder willen met hun zoektocht. Maar kan hij het wel met ze delen? Zijn geheimen kunnen het einde van hun vriendschap en van hun zoektocht betekenen. Hij zal dus goed moeten nadenken over hoe hij dit gaat aanpakken.

Stiefvater is een genie in het maskeren van hints en waarheden waardoor veel dingen even moeten bezinken voordat ze tot je doordringen.

Speurtocht
Het verhaal begint met een uitleg over Ronans geschiedenis en hoe hij is opgegroeid. Je hoeft maar kort over zijn charismatische vader te lezen om te begrijpen wat voor gat er in Ronans wereld gevallen is toen hij overleed. Het verhaal gaat verder waar De Ravenjongens ophield, waardoor het niet moeilijk is om weer in het verhaal te komen. Hierin kom je erachter dat Ronan zijn tamme raaf Kettingzaag mee heeft genomen uit zijn dromen. Dit wordt vrij gewoontjes gebracht en het kost dan ook een paar minuten om te realiseren dat dit de waarheid is. Stiefvater is een genie in het maskeren van hints en waarheden waardoor veel dingen even moeten bezinken voordat ze tot je doordringen. Dit klinkt storend, maar het geeft juist een extra dimensie aan het boek. Als lezer ben je namelijk ook op een speurtocht: niet direct naar Glendower, maar eerder naar hoe alles precies in elkaar zit en waarom de dingen gaan zoals ze gaan.

Het leestempo in het verhaal ligt hoog, waardoor het aan te raden is om het boek tussentijds even weg te leggen om op adem te komen. Hierbij moet ik wel zeggen dat dit mij niet gelukt is, waardoor veel waarheden pas later kwamen bovendrijven. Dan pak je het boek nog eens en concludeer je dat het toch anders ging dan je dacht. Dit is een boek dat je meerdere keren kunt lezen omdat je steeds iets nieuws opvalt. Het gaat niet vervelen.

Het is een goede keuze geweest om dit boek vanuit een ander personage te vertellen. Veel hoofdstukken worden nog wel vanuit Blues, Ganseys of Adams perspectief geschreven, maar Ronan speelt duidelijk de hoofdrol. Dit is gunstig, aangezien hij in De Ravenjongens een zeer mysterieus figuur bleef en de onthulling van zijn droomvaardigheid insloeg als een bom. Ronan blijkt echter heel anders in elkaar te zitten dan je verwacht. Onder die ruwe bolster zit soms een lieve jongen. En soms ook niet, maar er ontstaat sowieso begrip voor hoe hij in elkaar zit en voor hoe hij zijn zaken regelt.

Ook over Blue kom je meer te weten. Blue begint steeds meer te twijfelen over zichzelf en haar relatie met Adam. Adam moet leren op eigen benen te staan en af en toe een helpende hand te accepteren. Het leven gaat dus voor niemand over rozen. Elk personage heeft zijn eigen problemen, waardoor ze elkaar uit het oog dreigen te verliezen.

De dromendieven is een prachtig en duister vervolg op De Ravenjongens. Je moet het even aandurven om je onder te dompelen in Ronans wereld, maar het zal je niet berouwen. Door het hoge leestempo kan het soms even duren voordat bepaalde gebeurtenissen tot je doordringen, maar dit is absoluut geen bezwaar om het boek te lezen. Als lezer ben je zelf aan het meepuzzelen en laat je je verrassen door de vele wendingen die het verhaal neemt. De dromendieven gaat nooit vervelen. Het enige minpuntje: op deel drie moeten we helaas nog even wachten.

De Ravenjongens 2: De Dromendieven

Maggie Stiefvater | Uitgeverij Moon | 2013
Originele titel: The Dream Thieves
Vertaling: Lia Belt

Als je iets kon stelen uit dromen, wat zou je dan nemen? Ronan Lynch heeft geheimen. Zo kan hij bijvoorbeeld zijn dromen tot leven brengen. Ronan is een van de ravenjongens: een groep vrienden van de eliteschool Aglionby. Ze zijn op zoek naar de dode ravenkoning Glendower, van wie ze denken dat hij verstopt zit in de bergen vlak bij hun privéschool. Tijdens hun zoektocht naar de koning, komen Ronans geheimen langzaam maar zeker aan het licht en zetten een reeks van onheilspellende gebeurtenissen in gang…