Boranda – Maria Joanne Wolf

0
21

Omslag Boranda

Veel fantasyboeken spelen zich af in een wereld die net iets anders is dan de onze. Soms is dat een op zichzelf staande wereld, zoals in De Woudzee-Kronieken van Uschi Zietsch. Maar soms raken hoofdpersonen ook toevallig in een andere realiteit verzeild, zoals de kinderen in Narnia van C.S. Lewis. Meestal kunnen zulke personages pas aan het einde van het verhaal naar huis terugkeren, wat dan vaak nog de nodige moeite kost. Iets zeldzamer zijn de verhalen waarin de personages vrij heen en weer reizen tussen parallelle werelden. In Boranda, het debuut van M.J. Wolf, is dat het geval: Nena ontdekt dat ze een ‘wisselaar’ is die kan leren om vanuit Aarde naar Boranda te reizen en ook weer terug.

Wereldwisselaars
De twintigjarige Nena is net afgestudeerd en keert vanuit de grote stad terug naar haar geboortedorp, samen met chihuahua Woppie, rottweiler Ludo en haar twee katten. Ze trekt weer in bij haar moeder en vindt een baantje in een winkel met tweedehands boeken. Hoewel het dorpsleven niet erg goed bij Nena’s stadse gewoonten past, heeft ze al snel haar draai gevonden en een aantal vrienden gemaakt. De knappe dierenarts Ben is er één van, maar ze krijgt ook een bijzondere band met de exotische, stomme Shandor die als jachtopziener voor de baron werkt.

Het duurt echter niet lang voordat Nena met een aantal vervelende gebeurtenissen wordt geconfronteerd. Het dorp is toch wat ruiger dan verwacht en hoewel Shandor niet kan spreken, weet hij wel meer over waarom Nena dreigende telefoontjes ontvangt en bijna wordt ontvoerd. De eigenaar van de boekwinkel, de baron, legt het haar in zijn plaats uit: Nena is een ‘wisselaar’ en zou net als Shandor kunnen leren om naar een parallelle werkelijkheid genaamd Boranda te reizen.

Veel inhoud, weinig verdieping
Boranda maakt een heftige start met de omschrijving van een verkrachting plus moord. Pas daarna wordt hoofdpersoon Nena geïntroduceerd, een jonge vrouw die haar weg in het dorpsleven probeert te vinden. Door de onwelkome verrassing dat ze een wisselaar is en door allerlei mensen wordt gezocht, wordt haar leven volledig overhoop gegooid. En wat moet ze met Shandor aan, de stomme maar zeer intrigerende en mooie jachtopziener? Het verhaal passeert gaandeweg allerlei verschillende genres: Nena’s mannenjacht doet een beetje aan chick-lit of young adult-boeken denken, terwijl er ook ingewikkelde achtervolgingen en thrillerachtige elementen langskomen. Daarnaast gaan de scènes op Boranda meer richting fantasy door de op de achtergrond aanwezige magie, maar er woedt daar ook een oorlog waarvoor op gruwelijke wijze kindsoldaten worden ingezet. De naam ‘Boranda’ is bovendien bekend uit Star Wars, als de planeet waar Han Solo korte tijd gestationeerd was. Een bewuste verwijzing naar een stukje sciencefiction?

Nena zelf wisselt niet alleen af en toe van werkelijkheid, maar ook van gedrag en ze is daardoor als hoofdpersoon soms lastig te peilen. De ene keer lijkt ze nog het meest op een oppervlakkige, naïeve studente die zich alleen voor uitgaan interesseert, terwijl ze zich de andere keer opvallend dapper verweert tegen kwaadwillende personen. Het is begrijpelijk dat ze in het begin weinig wil weten van het ‘wisselen’, zeker omdat ze die vaardigheid nog helemaal niet beheerst, maar haar ongeloof ligt er soms wel erg dik bovenop. Opvallend is ook dat Nena redelijk wat amoureuze aandacht trekt, terwijl ze zichzelf als heel gewoontjes en mollig omschrijft (maar wel met mooi haar). Die schijnbare bescheidenheid lijkt niet goed bij haar verdere, soms wat egocentrische karakter te passen, of anders is het niet echt duidelijk waarom zoveel mannen zich tot Nena aangetrokken voelen.

