Arabesk: Avonturen van een ridderpaard – Knister Knister

0
144

Omslag Arabesk: Avonturen van een ridderpaard

Arabesk: Avonturen van een ridderpaard is het begin van een nieuwe serie van de auteur KNISTER, bekend van onder andere de Heksje Lilly-boeken. Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen en draait om de tienjarige Ella en haar ridderpaard Arabesk. Ella is een weesmeisje dat is opgevoed door haar pleegmoeder Marta. Marta is echter maar een arme vrouw en daarom stuurt ze Ella noodgedwongen naar het kasteel van ridder Rochus van Quinkenslag, waar Ella als dienstmaagd aan de slag moet. Het afscheid met Marta valt Ella zwaar en die ridder Rochus lijkt een beetje vreemd, maar gelukkig heeft ze Arabesk nog. En haar leven lijkt ineens een stuk spannender te worden wanneer Ella hoort wat de ridder met haar paard van plan is: hij wil meedoen aan een echt riddertoernooi!

Spannend en grappig
Vanaf het moment waarop Ella in ridder Rochus’ afbrokkelende burcht komt wonen, verandert haar leven voorgoed. Ze zal voor de ridder moeten koken, schoonmaken en nog veel meer. Natuurlijk is Ella het wel gewend om hard te werken, maar ridder Van Quinkenslag is wel een rare: hij blijkt helemaal in zijn eentje in de burcht te wonen (maar spreekt toch constant over ‘wij’) en aast ook nog eens op Ella’s paard! Het liefst zou hij Arabesk meenemen zonder het te vragen, maar daar steekt Ella een stokje voor. Ze is namelijk erg slim en dat is de ridder bepaald niet, wat soms erg grappig kan zijn. En daarbij heeft Arabesk zelf ook nog eens zijn eigen willetje. Hij wil helemaal niet zonder Ella naar dat toernooi!

Arabesk: Avonturen van een ridderpaard is echter niet alleen heel grappig, maar zit ook boordevol spannende avonturen. Ella krijgt het namelijk niet alleen voor elkaar mee te mogen naar het riddertoernooi, ze mag ook nog eens meedoen! En dat kan best gevaarlijk zijn, als meisje tussen al die ridders en schildknapen. Daarbij wil de gemene vorst Radbout Kneusneus van Duistergrim natuurlijk dat zijn eigen schildknaap dit toernooi wint. Hij zal er dan ook alles aan doen om de andere deelnemers tegen te werken. Zal het Ella en Arabesk lukken om het riddertoernooi te winnen en de schildknaap van de vorst te verslaan? En wie is eigenlijk die vreemde jongen in monnikskleren, die ontzettend goed kan vechten en Ella en ridder Rochus besluit te helpen tijdens het toernooi?

Vol extra’s
Wat erg leuk is aan Arabesk, is dat er nog veel meer in staat dan alleen het verhaal. Zo geeft KNISTER zijn lezers een lesje Middelnederlands, geeft hij tussen de bedrijven door leuke informatie over de hoofdrolspelers en de paarden uit het verhaal en is er zelfs een recept in het boek te vinden! Ook zit het verhaal vol met vrolijke en beeldende tekeningen, die precies laten zien hoe het er in de middeleeuwen aan toe ging en het boek helemaal afmaken. Daarnaast spreekt KNISTER regelmatig de lezers even toe voor wat extra uitleg en achtergrondinformatie, zodat het boek voor iedereen goed te begrijpen is.

Vlot en makkelijk
Arabesk: Avonturen van een ridderpaard is vlot geschreven en goed zelf te lezen door kinderen vanaf een jaar of 9. Voor de wat oudere doelgroep is het verhaal misschien wat simpel, aangezien de hoofdpersonages niet veel ontwikkeling doormaken en de oplettende lezer al lang doorheeft wie de mysterieuze monnik Urs zou kunnen zijn. Toch hoeft dat zeker de pret niet te drukken, aangezien het verhaal erg vermakelijk is en heel lekker wegleest. Daarbij zijn Ella’s en Arabesks avonturen nog lang niet voorbij, want dit is nog maar het eerste deel in de Arabesk-trilogie.

Arabesk: Avonturen van een ridderpaard is een grappig en vlot geschreven verhaal dat zowel jongens als meisjes zal aanspreken. Het verhaal zit vol met spannende avonturen en hilarische gebeurtenissen en bevat daarnaast ook nog heel wat mooie illustraties en extraatjes die je kennis laten maken met de middeleeuwen. Een erg leuk begin van de Arabesk-trilogie, dat zeker nieuwsgierig maakt naar meer!

[product_page sku=”9789020674835″]

Arabesk: Avonturen van een ridderpaard Boek omslag Arabesk: Avonturen van een ridderpaard
Arabesk