W.A.R.P. 1 : De Onwillige Moordenaar – Eoin Colfer

0
26

Omslag W.A.R.P. 1 : De Onwillige Moordenaar

Riley, een weesjongen die leeft in het victoriaanse Londen, krijgt les van de illusionist Albert Garrick. Garrick is een criminele illusionist die zijn trucs gebruikt om in te breken in de huizen van de personen die hij vermoordt. Op een avond moet Riley van de illusionist een moord plegen, terwijl hij dit niet wil. Riley heeft mazzel, want het slachtoffer wat hij moet vermoorden is een wetenschapper uit de toekomst die hoort bij de FBI. Deze wetenschapper doet mee aan het programma W.A.R.P., een programma dat experimenteert met tijdreizen. Riley wordt samen met de man een wormgat ingesleurd die hem meeneemt naar het hedendaagse Londen, waar Riley moet samenwerken met de zestienjarige Chevron Savano. Garrick doet er alles aan om Riley te vinden en samen met hem terug te keren naar het oude Londen, waar hij slechte dingen kan doen. Riley en Chevron beleven een spannend avontuur om uit de handen te blijven van de gemene Albert Garrick.

Tijdreizen in James Bond stijl
De Onwillige Moordenaar is het eerste deel van de nieuwe serie die Eoin Colfer aan het schrijven is. Wellicht ken je Eoin Colfer van de verhalen van Artemis Fowl, en in dit boek bewijst hij maar weer dat hij een meester is in het schrijven van spannende verhalen met veel actie. Vanaf het eerste hoofdstuk zit je midden in het spektakel en word je meteen in het diepe geworpen. In het begin snap je misschien nog weinig van het hele gebeuren, maar langzaamaan krijg je steeds meer duidelijkheid over de hele situatie.

Aangezien de personages horen bij de FBI heb je net het idee dat je in een James Bond film bent beland. Riley en Chevron worden constant achtervolgd en moeten alles uit de kast halen om te ontsnappen aan de vijand. Het verhaal speelt zich af tijdens de victoriaanse tijd en het heden, en dit is erg leuk gedaan. Riley moet heel erg wennen aan het hedendaagse Londen met auto’s en vliegtuigen, terwijl Chevron denkt dat ze in een totaal andere wereld terecht is gekomen wanneer het tweetal opduikt in het verleden. Colfer heeft waarschijnlijk veel onderzoek gedaan om het victoriaanse Londen zo realistisch mogelijk te laten maken, en dit is uitstekend uitgevoerd.

Veel actie, maar minder emotie
De Onwillige Moordenaar zit vol spanning en sensatie en is dus ideaal voor een jonge lezer die op zoek is naar flink wat actie. Wat wel jammer is aan het verhaal, is dat de schrijver de nadruk legt op de handelingen van de personages en niet op hun achterliggende gedachtes en emoties. De personages hebben wel hun eigen kenmerken, maar hun karakter blijft nog wat aan de vlakke kant, waardoor je ze nog niet helemaal goed leert kennen in het eerste deel. Het is daarom ook te hopen dat Colfer in het tweede deel van W.A.R.P. de personages wat nader uitwerkt zodat je deze serie met nog meer plezier leest.

Er is dus minder emotie, maar je kan daardoor wel met zekerheid zeggen dat de personages erg stoer zijn en zeker tegen een stootje kunnen. Als je een fan bent van de boeken over Artemis Fowl, ga je deze serie geheid fantastisch vinden.

De Onwillige Moordenaar is een spectaculair begin van de W.A.R.P.-serie. Dit boek zit boordevol actie, spannende gevechten en achtervolgingen. Dit wordt een zinderende serie die je gewend bent van Eoin Colfer. Het tijdreizen en de sfeer van het victoriaanse Londen is indrukwekkend beschreven, hoewel de personages nog wat oppervlakkig over kunnen komen. Als je dit boek eenmaal uit hebt, raak je waarschijnlijk nieuwsgierig naar het tweede deel in deze reeks, genaamd Greep naar de Macht.