BoekenBoekrecensiesDe kleuren van licht van V.E. Schwab geeft een heftige ontknoping aan...

De kleuren van licht van V.E. Schwab geeft een heftige ontknoping aan de Schemering-trilogie

-

Rood Londen is veranderd. Een donkere kracht heeft plaatsgevonden in het eerst zo kleurige en mooie koninkrijk, en nu wil het niets anders dan macht en heersen. Deze duistere entiteit doet zijn best om de bewoners van Arnes onder zijn controle te krijgen en dat gaat schrikbarend makkelijk. Gelukkig wordt er enige tegenstand geboden door onder andere Kell en Lila. Ook Alucard is van de partij en deze keer heeft hij een duidelijke missie voor ogen. Zijn gevoelens voor Prins Rhy maken het moeilijk om afscheid te nemen, maar hij weet dat het nodig is omdat de twee anders nog maar weinig tijd samen zouden hebben. Nu is er een kans om hen allemaal te redden. Hoe klein ook, kapitein Alucard Emery is vastbesloten om die met beide handen te grijpen.

Ondertussen heeft Lila ook een duidelijke taak: ze moet leren met haar magie om te gaan, want anders is de kans groot dat deze een eind aan haar leven zal maken. Daarnaast zullen er een aantal een oude bekenden zijn opwachting maken en zijn rol in dit geheel zou best eens beslissend kunnen zijn voor de uitkomst. Kell zal zich over zijn sterke gevoelens moeten zetten om samen met een van hen de strijd aan te gaan. Zal het ze lukken om de Londens te redden?

Heftige ontknoping

Het heeft even geduurd, maar dan zijn we eindelijk aanbeland bij de ontknoping van deze spannende serie. Het is erop of eronder voor onze helden en natuurlijk is de vraag niet alleen of ze erin slagen om de werelden te redden van de kwade krachten die hen over lijken te nemen, maar ook hoe het tussen Kell en Lila zit. Het is duidelijk dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen, maar of ze er ook naar handelen? Voor ze er echt iets mee kunnen doen, zullen ze op een gevaarlijke missie moeten gaan die ze op plekken brengen waar ze eerder enkel nog maar van hadden kunnen dromen. Liefhebbers van deze serie kunnen wat mij betreft tevreden zijn met het einde van het verhaal. Het wordt echt heel spannend en er zullen nog wat onverwachte wendingen de revue passeren. Al met al een mooi einde!

Moeizaam midden

Ik weet niet wat het is met deze serie, maar ondanks dat het zo goed en zo spannend is, raak ik bij elk boek halverwege in een dipje. Ik denk dat het nét dat beetje spanning mist in de middensectie om me compleet mee te trekken. Ik zou niet weten wat het anders zou kunnen veroorzaken. De personages zijn geweldig, het concept blijft ontzettend intrigerend en aan spanning is er in het algemeen ook al geen gebrek. Schwab schrijft lekker vlot en het plot gaat ook gestaag door. Iets meer intrige in het midden van het verhaal zou het wat mij betreft dus net over de streep trekken van een goede serie naar een geweldige serie. Het is in ieder geval een terugkerend thema in mijn recensies van de twee voorgaande delen, want daar benoemde ik de langzame start ook al.

Daarnaast zaten er nog wat haken en ogen aan de vorige delen, want er waren nog steeds vrij veel onduidelijkheden over de werelden en over de personages. Op een groot deel van deze vragen krijgen we netjes antwoord en dan blijken er een paar details beslissend te zijn voor het verdere verloop van het verhaal, dus dat draagt absoluut bij aan de kwaliteit van dit boek. Sommige vragen lijken echter vergeten te worden, en een daarvan is helaas hoe het kan dat de vier Londens verbonden zijn. Dat is heel jammer, want dat is toch het hele concept van deze wereld. Schwab lijkt zich meer te focussen op het vertellen van een verhaal dan met de details en werkingen van haar wereld. Voor het plot is dat fijn, maar voor de grondige lezer kan het wel een tegenvaller zijn. Ik vond het zelf in ieder geval erg jammer.

Met dit boek sluiten we een mooie serie af. We krijgen een aantal belangrijke antwoorden op grote open plekken die Schwab voor ons had achtergelaten in de vorige delen, maar toch worden niet alle vraagtekens de wereld uit geholpen. Desondanks ben ik tevreden over het einde. Ik ben blij dat ik de serie gelezen heb, maar doordat het elke keer toch een beetje een opgave is om me door het begin en het midden heen te worstelen, denk ik niet dat ik de boeken snel zal herlezen. Voor nu is het even mooi geweest.

De kleuren van licht Boek omslag De kleuren van licht
Schemering 3
V.E. Schwab
9789022584958
Boekerij
Januari 2020
656 pagina's
Inge Pieters

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!