De Bieb-bende 1: De legende van de Hemelrijders – Michael Reefs

0
35

Omslag De Bieb-bende 1: De legende van de Hemelrijders

– 5 kinderen, één eeuwenoud lot. –  Luca, Sander, Melanie, Roy en Valerie zijn vrienden die samen de dorpslegende over de Hemelrijders willen onderzoeken. Tijdens hun ontdekkingstocht stuiten ze op een verborgen kasteel op een heuvel vlak bij hun dorp. Hier worden twaalf geesten, de Hemelrijders, gevangen gehouden door de gevreesde Man met de Bijl uit de legende. Tot hun schrik blijken de kinderen verkozen te zijn om de eerste Hemelrijder te bevrijden. Er staat veel op het spel, want als het niet op tijd lukt komt De man met de Bijl hun zielen ophalen.

Wanneer er op de heuvel waarop het kasteel staat een bibliotheek gebouwd wordt, besluiten de kinderen de Bieb-bende op te richten om hun opgelegde taak uit te voeren. Met alle moed en vindingrijkheid die ze bezitten gaan de leden van de Bieb-bende aan deze gevaarlijke opdracht beginnen. Ze krijgen hierbij te maken met tegenwerking van mensen en geesten, maar gelukkig ook met hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen begint de tijd te dringen. Zal het de Bieb-bende lukken om de Hemelrijder te redden en er zelf ongeschonden van af te komen?

De Bieb-bende is klaar voor de moderne tijd.
De legende van de Hemelrijders is het eerste deel van een reeks jeugdboeken over de Bieb-bende. Het is het eerste boek ter wereld dat gebruik maakt van Qr-codes bij ieder hoofdstuk. De lezer kan op deze manier online verder gaan met het boek. Op de site is onder andere extra informatie over de personages te vinden en er kan meegepraat worden over de verhaallijn. Het voegt wat extra’s aan het boek toe en het interactieve element zal de doelgroep zeker aanspreken. Dit is knap gedaan, want ondanks alle extra’s blijft er nog genoeg over dat aan de verbeeldingskracht van de lezer wordt overgelaten.

Doodeng
Zodra je het boek in handen hebt ben je meteen geboeid door de mooie, maar ook dreigende cover. Aan de binnenkant begint het boek met een griezelige zwart-wit illustratie en een pagina waar de Legende van de Hemelrijders op staat. Nog voor het begin van het verhaal ben je als lezer dus al geboeid en geïnteresseerd. Het verhaal zit goed en origineel in elkaar en heeft veel vaart. Niet alleen moet de Bieb- bende op onderzoek uit en aanwijzingen combineren om hun opdracht tot een goed einde te brengen, ze krijgen bijvoorbeeld ook te maken met geesten en komen op behoorlijk griezelige plekken. De tijdsdruk maakt het extra spannend, want de kinderen vinden het DOODENG dat hun zielen opgehaald worden als ze falen. Tijdens het lezen ga je meeleven met de hoofdpersonen en meedenken met de aanwijzingen die de Bieb-bende weet te vinden. Na het spannende einde is het gelukkig wel duidelijk dat er in het volgende deel weer het een en ander gaat gebeuren.

Meeslepende taal
Het boek leest heel vlot met duidelijke niet te lange zinnen en een taalgebruik dat bij de leeftijdsgroep past. Door de schrijfstijl word je meegesleept in het verhaal en blijf je geboeid lezen. De beschrijvingen zijn zo spannend geschreven dat je als het ware nagelbijtend en met kippenvel zit te lezen. Het is dan ook goed dat er ook stukken in zitten over school en thuis. Dat breekt niet alleen de spanning, maar zo krijg je ook meer een band met de hoofdpersonen, waardoor het verhaal nog echter overkomt.

De hoofdpersonen zijn 5 totaal verschillende kinderen, die een hechte vriendengroep vormen. Het boek wordt verteld vanuit het perspectief van Luca maar ook de andere kinderen leer je goed kennen. De hoofdpersonen en hun familie zijn levensecht en goed beschreven. Het is leuk om te lezen hoe juist de verschillen tussen de kinderen en hun persoonlijke kracht ervoor zorgen dat ze ieder een volwaardig lid van de Bieb-bende zijn. De eigen karakters van de kinderen komen overtuigend over, al had ik wat moeite met Melanie. Zij gaat wel heel wijs en volwassen om met de speciale gave die ze heeft.

De leden van de Bieb- bende zijn de helden van het verhaal. Toch zijn ze niet alleen maar dapper, er is ook plaats voor gevoelens van angst en twijfel bij de kinderen. Deze herkenbaarheid maakt dat het boek goed aansluit bij de belevingswereld van de lezers. Net als de zeurende ouders, lastige leraren en de bergen met huiswerk die ook in het boek voorkomen.

Het boek is een aanrader, zowel voor de lezer die het boek in één keer uit wil lezen, als voor de lezer die graag interactief met het boek bezig wil zijn. Het verhaal is heel goed uitgewerkt en leest vlot. Van het begin tot het einde weet het verhaal te boeien en je nieuwsgierig te maken. Het is een spannend en erg meeslepend  verhaal waarin heel veel gebeurt. De spanning in het boek is heel goed beschreven zodat je als lezer het verhaal echt mee beleeft. De personages zijn leuk en duidelijk uitgewerkt en hebben ieder hun eigen karakter en vaardigheden. Het is een heerlijk boek om te lezen en helemaal in op te gaan. Gelukkig volgen er nog meer delen. Dat is iets om naar uit te zien

De Bieb-bende 1: De legende van de Hemelrijders

Michael Reefs | Zilverspoor | 2013

Vorig artikelHoe trek ik een lezer direct het verhaal in? (1)