De Krakenvorst 2: Kartaalmon – Johan Klein Haneveld

0
282

Welkom terug in de fantasievolle wereld van de Krakenvorst. Een angstaanjagend zeemonster, een invasie, een profetie, en drie jonge lieden die ieder een eigen queeste nastreven. In dit tweede deel brengt Johan alle drie de verhaallijnen samen tot een gelukkig slot.

Het Verhaal

In een wereld die middeleeuws aandoet, met rondreizende stammen die een indianen-vibe geven, en vijanden die doen denken aan de Nazgûls uit Lord Of The Rings maar dan met een bijl, volgt de lezer drie helden die ieder met een eigen doel aan het rondreizen zijn. Wie deel één heeft gelezen zat al met smart te wachten op een ontknoping en deel twee pakt het verhaal keurig op waar het gebleven was om er vervolgens een mooi einde aan te geven. Priesteres in opleiding Alecia is geveld door een Wurg, Frelik is bij de Hirita beland, en Tarid en Peritar zijn dichtbij de grens van Kartaalmon gekomen. Zal het Alecia lukken om het bericht van de Almachtige aan Tarid over te dragen? Hoe zal Kartaalmon Tarid eigenlijk bevallen? En hoe zal Frelik nu verder gaan? Kan hij Miran redden uit de klauwen van de soldaten?

Zal Frelik zich van lafaard kunnen omvormen tot moedige held?

Thema’s

Een groot thema van het verhaal is loyaliteit. De Hirita zijn een trouw volk, gesteld op hun tradities. Ze hebben vertrouwen in hun voorspellingen en hechte grote waarden aan hun vriendschappen. Waarom zij zich genoodzaakt zien de andere volken van het vaste land te hulp te schieten zal blijken uit het verhaal, dat wil nu niet verklappen, maar het voegt een mooi element toe. Het wordt in dit deel al snel duidelijk dat de Hirita een belangrijke ondersteunende rol voeren. Zo krijgen alle drie de helden hulp van de Hirita, sommige zoals Tarid al vanaf het begin van boek één, maar anderen zoals Frelik pas vanaf dit deel.

Naast vriendschap en trouw speelt ook religie een grote rol, en de invloed van religie op de mensen. Ook daarover durf ik niet te veel weg te geven, maar Johan geeft een interessante wending aan religie en hoe deze kan worden geïnterpreteerd, al dan niet misbruikt. En zo blijkt de grens tussen goed en kwaad te liggen bij de manier waarop de religie geïnterpreteerd wordt. Een weerspiegeling van het echte leven.

Wie heeft de echte macht? De Krakenvorst of de Almachtige?

Maar ook in deze wereld, die in zekere zin ons een spiegel voorhoudt, hebben de helden tools die wij in ons dagelijks leven moeten missen. Zo hebben magie en profetieën een belangrijke rol en zijn er magische voorwerpen die het lot van de wereld kunnen bepalen. Veel fantastische elementen in een wereld van grotten, uitgestotene, bannelingen en de constante dreiging van een akelig zeemonster.

Johan gaat verder zoals hij in het eerste boek geschreven heeft. Een vlotte, goed leesbare schrijfstijl die wederom wordt tegengewerkt door de opmaak van het boek. Rare afbrekingen aan het einde van zinnen leiden ook in deel 2 af, en de start van nieuwe paragrafen onderbreken de leesflow. Dit laatste gebeurt vooral veel wanneer karakters zoals Alecia en Tarid samenkomen. Een nieuwe paragraaf betekent een wisseling van het oogpunt, een wisseling van het karakter dat gevolgd wordt. Maar wanneer de karakters samen komen voelt het alsof deze afwisselingen overbodig zijn en niet altijd meer een wisseling van oogpunt nastreven. Daardoor zal je af en toe als lezer onnodig moeten nadenken over wie je volgt en dat is jammer.

Waardering

Wederom een mooi boek, voortvloeiend in dezelfde stijl als die van Keruga. Dit tweede en tevens laatste deel van De Krakenvorst serie vormt een goed gesloten einde met een afloop die de lezer gerust zal stellen. Het verhaal geeft een sfeer van Lord of the Rings (door de Wurgs en de magische relikwieën), middeleeuwse verhalen (door de strijd om de troon en de beschreven maatschappij), stammen en indianen verhalen (door de rondreizende Hirita en hun tradities) en zal diegene aanspreken die zoeken naar een beetje romantiek en een happy end. Verwacht niet teveel van de kraak, en houdt er rekening mee dat de actie in het boek netjes gedoseerd is. Niet teveel ‘gore’, niet teveel intimiteit, en dus een boek dat geschikt is voor een ruim publiek.

De Krakenvorst 2: Kartaalmon Boek omslag De Krakenvorst 2: Kartaalmon
De Krakenvorst 2
Johan Klein Haneveld