De eigenzinnige prinses en de bonte prins – Robin Hobb

0
21

Omslag De eigenzinnige prinses en de bonte prins

Met de novelle “De eigenzinnige prinses en de bonte prins” keert Robin Hobb terug naar de wereld van de Zieners, de zes hertogdommen en de koninklijke familie van de Hertenhorst. Naar een tijd dat De Wijsheid, de gave om in de geest contact te leggen met dieren, nog niet verboden is. Met haar boeken over de Zieners heeft Hobb wereldwijd veel mensen uren leesplezier verschaft. Haar boeken staan er om bekend dat het dikke pillen zijn waarin de personages en de wereld waarin zij leven prachtig en uitgebreid beschreven wordt. In deze novelle wordt het verhaal van de bonte prins verteld en wordt onthuld hoe de gave van De Wijsheid in de koninklijke familie is gekomen. Kan dit allemaal beschreven en verteld worden in een novelle van slechts 127 pagina’s en kan Hobb ook in een zo dun boek haar lezers betoveren en boeien?

Twee delen
Het boek bestaat uit twee delen en wordt in beide delen verteld in de ik-vorm vanuit het gezichtspunt en de kennis van de vertelster. De verwende en eigenzinnige prinses Hoede wordt in het eerste deel beschreven. Hierin wordt duidelijk gemaakt hoe verwoestend de gevolgen van één enkele leugen kunnen zijn. Het tweede deel gaat over prins Char, de Bonte Prins. Via heftige gebeurtenissen kom je achter de oorsprong van de haat en vooroordelen ten opzichte van De Wijsheid. Ook wordt het duidelijk waarom sommige leden van de koninklijke familie deze gave bezitten.

De delen zitten goed in elkaar en hebben mooie wendingen. Toch is het eerste deel het sterkst. De ik-figuur is direct betrokken bij de gebeurtenissen en heeft een belangrijke rol. Als lezer blijf je geboeid want je hebt geen idee waar het verhaal naar toe zal gaan. In het tweede deel heeft Felicity haar informatie uit betrouwbare tweede hand, waardoor het verhaal wat afstandelijker wordt. Toch stoort dit niet omdat het duidelijk is dat ze een verslag schrijft waarbij nauwkeurigheid en de waarheid belangrijker zijn dan gevoelens. Helaas is in het tweede deel wel duidelijk welke kant het verhaal op zal gaan en is het einde makkelijk te voorspellen.

Robin Hobb
Vooral voor de fans van de boeken van Robin Hobb zal dit boekje over de geschiedenis van de Bonte Prins leuk zijn om te lezen. De wereld is bij hen bekend en heeft geen introductie meer nodig. Hierdoor, en door de prachtige en vlotte schrijfstijl, wordt je als fan van haar boeken al vanaf de eerste bladzijde het verhaal ingetrokken. Je moet gewoon weten wat er in dit document staat en waarom het verstopt is. Ik kon zonder moeite voor me zien hoe deze perkamentrol vol stof in de bibliotheek ligt.

Tijdens het lezen wordt je ondergedompeld in zaken als verraad, leugens, geheimen en strijdende partijen, heel herkenbaar als je de eerdere boeken gelezen hebt. Het is knap hoe Hobb in dit dunne boek meer weet uit te drukken en te vertellen als menig andere schrijver in een dikke pil. Ook in deze novelle wist ze me te boeien en betoveren, wat niet wegneemt dat voor mij een boek van Hobb altijd te dun is.

De eigenzinnige prinses en de bonte prins is een prachtige en vlot geschreven novelle die je weet te raken en boeien vanaf de eerste bladzijde. Het is op overtuigende wijze geschreven als een waarheidsgetrouw verslag. De twee verhalen zitten goed in elkaar met mooie wendingen, het eerste deel is hierin sterker als het tweede deel. Het is teleurstellend dat in het tweede deel het einde erg voorspelbaar is. Het boek is waarschijnlijk vooral leuk voor de lezeres van de eerdere boeken van Hobb.

De eigenzinnige prinses en de bonte prins

Robin Hobb | Luitingh-Sijthoff | 2013
Originele titel: The Willful Princess and the Piebald Prince

Terug naar de Zes Hertogdommen, de Zieners en de Koninklijke familie van de Hertenhorst. Naar een tijd waarin het gebruik van de Wijsheid – de gave om in de geest contact te leggen met dieren – nog werd toegestaan. In deze tijd leeft de eigenzinnige prinses Hoede. Al jaren slaat ze alle huwelijksaanzoeken af en negeert ze haar koninklijke taken, zodat ze ongehinderd plezier kan maken. Tot groot ongenoegen van haar vader, de koning. De enige die zich oprecht om haar bekommert is haar min Felicity. Maar als Hoede het bed deelt met een eenvoudige staljongen en zwanger raakt, kan zelfs Felicity haar niet meer beschermen. Zeker niet als blijkt dat het bastaardkind dezelfde bonte huid heeft als het paard van zijn vader.

Vorig artikelDuistere Geest van Shannara – Terry Brooks
Volgend artikelArabesk: Avonturen van een ridderpaard – Knister Knister