De Hobbit – J.R.R. Tolkien

0
39

Omslag De Hobbit

De vijftigjarige hobbit Bilbo Balings woont in een gezellig hol in de Gouw. Hij leidt een rustig leventje en geniet van alles waar hobbits van houden: eten, zijn pijp roken, eten, slapen en… hadden we het al over eten gehad? Zijn rust wordt drastisch verstoord wanneer de tovenaar Gandalf hem een bezoekje brengt. Hij verkiest Bilbo om als ‘inbreker’ samen met dertien dwergen op een groot avontuur te gaan. De hobbit gaat op reis met als doel de lang verloren schat van de dwergen, die bewaakt wordt door de gevaarlijke draak Smaug, terug te winnen. Tijdens zijn tocht door Midden Aarde komt hij allerlei wonderlijke wezens tegen: van adembenemende elfen tot bloeddorstige aardmannen, en komt hij in het bezit van een wel heel bijzondere ring…

Taalgebruik
De Hobbit is een klassieker. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1937 maar is na de publicatie van In de ban van de ring nog gewijzigd door Tolkien. De eerste Nederlandse uitgave van De Hobbit verscheen in 1960 (vertaald door Max Schuchart). De Hobbit is een vrij oud werk en het taalgebruik in het Nederlands komt daar goed mee overeen. Het werkwoord ‘plachten’ kom je dan ook meerdere malen tegen: een term die nu nauwelijks meer gebruikt wordt. Soms kan deze inmiddels ouderwetse woordkeuze wat opmerkelijk lijken voor de moderne lezer: zo doet Bilbo de ring ‘aan’ en niet ‘om’, zoals je zou kunnen verwachten in het Nederlands. Er zijn lezers die dit als storend kunnen ervaren, maar anderen zullen er weer van kunnen genieten.

Naast In de ban van de ring moet je ook De Hobbit minstens één keer in je leven gelezen hebben!

Kinderboek?
Wat misschien niet iedereen weet is dat De Hobbit (oorspronkelijk) een kinderboek is. In De Hobbit spreekt de verteller de lezer dan ook vaak direct aan, dan heeft hij het bijvoorbeeld over ‘jij en ik’. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen is het erg leuk om een verhaal in dit format te lezen. Het is alsof Tolkien je persoonlijk aanspreekt om uit te leggen wat er in het verhaal gebeurt of om iets te verklaren. Het is dus alsof je exclusieve informatie krijgt van de schrijver zelf. Combineer dit met alle gedetailleerde omschrijvingen in het boek en je wordt helemaal in het verhaal getrokken. Hoewel het boek dus voor kinderen bedoeld is, is het verhaal lang niet altijd ‘simpel’ en vaak ook niet al te makkelijk om te lezen. Zinnen kunnen bijvoorbeeld erg lang zijn. Dit kan echter ook weer gezien worden als een positief aspect van het verhaal: de lange zinnen dragen bij aan een levendig verhaal waarin de lezer zich goed kan inleven.

De film
Inmiddels is De Hobbit ook op film uitgebracht, in maar liefst drie delen. Wie vervolgens het boek erbij pakt kan zich iets bedenken als: ‘Heb je nou echt drie films nodig voor zo’n dun boekje?’, of iets in die richting. Begrijpelijk. Dit komt omdat veel personages die in het boek slechts terloops genoemd worden, in de film een eigen verhaallijn krijgen. Ook komen er veel personages in de film voor (waaronder een aantal ‘oude bekenden’ uit de The Lord of the Rings-trilogie) die helemaal geen rol spelen in deze vertelling van Tolkien. Een vergelijking tussen het boek en de verfilming is dan ook moeilijk te maken omdat er erg veel veranderingen te bespeuren zijn tussen beide versies. Ook hierover zijn de meningen natuurlijk verdeeld: de één is groot fan van de films, de ander houdt er niet van.

De Hobbit is een mooi verhaal. Bilbo is geen superheld maar ‘gewoon’ een aandoenlijke dikke hobbit die (tegen zijn zin) een legendarisch avontuur beleeft. Als lezer leef je erg met Bilbo en de dwergen mee: enerzijds door Tolkiens manier van vertellen, anderzijds ook door alle gebeurtenissen die het verhaal zo boeiend maken: midden in de nacht aangevallen worden door aardmannen en het ontdekken van de reusachtige Smaug, om maar een paar dingen te noemen. Ook zit er veel humor in het boek, onder andere door onze klagende hobbit die stiekem naar zijn warme bed verlangt. Het boek is dus zeker niet alleen geschikt voor kinderen: er zit genoeg spanning in voor lezers van iedere leeftijd en elke lezer kan het boek op zijn of haar eigen manier lezen. Naast In de ban van de ring moet je ook dit boek minstens één keer in je leven gelezen hebben!