Ook de andere personages zijn een beetje wisselvallig. Zeker Shandor is lastig te peilen, omdat hij niet kan spreken maar wel als ‘exotische en gevaarlijke’ man wordt neergezet. De vrolijke ‘nicht’ Joaquin en de knappe Bibbi komen vaak verbazingwekkend oppervlakkig over, evenals Fedeler jr., de beruchte zoon van de Baron.

Wolfs schrijfstijl voldoet over het algemeen prima, al komt deze in sommige situaties nog iets te beschrijvend en ongeoefend over (de veelgehoorde schrijftip ‘show, don’t tell’ wordt niet altijd even consequent toegepast). Bovendien is Boranda vanuit de ik-persoon geschreven en slaat Nena een soms iets al te amicale toon aan, waarbij ze de lezer af en toe ook direct lijkt aan te spreken. Daarnaast heeft de redactie helaas een aantal schoonheidsfoutjes consequent over het hoofd gezien en is de kaart op de eerste pagina’s van het boek door het inbinden niet goed leesbaar.

Alles bij elkaar genomen krijg je als lezer de indruk dat Wolf over een enorme fantasie beschikt en veel te vertellen heeft, maar daardoor eigenlijk té veel dingen wil noemen. De politieke achtergrond van Boranda komt niet goed uit de verf en staat bovendien in schril contrast tot de chicklit-achtige toon waarmee Nena’s leven in het dorp wordt beschreven. De actiescènes zijn spannend, maar de achterliggende redenen van de achtervolgers blijven veelal onderbelicht. Ook de enerzijds vlakke, maar anderzijds nogal veranderlijke en soms uitwisselbare personages dragen bij aan de warrige indruk die het boek maakt. Het geheel komt een beetje ongebalanceerd over, wat nog wordt versterkt door een erg open einde dat veel vragen onbeantwoord laat. Is Boranda dan toch het eerste deel van een reeks, ook al wordt hier nergens iets over vermeld?

Boranda is spannend om te lezen, maar komt een beetje warrig en chaotisch over. De auteur lijkt een heleboel genres in één boek te willen samenvoegen, wat ervoor zorgt dat eigenlijk geen enkele hiervan goed wordt uitgediept. Dat geldt ook voor de personages, die eveneens enigszins onvoorspelbaar en oppervlakkig overkomen. Dat M.J. Wolf over voldoende fantasie beschikt staat buiten kijf, maar die creativiteit komt in dit boek nog niet zo goed uit de verf. Ik ben benieuwd naar wat de auteur met iets meer focus kan bereiken, bijvoorbeeld in een tweede deel van Boranda waarin alle nog openstaande vragen worden beantwoord?

Boranda

Maria Joanne Wolf | Books of Fantasy | 2013

De twintigjarige Nena heeft haar studie afgerond en is helemaal klaar voor de rest van haar leven. Echter: eenmaal terug in haar geboortedorp, loopt alles niet zoals ze had gehoopt. Verschillende gewelddadige incidenten volgen elkaar in rap tempo op en Nena is er tegen wil en dank steeds bij betrokken. Ze ontdekt dat ze beschikt over een bijzondere gave, en daarmee staat haar leven drastisch op de kop.
Nena blijkt een andere wereld te kunnen ervaren; ze is een zogenaamde “wisselaar”. Haar parallelle werkelijkheid, een wereld anders dan de onze, heet Boranda. Samen met Shandor, ook een wisselaar, leert ze deze nieuwe wereld kennen. Maar het leven als wisselaar is niet zonder gevaar en al snel weet Nena niet meer wie ze nog kan vertrouwen…